IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

AWD - бъдещето на колите

30% от колите ще бъдат с AWD през 2015 година, твърдят експерти.

AWD - бъдещето на колите

Сцеплението, проходимостта и въобще подобрените възможности, които предлага задвижването към четирите колела, привличат все повече хора, сочат данните от ново изследване на IHS. Според него в последните години се наблюдава сериозен скок при продажбите на кросоувъри и SUV автомобили с AWD системи.

Анализаторите на IHS твърдят, че през следващите три-четири години, продажбите на AWD возила ще заемат 30% от всички продажби на нови автомобили. Прогнозите са смели, тъй като системите за задвижване на четирите колела са допълнителна опция (често се доплаща) и едновременно с това влияят негативно върху потреблението на гориво.

Въпреки това експертите са убедени, че продажбите на тези автомобили ще вървят стремглаво нагоре. Доказателство за това са многобройните кросоувъри, които се появиха на пазара в последно време, както и нарастващите производители на автомобили, които предлагат опционално AWD.


Немските премиум марки например, отчитат сериозно търсене на такива системи за задвижване
, като при някои от тях AWD моделите заемат цели 80% от всички продажби.

"В това няма нищо изненадващо, тъй като цената на такава система е нищожна част от цената на возилото, което купувате", заявяват от IHS в подкрепа на твърдението си.

От IHS имат право, тъй като системите за задвижване на четирите колела стават все по-прецизни, все по-леки, все по-надеждни и все-по-достъпни, намалявайки влиянието си върху потреблението на гориво.

На пазара са налични също така модели с хибридно 4х4, при които липсва механична връзка между предния и задния диференциал. Такъв е Lexus RX 450h, а в края на тази година ще се появи още един в лицето на Peugeot 3008 Hybrid4.

