IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Porsche 911 ще навърши половин век

Кратък преглед на историята на най-важния модел на германската компания

Porsche 911 ще навърши половин век



За повечето ентусиасти Porsche 911 си остава единственото истинско Porsche. То показва връзката с оригиналния модел на компанията, който бе създаден преди близо 50 години. Макар основателят на компанията Фердинанд Порше винаги да е вярвал, че е създал един отличен спортен автомобил, малцина очакваха, че той ще се задържи на върха в продължение на половин век.
Постигането на подобно нещо обаче никак не е лесно. През всички тези години са правени много опити, най-вече от страна на пресата, моделът да бъде закрит. За щастие, всички те са неуспешни. Просто Porsche 911 е толкова добър и важен продукт, че няма как да бъде захвърлен и забравен.



Трябва да отбележим, че 911 е първото серийно Porsche с двигател с повече от 4 цилиндъра. Новият 6-цилиндров мотор с въздушно охлаждане прави революция с разположението си. Отпред той се държи от скоростната кутия, а отзад на специална напречна греда. В първата си версия е с 5-степенна кутия, което дава по-висока скорост на ниска предавка и по-голяма висока скорост. Машината вижда бял свят за първи път на автосалона във Франкфурт през 1963 г. като заместник на модела 356. Първоначално е трябвало да носи името 901, но по това време правата за използване на цифри в средата на моделите си има Peugeot. Затова е германците променят названието.
При появата си 911 е снабден с 2.0 литров, 6-цилиндров мотор с мощност 128 к.с. Този вариант се произвежда в продължение на 2 десетилетия. Въпреки високата си цена автомобилът е използван и за състезания на писта, и за участие в рали-шампионати. Същевременно с него може да се ходи на пазар или да се закарат децата на училище. Това превръща 911 в първата суперкола за всекидневна употреба. Разбира се, има специални версии като Carrera RS, която получава мотор с обем 2.7 литра.



През 1975 г. е планирана специална версия 911 Turbo (930), която е снабдена с 3.0 литров двигател с мощност 256 к.с. Той трябва да бъде конкурент на Ferrari и Lamborghini, като им се противопоставя успешно на пистата. На базата на 930 се появяват състезателните версии 934 и 935, които постигат редица победи в престижни състезания. С течение на времето мощността на моделите Turbo се увеличава от 256 до 330 к.с. И което е най-интересното – планираният като специално издание автомобил бързо се превръща в сериен.



За модела си през 1987 г Porsche предлага редица нововъведения. Новото 911 (964) на външен вид малко се отличава от своя предшественик. Само набитото око може да отличи новостите в сравнение с предишната версия. Версията 964 разполага с ABS и усилване на волана, а обемът на двигателя е увеличен до 3.6 л. Това е първото 911, при което предните колела получават част от въртящия момент от двигателя. Точно по това време е въведена новата Carrera 4 със задвижване и на четирите колела. По това време е възобновено и производството на Carrera Turbo със задно предаване. Автомобилът има 3.3 литров, 6-цилиндров мотор с мощност 320 к.с. По-късно моделът получава 3.6 литров агрегат с мощност 350 к.с.



Доста по-различен е следващият вариант – 993. Това се вижда още от външния вид, където промените в предната и задната част са ясно забележими. Машината запазва 3.6 литровия мотор, който обаче вече е с мощност 268 к.с. Версията със задно задвижване получава името Carrera, докато тази със задвижване и на четирите колела е Carrera 4S. Ново е задното окачване, което прави моторът „по-послушен”. През 1995 г. се появява и вариантът 993 Turbo, който вече е не с една, а с 2 турбини. Благодарение на тях двигателят вече разполага с 400 к.с. Това е последното 911 с въздушно охлаждане, а един от варианите – GT2 се превръща в истински звяр на пътя благодарение на по-ниското си тегло.



