IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Porsche 911 ще навърши половин век

Кратък преглед на историята на най-важния модел на германската компания

Porsche 911 ще навърши половин век



За повечето ентусиасти Porsche 911 си остава единственото истинско Porsche. То показва връзката с оригиналния модел на компанията, който бе създаден преди близо 50 години. Макар основателят на компанията Фердинанд Порше винаги да е вярвал, че е създал един отличен спортен автомобил, малцина очакваха, че той ще се задържи на върха в продължение на половин век.
Постигането на подобно нещо обаче никак не е лесно. През всички тези години са правени много опити, най-вече от страна на пресата, моделът да бъде закрит. За щастие, всички те са неуспешни. Просто Porsche 911 е толкова добър и важен продукт, че няма как да бъде захвърлен и забравен.



Трябва да отбележим, че 911 е първото серийно Porsche с двигател с повече от 4 цилиндъра. Новият 6-цилиндров мотор с въздушно охлаждане прави революция с разположението си. Отпред той се държи от скоростната кутия, а отзад на специална напречна греда. В първата си версия е с 5-степенна кутия, което дава по-висока скорост на ниска предавка и по-голяма висока скорост. Машината вижда бял свят за първи път на автосалона във Франкфурт през 1963 г. като заместник на модела 356. Първоначално е трябвало да носи името 901, но по това време правата за използване на цифри в средата на моделите си има Peugeot. Затова е германците променят названието.
При появата си 911 е снабден с 2.0 литров, 6-цилиндров мотор с мощност 128 к.с. Този вариант се произвежда в продължение на 2 десетилетия. Въпреки високата си цена автомобилът е използван и за състезания на писта, и за участие в рали-шампионати. Същевременно с него може да се ходи на пазар или да се закарат децата на училище. Това превръща 911 в първата суперкола за всекидневна употреба. Разбира се, има специални версии като Carrera RS, която получава мотор с обем 2.7 литра.



През 1975 г. е планирана специална версия 911 Turbo (930), която е снабдена с 3.0 литров двигател с мощност 256 к.с. Той трябва да бъде конкурент на Ferrari и Lamborghini, като им се противопоставя успешно на пистата. На базата на 930 се появяват състезателните версии 934 и 935, които постигат редица победи в престижни състезания. С течение на времето мощността на моделите Turbo се увеличава от 256 до 330 к.с. И което е най-интересното – планираният като специално издание автомобил бързо се превръща в сериен.



За модела си през 1987 г Porsche предлага редица нововъведения. Новото 911 (964) на външен вид малко се отличава от своя предшественик. Само набитото око може да отличи новостите в сравнение с предишната версия. Версията 964 разполага с ABS и усилване на волана, а обемът на двигателя е увеличен до 3.6 л. Това е първото 911, при което предните колела получават част от въртящия момент от двигателя. Точно по това време е въведена новата Carrera 4 със задвижване и на четирите колела. По това време е възобновено и производството на Carrera Turbo със задно предаване. Автомобилът има 3.3 литров, 6-цилиндров мотор с мощност 320 к.с. По-късно моделът получава 3.6 литров агрегат с мощност 350 к.с.



Доста по-различен е следващият вариант – 993. Това се вижда още от външния вид, където промените в предната и задната част са ясно забележими. Машината запазва 3.6 литровия мотор, който обаче вече е с мощност 268 к.с. Версията със задно задвижване получава името Carrera, докато тази със задвижване и на четирите колела е Carrera 4S. Ново е задното окачване, което прави моторът „по-послушен”. През 1995 г. се появява и вариантът 993 Turbo, който вече е не с една, а с 2 турбини. Благодарение на тях двигателят вече разполага с 400 к.с. Това е последното 911 с въздушно охлаждане, а един от варианите – GT2 се превръща в истински звяр на пътя благодарение на по-ниското си тегло.



