В бранша естествено се питат – как да се запазят печалбите? Най-големите производители се опитаха да дадат отговор на този въпрос в Женева. Това става по-няколко начина, но именно в Женева се видя, че най-отчетливият сред тях е компактните модели да преминават в по-луксозен сегмент на пазара.
Това се вижда при MINI, при Toyota (дори с микро автомобила iQ), при Citroen (серията DS), при Fiat (500 и др.), при Opel, както и при всички останали, през последната година тази тенденция е ясно изразена. От своя страна производителите от така наречените „премиум” марки навлизат в сегмента на по-малките и компактни автомобили.
Така всички започват да предлагат малки, но в същото време луксозни автомобили. Шефът на Ferrari, Лука ди Монтеземоло казва в Женева: „Днес ако правиш малки коли не трябва да правиш евтини коли. Дори автомобилите които не са с висока цена се стараят да привличат с добър дизайн, с оборудване и цветове”.
Това се потвърждава от марки като Mazda и Ford, вижте как изглеждат новите поколения на малките им модели Mazda2 и Fiesta, които иначе са сред автомобилите с относително по-ниска цена. Или сравнете два модела на Fiat - Cinquecento от 90-те години на миналия век и днешния 500.
Тази тенденция вече навлиза и при по-скъпия сегмент на SUV/кросоувърите. Вижте Juke на Nissan, малък автомобил натъпкан с екстри на цена от около 18 000 евро.
В същото време освен да правят малките си модели по-луксозни и пълни с атрактивно оборудване, производителите правят големите си модели значително по-икономични. Масово от двигателите V6 и V8 се „изваждат” по два цилиндъра. Няма фирма, която да не инвестира милиони в хибридни и електромобили.
Дали тези процеси ще станат по-трайни? Дали те ще засегнат и консервативни пазари, като този в САЩ, където толкова много обичат модели като Ford F150, Cadillac Eldorado или Hummer H1 и може ли този пазар да се промени и да приеме по-ентусиазирано малките и компактни автомобили? Само времето ще покаже.