Всичко, от спирачките до двузоновия климатик и от чистачките до CD системата се управлява от така наречения Controller-Area-Network (CAN).
Както нервите в нашето тяло, тази система (network) прехвърля информация от един компонент на друг. Тя позволява намесата на АВS и системата за контрол на стабилността например да функционират координирано и съвместно, тя позволява cruise control системата да се изключи като натиснете педала за газ или фаровете да се включат сами при намаляване на светлината, а чистачките да заработят при първите капки дъжд.

Като всички високотехнологични системи от този тип обаче, и тези в нашия автомобил го правят уязвим на хакерски атаки. През миналата година изследователи от Калифорнийския университет Сан Диего и Университета във Вашингтон колко е лесно един автомобил да бъде „хакнат“ през неговия ODB-II port. Това е същата „джаджа“ която позволява на механиците в сервиза да се включат в компютъра на колата и да й направят диагностика.
Те показаха и начини за „хакване“ на автомобила през телематичните системи на автомобила (така наречените OnStar), като mp3 или Wi-Fi. В същото време за хакерите е безсмислено да се занимават с нещо подобно, защото не си струва времето и парите, казват от Калифорнийския университет.

Говорител на Chrysler нарече тази възможност „малко вероятна да се случи“. Все пак доста производители, включително и американските GM and Ford работят упорито за да подобрят сигурността в автомобила срещу проникването на хакерски атаки.
„Това е нещо като ранните дни на интернет, сега системите на автомобила не разполагат с много начини за защита. Колкото повече са атаките към автомобилните системи от хакери, толкова по-силна ще е защитата подсигурявяна от производителите“, казват програмистите участвали в изследването.
Те обаче са сигурни, че е въпрос на време, хакерите заети сега преобладаващо с нашите мобилни телефони и компютри, да се насочат и към автомобилите.


0