IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Opel празнува своя 150-годишен юбилей

От фирма за шевни машини до една от най-популярните европейски автомобилни марки.

Opel празнува своя 150-годишен юбилей


В полунощ в нощта преди Нова Година, служителите на марката Opel няма да вдигнат своите чаши за наздравица само по повод настъпването на Новата година, но и за да се поздравят със 150-тата годишнина на Opel. През далечната 1862 година, основателят на компанията Адам Опел едва ли е могъл да предположи, че един ден неговото предприятие ще се превърне в един от най-популярните автомобилни производители в Европа.

През 1862 година Адам Опел използва основите на бащината си ключарска работилница в Рюселсхайм, за да започне производството на шевни машини. Бизнесът потръгва. Скоро фирмата започва да предлага и двуколки с характерните тогава различно големи колела, а през 1886 на пазара излиза и модела “Velociped” – първият модерен велосипед на марката. Произвежданите в Рюселсхайм велосипеди бързо набират популярност и в средата на двайсетте години на миналия век Opel вече може да се похвали с утвърдената си позиция на най-големия в света велосипеден производител. Междувременно към продуктовата гама на фирмата са прибавени и мотоциклети.

Автомобилната история на Opel започва през 1899 година, което го прави втората по възраст германска автомобилна компания след Daimler-Benz.

През есента на 1902 година, Opel представя своя първи автомобил - “Lutzmann motorcar patent” с двигател 10/12 к.с. Автомобилите скоро започват да се радват на нарастваща популярност - към 1906 година от производствената линия вече слизат 1 000 от тези возила. Към 1914 година Opel е най-големият автомобилен производител в Германия. Марката си спечелва име на производител на популярни и достъпни бестселъри като т.нар. “Doktorwagen”- “Лекарската кола” (1909 г.) и “Puppchen” - “Кукличката” (1914 г.). Tези модели поставят основите на фирменото кредо на Opel – създаване на висококачествени, надеждни и достъпни автомобили за широк кръг клиенти.

1920 година въплъщава пионерския дух на марката Opel. Това е ерата на моделите, добили популярност като “Laubfrosch” („Дървесната жаба”) и “Rakete” („Ракетата”). Малкият автомобил с 4/12 к.с. си спечелва прозвището “Laubfrosch” или “дървесната жаба” заради използваното при него яркозелено лаково покритие на каросерията. През 1924 година Opel е първият немски автомобилен производител, който въвежда в производството си автоматизиран монтаж. Допълнително към това компанията започва да провежда зрелищни ракетни тестове, които обсебват заглавията в пресата. Например, през 1928 година ракетният автомобил на Opel чупи сухопътния рекорд за скорост на пистата Avus в Берлин. Пилотът Фриц фон Опел постига максимална скорост 238 км/ч, което е направо невероятно за онези времена постижение. Година по-късно Opel се отправя и към небесата - моделът Opel-Sander RAK1 излита oт един от големите площади във Франкфурт и извършва първия в света публичен, макар и кратък, пилотиран от човек полет с летателно средство с реактивна тяга.


1929 година бележи началото на трудни времена за автомобилната индустрия. Mилиони хора губят своята работа в условията на глобалната икономическа криза. В края на „ревящите двадесет’’, както е популярно характеризиращото се с бурно развитие второ десетилетие на века, световната икономика се разпада подобно на кула от карти. Opel обаче реагира бързо и намира силен партньор в лицето на американския гигант General Motors. Автомобилният производител от Рюселсхайм успява да консолидира своите пазарни позиции и през 1935 година вече отбелязва покачване на годишното си производство над границата от 100 000 автомобила. Част от продуктовата гама на марката е новият товарен модел “Blitz”, произвеждан в завода в Бранденбург. По същото време в Рюселсхайм фирмата представя и една голяма технологична новост – моделът Olympia е първият серийно произвеждан автомобил в Германия с изцяло стоманена самоносеща каросерия. Една година по-късно, компанията поставя основите на 75-годишна успешна история в производството на автомобили от компактния клас, която продължава и досега. Започвайки с първия модел Kadett, традициите в тази област почти не са прекъсвали и до ден-днешен с актуалната фамилия от модели на Astra. Към 1936 година Opel е най-големият автомобилен производител в Европа с годишно производство, надхвърлящо 120 000 автомобила.