0 от 500
  • #25
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Mishka ( преди 14 години )
    Позволете да задам въпрос, който може да се стори смешен на някого. Всъщност има ли голяма разлика в проходимостта на X-Trail и Кашкай? Четох в руски блог, че на практика няма разлика, въпреки, че се класират по различен начин. Благодаря.
  • #24
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 14 години )
    Tazi kola s 4x4 li e ili ne:http://***.automedia.bg/test-drive/testdrive_935.html
  • #23
    10 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 14 години )
    ЕнжЕнерчето оспами и тази статия. Поне виж си коригирай грешките, че от сума ти време този текст (копи-пейст от Субару форума ми се струва) е в обръщение и има няколко откровени глупости в него.
  • #22
    11 rate up comment 3 rate down comment
    до: инДжинера ( преди 14 години )
    Моят син също може копи/пейст.Това прави ли го компетентен в системите 4х4?Можеше спокойно да дадеш линка,а не да се правиш на умен за неща,които нито си ги писал,а още по-малко знаеш.По някаква случайност съм в същият форум от където си го копнал и познавам човека,който го е писал.Така,че ако искаш нещо да кажеш по темата го направи ти,а не с чужда баница помен да правиш!
  • #21
    10 rate up comment 9 rate down comment
    INJENER_JEEP ( преди 14 години )
    Аман от "компетентни" хора, казвам ви! Знаят, обясняват, спорят всезнайковци, вярват си, а най-кофти е, че и други им вярват. Затова нека дам един малък, не толкова компетентен, урок на тема "що е то 4х4".Всезнайко знае, че 4х2 са нормалните коли (общо четири колела, от които 2 са движещи), а 4х4 означава, че и четирите колела са движещи. И знанията свършват дотам. А половината истина нали знаете какво е?А ето и малко повече от половината истина - това, че на колата пише "4x4" не задължително означава, че карате с четири задвижващи колела. Още повече - понякога НЕ трябва да карате с четири задвижващи колела освен ако не искате да си бракувате диференциала. Това например са колите от първия тип от изброените по-долу:Part-Time 4WD: Това са джипове, които обикновено (и задължително) на нормален път трябва да се карат като 4x2. Причината за това е, че превключването в режим 4x4 става чрез блокиране на предната и задната оси. Това най-често е направено като на колата са сложени два режима на скоростите - бързи и бавни (като включите на "бавни" се блокират диференциалите и задвижвате 4х4). От тук нататък: НЕ КАРАЙТЕ СВОИТЕ PART-TIME 4WD КОЛИ НА БАВНИ АКО НЕ СТЕ ЗАКЪСАЛИ! Този режим е само и единствено за тежък offroad! На асфалт - просто прецаквате диференциал/и и после плачете. С други думи - с такава кола вие в 99% от времето не сте 4х4. Запомнете го. Не си играйте с лостчетата и бутоните ако не знаете какво правят. Типични представители на Part-Time 4WD:* Chevy Blazer/GMC Jimmy* Dodge Durango (стандартно оборудване)* Dodge RAM* Ford F-сериите* Ford Ranger* Honda Passport / Isuzu Rodeo* Jeep Cherokee (стандартно оборудване)* Jeepanche* Jeep Liberty* Jeep Wrangler* Land Rover серии 1, 2 и 3* Mitsubishi Montero Sport* Mitsubishi Raider* Mercedes G-class W460/461 (старите)* Nissan Armada* Nissan Pathfinder* Nissan Patrol* Nissan Titan* Nissan Terrano II* Nissan Xterra* Suzuki Equator* Suzuki Samurai* Suzuki Sidekick* Suzuki Vitara / Grand Vitara* Toyota 4-Runner* Toyota Ta* Toyota Tundra TRD* Toyota FJ CruiserAutomatic Four-Wheel Drive (A4WD): Това са електронни екстри, които целят да ви вземат парите и да ви оставят в калта (мое лично мнение). Наричат ги "умните part-time 4x4". Тези коли си карат 4x2 през цялото време и само при буксуване компютърът автоматично предава движение и към четирите колела (естествено по същия начин като part-time с блокирани диференциали). Естествено можете сами да се досетите, че при почти всички случаи това се случва когато вече е прекалено късно. Така впрочем е с всичко, което мисли вместо вас - виждате окромна кал пред вас, какво ще направите? Ясно е какво - ще си включите блокажа. Само, че не - някой ви е взел парите и ви е казал "пич не се притеснявай, той сам ще си се включи". Влизате в калта, затъвате и... вече най-вероятно е късно за каквото и да е действие. Честита електронна покупка! Освен в сняг не виждам къде може да има приложение, но дори там не виждам защо трябва да се дадат пари за нещо, което може да се направи с механично лостче. Ето типични представители на A4WD:* Acura SLX / Isuzu Trooper* Chevy Tahoe / Yukon / Suburban* Ford Explorer/ Mercury Mountaineer* Ford Expedition/Lincoln Navigator* Infinity QX-4* Porsche Cayenne* Suzuki SX4 Crossover (това не е джип)* Toyota HighlanderStreet 4x4: Тук си признавам, че не съм запознат, но доколкото съм чувал - това са 4x4 машини, които нямат никакво блокиране на