fallback

Моторът на Дизел стана на 120 г.

Първият дизелов двигетел е тежал пет тона и е развивал 20 к.с.

23 февруари е паметна дата за техническото развитие и в частност за автомобилостроенето. Точно преди 120 години на този ден в Берлин Рудолф Дизел патентова изобретения от него “рационален топлинен двигател". Няколко дни по-късно инженерът получава патент за "Метод и апарат за преобразуване на висока температура в работа". Година по-късно - през 1893-та е разработен първия нов двигател от този вид. Това се случва в машиностроителната фабрика в Аугсбург, която по-късно се прочува като завод на MAN, а впоследствие на DAF и IFA. Идеята за създаването на дизеловия мотор е финансирана от индустриалеца Фридрих Круп и братя Зулцер, а първия реално работещ агрегат Дизел пуска в действие през 1897 година. Моторът съвсем заслужено носи неговото име и може да бъде наречен революционен. Не си мислете, че дизайна и размерите му са имали нещо общо със съвременните дизелови мотори. Двигателят е бил огромен и е тежал почти пет тона, но пък е развивал 20 конски сили, въртейки се със 170 об/мин., а коефициента му на полезно действие е бил над 26%. Подобно КПД не са били в състояние да достигнат бензиновите двигатели дълги години след това. Двигателят на Ото по това време е работел при 20% полезно действие, а парните турбини, задвижващи корабите и влаковете са достигали КПД 12-15%. Интересът на предприемачите е неминуем и само месеци след като заработва първия двигател е направен завод за производство на дизелови мотори. Първото транспортно средство с подобен агрегат е кораб, който потегля по вода през 1903-та, а няколко години по-късно размерът на агрегатите постепенно намалява, за сметка на рентабилността им и те започват да намират приложение в локомотивите и камионите. Друг е въпросът, че тогавашните дизелови мотори са работели не толкова с нафта, колкото с така наречените в днешни времена „алтернативни био-горива“. В резервоара е можело да се налива предимно рапицово масло и други подобни смеси. Трябвало е да минат десетки години от прощъпулника, за да може дизеловият мотор да влезе под капака на лек автомобил. Това се случва чак през 1936-та, когато по улиците на Щутгарт тръгва Mercedes 260D.  След още 40 години, осъзнавайки предимствата на дизела човечеството започва все по-осезаемо да предпочита „рационалния топлинен мотор“, за да се стигне до там, че в края на отминалото столетие продаваните автомобилите с дизелови агрегати в повечето райони по света да превъзхождат бензиновите. Цената на дизеловото гориво в настоящите години е съвсем друга тема...

Тагове: mercedes 260d
fallback
  • #42
    Cenitell ( преди 12 години )
    Както се казва ДИЗЕЛОВ двигател, така трябва от уважение към изобретателя на бензиновия двигател, той да бъде наричан БЕНЦОВ!
  • #41
    Баш Химика ( преди 12 години )
    Бенз или нафта? Газ ще ви отговори всеки БГ маняк на Голф3 с МР3.Но за ваше нещастие края наближава.В Лукойл-Бургас се монтира инсталация за хидрокракинг.За незнаещите това е разбиване на мазут с втечнена газ в резултат се получават дизел и керосин.До 5 г. газта просто ще изчезне, а сега е ефтина защото е отпаден продукт при стандартното рафениране на петрола.Така че който е решил да си "газифицира" возилото да види как вървят метановите уредби.
  • #40
    бавареца ( преди 12 години )
    ако петрола още поскъпне - нафтата ще стнае още по скъпа от бензина. защото за нея трябва повече суровина, но технологията за извличане е по евтина. а синтетичен бензин също може да се прави - германците са го правили през WWII. бъчваря е прав - това е основната дилема за дизел бензин - дизела е по скъпа технология и се изплаща само с много каране. ако караш по малко си карай бензина.
  • #39
    бб ( преди 12 години )
    @ бъчваря Вярно че нафтата е по-скъпа от бензина, но пък харчи по-малко дизела. Също така цената на горивата в бензиностанциите расте, но скоро олиото ще стане по-евтино от нафтата и бензина. Справка абзаца над втората снимка. И още едно предимство на дизела. Ако петролът свърши, олио още ще може да се произведе и да продължи да се движи дизеловият двигател. ;)
  • #38
    бб ( преди 12 години )
    "*** вчера бях в отпуск.Кой е бил тук и е писал с ника ми незнам." Дошо, така както си го написал излиза че ти работиш тук във форума, а като си в отпуск някой те замества ;) Друг е въпросът, че се навъдиха сумати ***, които пишат от твоя и други чужди никове, та вече не е ясно когато пише нещо кой стои зад тези думи. Трябва да измислят нещо Аутомедия за да не пишат разни хора от чужди никове. Проверка за различни IP адреси ли или знам ли какво!?
  • #37
    бъчваря ( преди 12 години )
    Дизелът не е за мен. Няма нафта за крадене, а и да има, с тия комън Рейл системи...аман ни системата. карам достатъчно малко, за да давам излишна надценка за нафтова печка. Като сложим и по-голямото каско, новият дизел не може да си избие парите като личен автомобил. Така, че ще карам бензин, докато ми се изясни, още повече, че е доста по-евтин от нафтата.
  • #36
    1! ( преди 12 години )
    Интересна статия,да вярно нищо ново за тези които се интересуват от историята,но е хобаво масовата публика да научава повече факти!
  • #35
    Cenitell ( преди 12 години )
    Лакомията за печалби чрез монтажни заводи в Китай улесни китайците от икон. шпионаж-всичко им е дадено наготово, да си го копират и правят паралелно производство. А в Европа безработицата е налице,двоен автогол.
  • #34
    до умника ( преди 12 години )
    азиатските държави тогава са била затворени особенно ЯПОНИЯ -малко вземи чети...Кво е ставало в ЕВРОПА въобще не ги е интересувало много-много....едно време се смеехте на КИТАЙ ама сега почти всичко се прави там;0)))))ПРЕКЛОН ПРЕД ДИЗЕЛ.
  • #33
    Чичко Бенц :))) ( преди 12 години )
    ДО ЧИЧКО АЛУДИ А пък те,щото Ауди,БМВ и Фау Ве не ги слагат в премиум моделите си !?
fallback
Последни