След прекратяването на производството за цивилни нужди по време на Втората световна война, Opel възобновява своята дейност в периода на следвоенното възраждане на Германия. Германското икономическо чудо се свързва с много от моделите на Opel с имена като Olympia, Olympia Rekord, Rekord P1 и Kapitän, а много от германските домакинства от онова време използват хладилници с марка Opel, наричани “Frigidaire”. През 1962 година, когато се навършват 100 години от създаването на Opel, в германския град Бохум е открит втория завод на марката, в който започва производството на новия модел Kadett. През шейсетте години на миналия век се раждат много нови модели, сред които са легендарните и емблематични за компанията Commodore, Manta и GT. Opel също така има силно присъствие и в по-високия сегмент със своята престижна KAD линия (Kapitän, Admiral, Diplomat), които по-късно са сменени от моделите Senator и Monza.

През 1971 година от поточната линия слиза десетмилионния автомобил с емблемата на Opel. През същата година Георг фон Опел, който шофира Opel GT, разбива рекорда за скорост при задвижваните от акумулаторни батерии автомобили, достигайки 188 км/ч. Tози факт е доказателство, че в Opel са имали темата за електрическата мобилност в своята програма още преди десетилетия. В днешно време Opel играе пионерска роля в тази област - моделът Ampera със 150 к.с. и възможност за удължаване на пробега, е първият в света серийно произвеждан електромобил, който не страда от ограничения в автономния пробег, породени от капацитета на батериите.

През 1972 година Opel е най-успешния автомобилен производител в Германия. В Рюселсхайм е създадена нова гама от модели, която е съсредоточена върху постигането на максимална безопасност, нисък разход на гориво и опазване на околната среда. Петото поколение на модела Kadett, което за първи път използва задвижване на предните колела, се отличава с коефициент на аеродинамично съпротивление CD 0,39, което го прави един от най-аеродинамичните модели в компактния клас. Рекордните стойности в това отношение продължават и при моделите Omega A (CD 0.28) и Calibra (CD 0.26). През осемдесеттте години във фокуса на вниманието на обществото е поставено ограничаването на вредните емисии на автомобилите и Opel е един от пионерите в предприемането на мерки в тази област. Марката от Рюселсхайм е първата германска компания, предложила каталитични конвертори в цялата си гама от модели. От 1989 година всички модели на Opel се оборудват с тази технология за намаляване на вредните емисии.

През 1991 година, системата за безопасност на Opel отбелязва своя дебют в модела Astra. Тя съдържа мерки за защита при страничен удар, опори в седалките и устройства за притягане на предпазните колани. Марката още веднъж демонстрира ролята си на лидер в новите тенденции с новата Frontera. През 1992 година отваря врати заводът на марката Opel в германския град Айзенах – по това време най-модерният автомобилен завод в света. Впоследствие Opel пуска на пазара няколко нови модела. През 1997 година Opel става първият европейски автомобилен производител, предлагащ възможност за поръчка на икономичен трицилиндров двигател в гамата на новата Corsa. През 1999 година своя пазарен дебют отбелязва Zafira, с която компанията от Рюселсхайм поставя основите на бурно разрасналия се сегмент на компактните еднообемни автомобили и установява нови стандарти по отношение на гъвкавостта на вътрешното пространство при автомобилите за семейна употреба. През същата година Opel празнува бляскав продуктов юбилей: 50 милиона автомобила Opel са напуснали своите производствени заводи.