диференциал. С други думи - Пунта Мара! Едното колело да ви забуксува и адиос амигос - честито закъсване. Но може и да бъркам. Ето списък с печеливши притежатели:* BMW X5* Cadillac Escalade* Chrysler 300C* Dodge Durango* Ford Explorer / Mountaineer* Jeep Grand Cherokee (стандартно оборудване)All-Wheel Drive (AWD): Перманентни 4х4 машини без бавни скорости. Обикновено (може би даже винаги) се продават с автоматични скорости. Напичат ги "бързите 4х4" и обикновено не са джипове, а SUV (сиреч спортни с джипов външен вид). Понякога имат възможност и за превключване на 4x2 (уж икономия). Не са подходящи за всякакъв вид offroad, защото често може да ви се наложи да карате бавно и внимателно, а не да препускате като луди. Ето типични представители:* Honda CR-V* Lexus RX300* Nissan X-Trail* Oldsmobile Bravada (не е джип)* Subaru Forester* Subaru Legacy* Toyota RAV4Full-Time 4WD - Ето това са колите, които имат всички нужни екстри за offroad. Някои имат блокажи на преден и/или заден диференциал (много рядко), някои имат блокаж само на междуосев диференциал (почти винаги), всички имат бързи и бавни скорости. Не е изключено да има и такива, които могат да превключват само на задно, само на предно предаване и т.н. - в общи линии малко излишни екстри, които някакви митове твърдят, че се пести гориво и намаляват шума. Може и да е вярно - не съм убеден (нека някой се изкаже по въпроса). Ето типични представители:* Лада Нива (перманентно 4x4)* УАЗ - повечето или всички модели (търсете с редуктурен мост)* Ford Expedition (с превключване на 4x2)* GMC Yukon (с превключване на 4x2)* GMC Suburban (с превключване на 4x2)* Jeep Grand Cherokee (с превключване на 4x2 и/или блокаж като "екстри")* Land Rover Discovery (перманентно 4x4)* Land Rover Defender (перманентно 4x4)* Lexus LX470 (перманентно 4x4)* Mercedes M-класа (перманентно 4x4, на offroad се разпадат)* Mercedes G-class W463 (новите)* Mitsubishi Montero (НЕ sport)* Mitsubishi Pajero (с превключване на 4x2; бавните скорости са със задължително блокиран диференциал).* Porsche Cayenne GTS Prestige 4WD (с това НЕ излизайте никога на offroad ако не сте готови да оставите колата си завинаги в гората)* Range Rover (перманентно 4х4, но внимавайте с екстрите му)* Toyota / Lexus Land CruiserБлокажи на диференциали: Ще трябва да им обърна специално внимание. Първо и най-важно правило - дори full time 4x4 без блокаж на диференциал/и няма никаква разлика с обикновените 4x2 автомобили. Съвсем спокойно можете да видите който и да е автомобил 4x4 (без тези с автоматични блокажи), на който му буксува само едната гума и не може да помръдне. Ето защо:Диференциалът служи за разпределяне на движещата сила между двете колела. Когато колата завива външното колело описва окръжност с по-голям радиус, тоест се движи повече. Когато едното колело забуксува, то диференциалът предава цялата сила на него и така другото не помръдва.Автомобилите 4x2 имат само един диференциал - на движещите колела. Автомобилите 4x4 имат три диференциала. Два от тях са на преден и заден мост (осеви диференциали). Третият се нарича "междуосев" и се използва за предаване на движението между предния и задния мост. Това е така, защото автомобилите имат само един двигател. По същата причина, по която от примера външното колело изминава по-голям път на завой от вътрешното, е съвсем нормално да има ситуации, при които задните колела изминават по-кратко разстояние от предните и обратно. Поради тази причина междуосевия диференциал разпределя задвижването между двата моста, а от там осевите диференциали го разпределят между колелата си. Затова 4x4 се оскъпява много като технология!Почти всички 4x4 автомобили както казах имат блокиране само на междуосевия диференциал. Блокирането означава, че едно желязце "зацепва" вътре диференциала и той вече разпределя едно и също движение напред и назад. С други думи можете спокойно да видите такъв джип, на който буксуват две колела едновременно (предно и задно), а другите две симетрични стоят неподвижни. Това обаче рядко ще го видите в града - обикновено се случва на полето, в гората или в някоя снежна преспа. Може да стане и на ледена пързалка за зимни кънки или добре заледена Софийска улица с много голям наклон.За "пълни блокажи" говорим когато освен междуосев може да се блокира и заден (най-често), а понякога и дори преден диференциал. Така, за да закъса колата, буксуващи гуми трябва да са 3 или съответно 4. Подобни ситуации се случват изключително рядко - само в изключително тежки терени. Обикновено ако се е стигнало до нужда от пълни блокажи, то най-вероятно ще ви трябва лебедка или трактор за спасителна операция. Изключение правят наистина добрите шофьори, които са майстори на offroad - пълните блокажи са именно за тях. В същия момент "компетентни" потребители както казах в началото колкото искате. Поради тази причина производителите много рядко оборудват колите с пълни блокажи. Обикновено се продават като скъпа екстра...