Преди пускането на следващата версия – 996, компанията е съвсем близо до сериозна финансова криза. Причината е, че по това време – 1996 г., Porsche произвежда изключително спортни коли. И няма никакви други сериозни приходи. В плановете на компанията е пускането на модел с централно разположение на двигателя, който да заеме мястото на 911. Все пак рискът не е поет и се появява 996, който не се отличава кой знае колко от типичното 911. Новата версия е с 3.4 литров, 6-цилиндров мотор с водно охлаждане. В същото време Porsche продължава да произвежда познатите Carrera, Carrera 4, Turbo и GT2. Малко по-късно се появява и „безумното” GT3, което е максимално олекотено и направо размазва противниците си на пистата.



Нещата се променят сериозно през 2005 г., когато Porsche има достатъчно ресурс за ново 911. Това се дължи най-вече на успеха на кросовъра Cayenne, който носи сериозни печалби на компанията. Тези пари отиват за разработката на нови спортни машини. Планът успява и Carrera 911 (997) се превръща в един от най-успешните автомобили, произведени от компанията от Щутгарт. Той е снабден с редица нови технологии като PSM (автоматична стабилизиращи система), PASM (електронна система за контрол на амортисьорите) и др. Базовата версия получава 3.6 литров двигател, докато в същото време Carrera S има 3.8 литров. Моделът 997 е първият автомобил на Porsche снабден с турбина с променена геометрия.



Като цяло спортните коли идват и си отиват. Някои от тях са вече забравени. За 49 години Porsche 911 се превърна в икона. И ще си остане такава, защото феновете на този автомобил не намаляват, даже напротив.
 

Тагове: posche 911 carrera carrera s
0 от 500
  • #41
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Ценител ( преди 12 години )
    Друга прочута немска спортна марка е Мерцедес СЛ. А лордовете и младите бизнесмени предпочитат Астън Мартин-по ред причини
  • #40
    5 rate up comment 0 rate down comment
    NANI ( преди 12 години )
    Единствената марка спортни коли Made in Germany! Единствена,но ги отсрамва напълно!
  • #39
    8 rate up comment 4 rate down comment
    А У Д И R8 ( преди 12 години )
    НЕ МУ ОБРЪЩАЙТЕ ВНИМАНИЕ И САМ ЩЕ СПРЕ.ТОЙ Е ОТ КАПУТИТЕ КОИТО ИСКАТ ДА БЪДАТ ЗАБЕЛЯЗВАНИ.ИМА ПСИХО ПРОБЛЕМ ХЛАПЕТО.
  • #38
    6 rate up comment 3 rate down comment
    бъчваря ( преди 12 години )
    Естествено за mobile.bg и естествено за Дошо или както е решил да се нарича. И разградският поп да се наричаш, все тая.
  • #37
    1 rate up comment 5 rate down comment
    бидонаджията ( преди 12 години )
    Ти на кой говориш бе и за кой оня форум
  • #36
    7 rate up comment 4 rate down comment
    бъчваря ( преди 12 години )
    А за Порше бих казал...че вчера хванах последния брой на АБ и очите ми светнаха на 22 страница като видях жълтия Boxster. Заедно с новото 911 са нещо уникално. Това е и колата от детските ми мечти. Ако ще и Хюндай да ги купят, пак ще ми харесват повече от коя да е друга спортна марка от рода на Ферари или Ламборджини.
  • #35
    6 rate up comment 5 rate down comment
    бъчваря ( преди 12 години )
    Май в оня форум стана трудно с минусчетата и плюсчетата, та затова си се прехвърлил тук :)Ами регистрирай се и пиши. 80% от пишещите тук, четат и пишат там. Те хубаво го бяха направили само с регистрации и невъзможност за даване на 1000 минуса или плюса, ама напоследък нещо се ***. Съмненията ми са, че тук те влече възможността да пишеш глупости на поразия. Никъде на друго място няма да те търпят.
  • #34
    4 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Значи имайте предвид че порше не е това което си мислите.
  • #33
    8 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Кефи ме 911, обаче любимите ми са Porsche 924, 944, 968 и най-вече 928!
  • #32
    8 rate up comment 3 rate down comment
    Cenitell ( преди 12 години )
    Е, тогава-наздраве за прочутия рожденик! На всички, които го искат, им пожелавам да го имат и догодина на този ден,да му купят за подарък пълен резервоар с 100 октана.:)