IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Легендарното Volvo Amazon празнува 50-годишен юбилей

Първият семеен автомобил на шведската марка е хит през 60-те години на миналия век

Легендарното Volvo Amazon празнува 50-годишен юбилей


"Нов автомобил, проектиран по европейските стандарти и предназначен за ценителите на красотата навлиза на шведския пазар. Може да го видите за първи път по време на изложението в Стокхолм. Там ще ви представим Volvo Amazon - за хора със свободен и непокорен дух." Това е цитат от пресинформация, разпространена от AB Volvo на 15 февруари 1962 г.

Само два дни по-късно започва автомобилното изложение в Стокхолм, където е представено изключително елегантно за времето си комби с 5 врати, предлагащо много място за багаж и редица практични функции. Паралено с новия модел, Volvo продължава да предлага подобен на него седан Duett в продължение на цели 7 години. Целта на шведската марка е била да привлече на своя страна семейните двойки с деца, които имат нужда от повече пространство. За тях Amazon е бил перфектният автомобил. Само с едно обръщане майката е можела лесно да стигне до децата на задната седалка и с минимални усилия е вземала необходимите вещи от багажното пространство, докато мъжът й управлява ново и модерено за времето си, престижно Volvo.

Amazon бързо се превръща в истински хит. Той е бърз и просторен автомобил с изключителна товароносимост. Скоро всички се убеждават, че дългият път е много по-приятен, a времето в шведското комби минава неусетно. И не на последно място - моделът е по-икономичен от всеки друг за времето си. Цената му също е достъпна - 14 475 шведски крони за двигател с мощност от 75 конски сили. Ако обърнем парите в сегашната им равностойност ще разберем, че автомобилът днес би струвал 160 000 шведски крони или 35 528 лева. Седан версията била по-скъпа с около 1 000 крони.

Комфорт е ключовата дума, с която най-лесно може да бъде описано Volvo Amazon. Удобният и функционален автомобил лесно се превръщал в уютно спално помещение само с едно смъкване на седалките на задния ред. Същото помещение лесно можело да се използва и за пренасяне на различни по големина товари. Само с едно движение практичният пътнически автомобил се превръщал във ван или в комфортен "спален вагон". Голямата заслуга за рационалния дизайн на модела е на Ян Уисгаард и неговия екип, които внедряват идеите си умело и най-вече ефективно. Инженерите на Volvo укрепват допълнително спойката на покрива с Б-колоната на автомобила за по-голяма устойчивост. За да издържи шасито на по-голям товар, горните и долните линии около прозорците на задните врати били идеално прави, следвайки линията на покрива.

За разлика от седана, при комби версията Amazon е монтирана допълнителна секция в задната част на автомобила. За целта окачването е допълнително модифицирано, за да може багажното отделение да бъде проектирано, колкото може по-ниско. Умните решения на Уисгаард и екипа му се простират още по-далеч, ако погледнем дизайна на задната врата. Тя била разделена по хоризонтала на две, като всяка една от частите можела да се отваря отделно. Тук отново стигаме до примера майка с дете. За жена, носеща детето си е било изключително лесно да отвори само долната част на задната врата, за да остави покупките от магазина. Вече не било необходимо да се навежда и след това да се отдръпва назад, за да се открие цялото багажно пространство, от което й била нужна едва 1/10 например.

От друга страна, един мъж лесно би използвал долната част на задната врата за степенка, ако реши да закрепи допълнителен багаж на покрива. Само с едно движение можел да отвори и горната част, за да намести лесно и удобно новия диван за хола. Багажното пространство на Volvo Amazon било дълго 183 см, широко 126 см и без проблем понасяло 490 кг. полезен товар. Въпреки сериозните габарити и обем, разлика в управлението му нямало в сравнение със седан версията Duett. Добре натовареното комби без проблем развивало внушителните за времето си 140 км/ч при мощност на двигателя от 75 конски сили.

Интересно е, че Volvo представя за първи път Amazon в зелен цвят на купето с кафява тапицерия. Този избор бил хитов за първата година на модела. След това най-търсени били белият, синият и бежовият цвят. През годините дизайнът на автомобила претърпявал съвсем дребни, "козметични" промени. От техническа гледна през 1964 г. Volvo заменя старите барабанни спирачки с дискови, които скъсяват спирачния път осезаемо. Четири години по-късно шведите внедряват и нов по-мощен двигател - 115 к.с.

Производството на Amazon спира през 1969 г. след 73 000 продадени бройки. Моделът е заменен от Volvo 145 - още по-модерен, комфортен и сигурен представител на шведския бранд. В днешно време по пътищата на Европа все още може да бъде забелязано Volvo Amazon. Обикновено собственикът е колекционер, ценител на естетиката или пък запален автофен (виж видеото).



Източник: Volvo

Тагове: volvo amazon
0 от 500
  • #6
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    Невероятна кола-какво друго може а се каже за това ВОЛВО.За мен ВОЛВО е религия.Имал съм Волво 144 беше над 1милион километра а двигателя не се чуваше.Купето беше калайдисано а вратите се затваряха по-леко от хладилник въпреки че беше на 25г..А за модела Amazon съм чувал че в Америка един човек е минал над три милиона километра с такова Volvo Amazon .Невероятно нали? Сега вече не ги правят такива колите-жалко.
  • #5
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Cenitell ( преди 13 години )
    В грешка съм бил, БМВ въвели тази форма на радиаторната решетка 1933 г, а Волво-подобна,10 години по-късно.
  • #4
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Cenitell ( преди 13 години )
    А, вече ми е ясно откъде БМВ са "открили" бъбреците, станала типични за всичките им модели! Хаха
  • #3
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Volanadjia ( преди 13 години )
    Реших да не коментирам понеже си трая за неща, които не разбирам. Обаче за това Волво съм чувал, подчертавам чувал много добри неща. Сега...и на мен ми се кара някоя подобна класика, но на фона на това, че всекидневно се сблъсквам и от време на време ме и блъскат разни ***...карам си сравнително новата кола. А иначе...стандарта ни е такъв, че много хора и на Ладата и на Е30 се радват много. Между другото Е30 наистина е страхотен автомобил.
  • #2
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    cql den 4akam smislen komentar za tova subitie i da vida dali ima ceniteli, no vidqh 4e ima samo laladjii tuka koito sporqt dali Goufo e po-dobur E30-kata ili nqkoq qponka. Sus zdravei i si ostanete s komersa prilqga vi
  • #1
    1 rate up comment 6 rate down comment
    Дошо ( преди 13 години )
    Добре бе айде да ви се не види и злобарите.Щом толкова съм непоносим ЗАЯВЯВАМ, ЧЕ ПОВЕЧЕ ОТ ТОЯ МОМЕНТ НАТАТЪК ЕДНА ДУМА НЯМА ДА НАПИША В ТОЯ ,,ФОРУМ"Дошо