Именно заради "компетентните" потребители, които са си взели "джип", за да се фукат се правят и автомобили с автоматични блокажи, автоматични скорости и други автоматични "мисли вместо мен" екстри. Хубаво, искаш 4x4 - дай си парите. Само, че няма да ви дадем да пипате лостчетата сами, защото имате две леви ръце и мозък на блондинка! Не щем да ви ремонтираме простотиите. Не, че не са удобство за града (особено зимна София), но определено не са предимство за offroad.И накрая - не вярвайте на "компетентните" хора, особено ако карате някоя от масовите "part time 4x4", които превключват ръчно в режим 4x4. Тези автомобили блокират диференциалите на предния и задния мост когато се включат в режим 4x4. "Компетентните" хора най-често ще ви кажат, че това е режим на "бавни скорости" (най-честия случай) и е "за черни пътища". Да така е - скоростите са бавни наистина, но това води паралелно със себе си и блокирани преден и заден диференциал. Когато излезете на черен път - диференциалите продължават да са нужни. Заключвайте ги само, когато забуксувате или когато видите, че предстои тежка ситуация! Карането по асфалт или без нужда с блокиран/и диференциали ще навреди на вашето финансово състояние! Това важи за абсолютно всички 4x4 автомобили, които имат блокажи!Обобщение:Full-time 4x4 с пълни блокажи: Да, това е истинското 4x4 за тежък offroad и всякакви ситуации! Да се ползва само от разбиращи и мислещи хора обаче! Няма нищо по-опасно например от безмозъчна мутра бързаща към ски глокорт с 80км/ч и "натиснал всички копчета за всеки случай, че теренът е заледен"!!!Full-time 4x4 само с междуосев блокаж: Истинско 4x4, става за всякакъв offroad (дори тежък)! В някои тежки ситуации излизат много по-трудно от part-time 4x4, но в общ план и масовия случай са по-добрия избор. Така де - карането на бавни скорости без да са блокирани диференциалите си е благинка не само за offroad, но и в града на моменти :)Part-time 4x4: Стават за всякакъв offroad. Ако карате part-time джип - научете се първо как работи и след това няма да давате абсурден акъл като "включвам на бавни когато паркирам", "включвам бавни в задръстване - супер удобно е", "включвам бавни като се качвам на бордюри" и най-вече "като излеза на черен път си включвам задължително бавните" и т.н. НЕ, НЕ, НЕ и пак НЕ!AWD: Не са препоръчителни за всякакъв offroad - не всички терени са подходящи за тях. Иначе са достатъчно добри - имат си блокаж/и, перманентно 4x4 са... Просто са леко бързички :)A4WD - Добри са за магистрала, може да ви изкара от заледена улица... и толкоз. На offroad терен обикновено първо закъсвате и чак тогава компютъра сработва. За тежък терен тези машини са трагедия. При всички случаи part-time 4x4 е по-добре!Street 4x4 - Най-вероятно сте си дали парите на вятъра. 4x4 без блокажи е напълно безсмислено и е скъп еквивалент на обикновен 4x2...П.С. Възможно е да съм написал някой модел автомобил не където му е мястото. Не съм маниак и не знам моделите на всички производители и техните специфики - в общи линии почерпих информация от най-различни интернет източници. Ако съм сбъркал някъде - не ме кълнете, а ме поправете :)
  • #20
    6 rate up comment 1 rate down comment
    до: fan ( преди 14 години )
    Хахахаха,***!Много точно казано!Развесели ме с този лаф.:)))Ами те завалиите мноо са се преуморили да пишат/преписват глупости и са го ударили на айляк.Гергьовден е все пак и можа да са на агънце някъде или да празнуват някой байрам.Знам ли.:)
  • #19
    5 rate up comment 1 rate down comment
    до: Tundra ( преди 14 години )
    Така е да,но не забравяй,че тяхното предназначение е не да стигат до труднодостъпни места,а просто да могат да газят малко по-дълбок сняг,да се движат безпроблемно по някой черен път или баир,малко кал,киша,а в града да се катерят на по-високите бордюри.Икономични са и са с комфортна возия,като на лек автомобил и имат сходни динамични характеристики.Машините за офф роуд са си за трудните терени спор няма,но излезнат ли на асфалт започват да се проявяват техните недостатъци...
  • #18
    13 rate up comment 1 rate down comment
    fan ( преди 14 години )
    *** пак са си дали почивен ден!!!
  • #17
    5 rate up comment 2 rate down comment
    Tundra ( преди 14 години )
    Повечето "проходими" коли на пазара са псевдо 4x4!Цяла зима ги изтеглям със Субару легаси AWD.Пълен смях са тези паркетни 4x4 с някакви измислени електронни разпределения на мощноста към някое от колелата.
  • #16
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 14 години )
    do poseldniq anonimen - edi + ot men :D :D razsmq me za dobro utro ;)