fallback

Моторът на Дизел стана на 120 г.

Първият дизелов двигетел е тежал пет тона и е развивал 20 к.с.

23 февруари е паметна дата за техническото развитие и в частност за автомобилостроенето. Точно преди 120 години на този ден в Берлин Рудолф Дизел патентова изобретения от него “рационален топлинен двигател". Няколко дни по-късно инженерът получава патент за "Метод и апарат за преобразуване на висока температура в работа". Година по-късно - през 1893-та е разработен първия нов двигател от този вид. Това се случва в машиностроителната фабрика в Аугсбург, която по-късно се прочува като завод на MAN, а впоследствие на DAF и IFA. Идеята за създаването на дизеловия мотор е финансирана от индустриалеца Фридрих Круп и братя Зулцер, а първия реално работещ агрегат Дизел пуска в действие през 1897 година. Моторът съвсем заслужено носи неговото име и може да бъде наречен революционен. Не си мислете, че дизайна и размерите му са имали нещо общо със съвременните дизелови мотори. Двигателят е бил огромен и е тежал почти пет тона, но пък е развивал 20 конски сили, въртейки се със 170 об/мин., а коефициента му на полезно действие е бил над 26%. Подобно КПД не са били в състояние да достигнат бензиновите двигатели дълги години след това. Двигателят на Ото по това време е работел при 20% полезно действие, а парните турбини, задвижващи корабите и влаковете са достигали КПД 12-15%. Интересът на предприемачите е неминуем и само месеци след като заработва първия двигател е направен завод за производство на дизелови мотори. Първото транспортно средство с подобен агрегат е кораб, който потегля по вода през 1903-та, а няколко години по-късно размерът на агрегатите постепенно намалява, за сметка на рентабилността им и те започват да намират приложение в локомотивите и камионите. Друг е въпросът, че тогавашните дизелови мотори са работели не толкова с нафта, колкото с така наречените в днешни времена „алтернативни био-горива“. В резервоара е можело да се налива предимно рапицово масло и други подобни смеси. Трябвало е да минат десетки години от прощъпулника, за да може дизеловият мотор да влезе под капака на лек автомобил. Това се случва чак през 1936-та, когато по улиците на Щутгарт тръгва Mercedes 260D.  След още 40 години, осъзнавайки предимствата на дизела човечеството започва все по-осезаемо да предпочита „рационалния топлинен мотор“, за да се стигне до там, че в края на отминалото столетие продаваните автомобилите с дизелови агрегати в повечето райони по света да превъзхождат бензиновите. Цената на дизеловото гориво в настоящите години е съвсем друга тема...

Тагове: mercedes 260d
fallback
  • #32
    A,няма назад,Дошо! ( преди 13 години )
    Доше, отказал, неотказал,ще те намеря!Айде на бас! И лично ще покажа архива с месеци назад какво си творил, говорил, работил и т.н. А ако и шефа ти е с нещо ралично от корейски глокник, не те виждам! Само за това си струват малко усилия да те "извадя".
  • #31
    Дошо ( преди 13 години )
    Добре бе айде да ви се не види и злобарите.Щом толкова съм непоносим ЗАЯВЯВАМ, ЧЕ ПОВЕЧЕ ОТ ТОЯ МОМЕНТ НАТАТЪК ЕДНА ДУМА НЯМА ДА НАПИША В ТОЯ ,,ФОРУМ"Дошо
  • #30
    Дошо ( преди 13 години )
    Няма какво да търсиш.Имаме си цял отдел, който следи кой какво прави в нета.Каквото трябва да се знае, се знае.
  • #29
    Чичко Алуди ( преди 13 години )
    Браво на г-н Дизел, добър двигател е създал. Идеален за кораби и тирове. Не знам само защо *** от Мерцедес са решили да го слагат в премиум автомобили.
  • #28
    А така-а-а! ( преди 13 години )
    Че ти само в работата ли си ползваш комп? Е сега вече ме амбицира да те намеря и натопя на шефа ти да те види какви ги вършиш по цял ден!Ще видиш, че ще го направя.И ще види архива поне 3-4 месеца назад!
  • #27
    Дошо ( преди 13 години )
    *** вчера бях в отпуск.Кой е бил тук и е писал с ника ми незнам.Може би твоето второ аз?На радвоение на личността ми прилича твоето положение.
  • #26
    Анонимен ( преди 13 години )
    Следял съм го бил хевх:) . Страдаш от липса на внимание ли кво!? Я, виж вчерашните новини и си погледни коментарите по кое време си ги пускал. През 5 минути от сутрин до вечер. Много си глупаво, моето момче, ама така ще е щом не правиш нищо по цял ден, а висиш да философстваш по теми, които не разбираш.
  • #25
    До Мечтателя-Дошо ( преди 13 години )
    За съжаление мисля че дори Civic е недостижима мечта за теб!Но мечтите са за това- да ни помагат да преодолеем нещастното си ежедневие. Но поне можеше да си измишлиш по-красива мечта:Audi TT,Brera,Boxster,Mini Cooper. И без това са ти еднакво недостижими, поне си мечтай за нещо стойностно и красиво.Ех,мечти-и-и-!
  • #24
    Дошо ( преди 13 години )
    Кога съм успял си е моя работа. Но явно живота ми ти е по-интересен от твоя, щом си прекарал цял ден в сайта и си ме следил.
  • #23
    Анонимен ( преди 13 години )
    Доше, кога успя да го пробваш този сивик бре!? Вчера цял ден беше във форума на аутомедиа. Да не си спал на течение нещо?
fallback
Последни