
Петър Ценков записа най-доброто си класиране, след като финишира шести в 10-ия етап на рали Дакар 2012, който отведе участниците от чилийския град Икике в Арика (794 км.).
Този път Ценков нямаше технически проблеми, а на места теренът бе по-удачен за неговата машина. Той финишира на един час от етапния победител в клас АТV Томас Мафей. Ранният лидер сложи край на серията от етапни победи за братя Патронели. Въпреки успеха си аржентинецът успя само да стопи разликата с Маркос Патронели. Той остава на трета позиция на 17 мин. след победителя от 2010. Водачът в класирането Алехандро завърши трети, но има аванс от час и половина пред по-големия си брат и пред сънародника си Мафей. Въпреки шестото си място Ценков е последен в класа.
При автомобилистите, денят донесе трета етапна победа в Дакар 2012 за Нани Рома (Mini). Испанецът финишира пред временния лидер в генералното класиране Стефан Петерхансел и възползвайки се от изоставането на Роби Гордън и Кщищоф Холовчиц се изкачи на втора позиция в общото подреждане.
Етапа ще остане исторически с фантастичния двубой между хамъра на Гордън и минито на Петерхансел. Американецът тръна първи по трасето, но бе застигнат от основния претендент за титлата и последва дуел, приключил с няколко изпреварвания помежду им. При един от двубоите Гордън бе изтласкан от трасето и удари лявата част на колата си в камъни, вследствие на което спука две гуми и изкриви колата. Той успя да ги смени и с раздрънкан автомобил да завърши на 14 мин. след основния си съперник. И докато двамата се “караха”, спечели Рома. Загубата на време от страна на Роби отвори още по-широко вратата на “Петер” към крайния успех в Лима. Още един от основните конкуренти за призово място излезе от сметките. Полякът Кщищоф Холовчиц имаше проблеми с управлението на своето Mini и се срина извън десятката.
Два други факта поставиха под въпрос феър плея и спортсменството. Първо: организаторите публикуваха съобщение, според което обявиха, че автомобила на Гордън не отговаря на някои от техническите правила. Те анонсираха, че дисквалифицират кола с №303, но заради подадената от пилота контестация позволяват да продължи участие до взимане на окончателно решение. Всичко това става под натиск и жалби от страна на Mini X-ride и в частност на Петерхансел. На дневен ред идва въпросът, къде е било журито, когато е допуснало хамъра в състезанието и с каква психика ще продължи Гордън към финала? Едно е сигурно: каубоят е боец и няма да си тръгне с увесен нос, още повече, че миналата година отново бе изхвърлен от А.С.О. Ясно е, че Mini и организаторите извадиха секирите, преследвайки успех за германския тим, на всяка цена. Другото, което се случи е, че Петерхансел увлечен в преследване на този успех блъсна мотоциклетист, но дори не получи предупреждение, след като не оказа помощ!
И накрая, да не пропуснем чудесното каране на южноафриканеца Де Вийерс (Toyota), който завърши етапа трети.
Така в генералното подреждане преди 11-ия етап Петерхансел е комфортно в челото с аванс от 19 мин. пред Рома, а на 46 сек. по-назад остава самотния каубой Гордън.
Не по-малко интересно е при мотоциклетистите, където Марк Кома (КТМ) отново застигна Сирил Депре (КТМ). Испанецът завърши етапа втори, но на 2 мин. пред основния си конкурент. Депре беше трети и така след около общо 6500 км. от началото на състезанието разликата между двамата заводски пилоти на КТМ е само 20 секунди. Героят на деня се казва Жоан Бареда Борт. Младият испанец се превърна в едно от големите открития на Дакар 2012. Той се контузи сериозно на 35-ия километър, но въпреки това заслужено спечели първата си победа, след като в последните три етапа бе неизменно в челната петица.
След Депре и Кома нещата в генералното класиране започнаха да се избистрят: трети е португалецът Хелдер Родригес. С четвърто време от деня той дръпна с повече от половин час на испанеца Виладомс. Пети е словакът Свитко. Големият губещ се казва Паоло Гонкалвеш, който падна, изгуби 20 мин. и се срина на седма позиция.
При камионите: Най после казака Артур Ардавичус спечели първата си победа с Камаз. Той завърши на 2:18 мин. пред руския си съотборник Каргинов. Двамата се възползваха от навигационни грешки на лидерите в класирането - Жерар де Рой и Ханс Стейси с Iveco. Етапните успехи на руския тим обаче не промениха с нищо генералното класиране, където холандците остават убедително напред.


0