С пазарната премиера на модела Insignia през 2008 година, Opel прави първата крачка към промяната на пазарното позициониране на марката. Новият флагман в гамата полага началото на нова маркова философия – комбинация от пластичен артистизъм и германска прецизност. Tази идея намира своето последователно продължение при актуалните модели Zafira Tourer и Astra GTC.

Opel и нейната английска „сестра” в лицето на марката Vauxhall в момента предлагат своите продукти в над 40 държави по целия свят. Компанията има около 40 500 служители, работещи в заводи и развойни центрове в шест европейски страни. Само през 2010 година, Opel/Vauxall са продали над 1.1 милиона леки и лекотоварни автомобила, постигайки пазарен дял от 6.2 процента в Европа.

Още по темата:

Урок по история - от Kadett до Astra

0 от 500
  • #25
    5 rate up comment 0 rate down comment
    ГОШУ ( преди 13 години )
    1972-3г се возих на Опел Адмирал.Бях още ученик и тогава Опела ми изгледаше като самолетоносач.Огромна работа.Километража пълнеше една хоризонтална лента.До 80 км/ч беше зелена,до110км/ч жълта а нагоре ставаше червена.Опел е истинския народен автомобил/VW/.
  • #24
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Niki ( преди 13 години )
    Браво Opel! Не много марки ще стигнат до такъв юбилей.Иии...крайно време е да върнат на поточната линия Senator/Monza.Честито на всички фенове на марката.
  • #23
    3 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    ***
  • #22
    9 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    коментарите надолу със сигурност са писанин от собственици на голфове и БМВ-та Е36... никой друг *** не може да оцени кола издържаща 10 години по нашите улици като "несвестна"...
  • #21
    2 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    Жалко,че за 150 години ЕДНА СВЕСТНА кола не успяха да направят....А дано след още 150 да им се усмихне щастието...Но е нормално все пак,евтиното си е евтино...Като китайските стоки...
  • #20
    3 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    Бе ти мани тройките,единичките от 70-те години оше се срещат,опелите от тези години са станали на прах...Да не говорим,че и VW Beetle от 60 се намират... Опел не е зле,ама да си го кърпиш всяка година...Да не говорим и че чак след 2002-а се сетиха да сложат една зелена подсветка на таблата им,да не святат толкова грозно жълто,дето дори и при жигулите я има от 30 години...
  • #19
    3 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    Опел е всичко друго,но не и кола!Пълен ***!!! Опелите бяха читави до средата на 70-те години!!!Един опел за един живот е твърде много!Добре,че бързо се отървах от моя...Марките са ТРИ-АУДИ,ФОЛКСВАГЕН И БЕНЦ!!!
  • #18
    2 rate up comment 3 rate down comment
    :D ( преди 13 години )
    STOYANCHOOOOOO Мамин Фарфалак ГОЛФ три са от 15 до 17 години а виждаш ли колко има ?
  • #17
    7 rate up comment 2 rate down comment
    stoyan ( преди 13 години )
    az ne razbiram ot koli no moga da kaja bez da se pritesnyavam....nai dobrata kola sled mercedes e opel....vsichko ostanalo e godini nazad vav vsichko....bmw,audi,ford...i ostanalite evropeiski marki...ne znam kak sa amerikanskite koli za tyah ne komentiram....vijte samo po patishtata na BG kakvi koli nad 15-17 godini se dvijat....samo mercedes 124 i opel(vectra,kadett,omega,corsa)...drugi pochti ne se sreshtat na takava vazrast....znam che vsichki novi sa OK,no kolko balgari mogat da si kupyat..
  • #16
    1 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    Дошо пак разкрива неподозирани тайни, конспирации. Как германското правителство спонсорира ФВ..... да не го прави като раздава пари на хората да си ги купуват? Защото доста добре им върви търговийката? Май не се нуждаят много от помощи, ама щом дощо казва.... Гумите сменили на хюндая?