Китайските автомобилопроизводители набират сила, а Европа се мъчи поне да отложи неизбежното им нахлуване по пазарите на Стария континент. Досега китайската инвазия е спирана чрез редица изисквания за безопасност, за екологични норми и качество, на които китайските производители не отговарят.
Китайците обаче сменят тактиката и искат да пренесат производството си ....в Европа. Вчера GM затвори завода си в Азамбуя, северно от португалската столица Лисабон, където доскоро се произвеждаше Opel Combo. Днес там вече е китайска делегация, за да проучи възможностите за закупуване на завода и производство в него на марката Brilliance.
Да произвеждат, сглобяват или дори само да складират автомобили в Португалия ще се окаже доста изгодно за китайците. Първо ще прескочат 10% мито за внос на автомобили произведени извън ЕС. Второ ще спестят доста разходи за транспорт и логистика на готовите автомобили. Разбира се има и доста въпросителни около евентуалното идване на китайски производители в Европа. На първо място това са високите разходи за производство и най-вече за труд. Разходите в западна Европа сега превишават тези в Азия около десет пъти. Дори в по-слабо развитите страни от централната и източна част от Стария континент разходите за производство са 3 до 4 пъти по-високи от тези в Азия. Дали китайците ще започнат да произвеждат модели на Brilliance в Португалия остава да се види. Факт обаче е, че Brilliance BS6 e първият китайски автомобил, чиито продажби в Европа са масови, при това в страни като Германия, Австрия, Швейцария, държавите от Бенелюкс, Полша ... Китайците планират до 2008 г. да продават този модел практически на всички европейски пазари.
Brilliance BS6 e лимузина от средния клас с базисна цена в Европа около 19 000 евро. Главен вносител за Европа е германската фирма HSO Motors, чиито шеф Ханс-Улрих Закс е работил във Volkswagen, а през 1991 г. поставя началото на вноса на Hyundai в Германия. Проблемите пред Brilliance BS6 в Европа обаче са доста. На краш-тестовете по европейските стандарти получи само 2 звездички, докато корейските конкуренти масово имат по 3 или 4.
Немското списание Auto Bild наскоро направи сравнение между Brilliance, Kia Magentis и Volkswagen Passat, чиито цени са в рамките на 18 000 до 20 000 евро. Оказа се, че в техническо отношение, както и като поведение на пътя или като удобство и безопасност на пътниците, китайската лимузина въобще не може да се сравнява с другите два автомобила, макар цената й да е близка до тях. Според авторите от Auto Bild, Brilliance е поне един клас под корейския автомобил и цели два под немския.