Един от водещите производители на авточасти в света – Bosch, обяви за произвеждането на 75-милионната система Common-rail. Случайно или не, юбилеят на компанията се оказва двоен – точно преди 75 години тя за пръв път започва да се занимава с дизелови двигатели.
За пръв път Common-rail се появява в употреба преди 14 години и бързо се превръща в символ на дизеловите мотори и тяхната все по-широка употреба. Разработването на технологията обаче започва още през 60-те години на миналия век. През 1997 г. процентът автомобили с дизелови мотори е едва 22%, а първите системи Common-rail са качени на Alfa Romeo 156 JTD (на долната снимка) и Mercedes C220 CDI. В началото на 2009 г. общо 50 млн. автомобила вече разполагат революционната разработка. Това означава, че всеки втори официално регистриран дизелов автомобил разполага с тази система.
Как работи технологията - При Common-rail стандартната горивна помпа за ниско налягане е заменена с електрическа, а стандартната гориво-нагнетателна помпа за високо налягане, играеща роля и на разпределител, е заменена с електронно управлявана помпа, която създава налягане до 2400 бара при последните версии на автомобила. При първите налягането е едва 1300 бара.
Стандартните инжектори (дюзи), са заменени с електронно управлявани (електромагнитно или пиезоелектрически) клапани, които са свързани към обща тръба/резервоар (common rail). Всички елементи на системата се следят и управляват от електронен блок (EDC) или (ECU). Като цяло Common-rail осигурява по-равномерно впръскване на горивото, по-нисък разход и по-малко изхвърлени вредни емисии CO2. Освен това се намалява сериозно и шумът, издаван от мотора по време на работа.
В Bosch продължават да работят върху подобряване на системата. Инженерите на компанията са готови да пуснат система, която осигурява налягане от 2500 и повече бара. Съчетано със системата за пречиствена на изхвърлените газове Bosch Denoxtronic, технологията Сommon-rail ще позволи на дизеловия мотор да покрие всички екологични норми, включително Euro 6 в Европа или Tier 2 Bin 5 в САЩ. 
Очаквания на Bosch са през 2015 г. компактните автомобили с дизелов мотор да харчат 3.6 л/100 км. В сравнение със стандартните дизели от 2009 г. това означава намаляване на разхода на гориво с 30%. А при използването на хибридна технология потреблението на гориво ще намалее до 40%.


0