Преди пускането на следващата версия – 996, компанията е съвсем близо до сериозна финансова криза. Причината е, че по това време – 1996 г., Porsche произвежда изключително спортни коли. И няма никакви други сериозни приходи. В плановете на компанията е пускането на модел с централно разположение на двигателя, който да заеме мястото на 911. Все пак рискът не е поет и се появява 996, който не се отличава кой знае колко от типичното 911. Новата версия е с 3.4 литров, 6-цилиндров мотор с водно охлаждане. В същото време Porsche продължава да произвежда познатите Carrera, Carrera 4, Turbo и GT2. Малко по-късно се появява и „безумното” GT3, което е максимално олекотено и направо размазва противниците си на пистата.



Нещата се променят сериозно през 2005 г., когато Porsche има достатъчно ресурс за ново 911. Това се дължи най-вече на успеха на кросовъра Cayenne, който носи сериозни печалби на компанията. Тези пари отиват за разработката на нови спортни машини. Планът успява и Carrera 911 (997) се превръща в един от най-успешните автомобили, произведени от компанията от Щутгарт. Той е снабден с редица нови технологии като PSM (автоматична стабилизиращи система), PASM (електронна система за контрол на амортисьорите) и др. Базовата версия получава 3.6 литров двигател, докато в същото време Carrera S има 3.8 литров. Моделът 997 е първият автомобил на Porsche снабден с турбина с променена геометрия.



Като цяло спортните коли идват и си отиват. Някои от тях са вече забравени. За 49 години Porsche 911 се превърна в икона. И ще си остане такава, защото феновете на този автомобил не намаляват, даже напротив.
 

Тагове: posche 911 carrera carrera s
0 от 500
  • #11
    4 rate up comment 8 rate down comment
    Дошо ( преди 12 години )
    Те и Бентли 20-те и до средата на 30-те години са били ненадминати в състезанията пък сега къде са?
  • #10
    4 rate up comment 13 rate down comment
    Дошо ( преди 12 години )
    Германските фенчета не разбират, че любимите им марки лежат на стара слава от времената когато не са имали конКУРенция, а нещата се менят, но едно си баба знае едно си бае.
  • #9
    8 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Сега да чуем за хюндай купе:))))))))
  • #8
    7 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Доше голям си Тунъо. Порше е най-титулуваната спортна марка автомобили. Десетилетия наред Порше е мачкало на пистите на Лю Ман като завършва на 1-во, второ, и трето място, правилата се сменят, другите автомобилни марки да имат шанс и отново порше завършват 1-во,2-ро и 3-то място. Една година обаче някой се промъкнал на второ място, тогава се пуска рекламния слоган, който е особено популярен"никой не е съвършен". За Десетилетия подред да са пропуснали едно второ място.
  • #7
    2 rate up comment 9 rate down comment
    Дошо ( преди 12 години )
    Не бе на твойта майка.А за долния - зле си знаем, обаче не може да ти се помогне.Ще си теглиш цял живот.
  • #6
    2 rate up comment 6 rate down comment
    XPorsche ( преди 12 години )
    http://***.lnengineering.com/ims.html#retrofitнай-безумно некадърните двигатели
  • #5
    11 rate up comment 3 rate down comment
    Диагноза ( преди 12 години )
    "Жабата" е на *** урода,*** недорасъл.
  • #4
    19 rate up comment 2 rate down comment
    d22 до Дошо ( преди 12 години )
    Моля те, поне тук не се прави на знаещ! Това е легенда, която не е за твоите възможности. Има нещо за Hyundai днес - коментирай там каквото искаш, но за Porsche просто гледай, чети и помечтай.
  • #3
    13 rate up comment 4 rate down comment
    Тунъо ( преди 12 години )
    Единствения недостатък на Порше е, че не е Ферари. Обратното също важи с пълна сила!Честит юбилей на модела, който наред с E-type, SL 300, Countach и др. ще остане в златните страници на автомобилостроенето.
  • #2
    2 rate up comment 23 rate down comment
    Дошо ( преди 12 години )
    турбонагнетател с променена геометрия - хахахаха някой не е превел правилно.А иначе за 911 все повече хора го наричат ,,жабата" Защо ли?Май дизайна му е плод на германската креативност :-)