IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Завръщането на най-малката кола в света

Тя има формата и маневреността на количка от супермаркет, тежи по-малко от моторен ролер и естествено е английска: Peel P 50.

Завръщането на най-малката кола в света


Малко преди 50-ия рожден ден на автомобилчето, то ще бъде произведено отново в много лимитарана серия.

Микроавтомобилите в момента са „голямата работа“ за автомобилната индустрия. Обаче в сравнение с Peel P 50 модели като Smart ForTwo или Fiat 500 са направо големи. Peel P 50? Да, това е „най-малката прозвеждана серийно кола в света“, както е записано в Книгата на рекордите на Гинес. Дължината е 1,35 метра, а широчината е 99 см – тъкмо колкото да побере шофьор и пазарска чанта (евентуално). Колата развива максимална скорост от 70 км/ч и е произвеждана от 1962 година от фирма Peel на британския остров Ман.

Производството е продължило около 3 години, през които Peel P 50 се е продавал за 199 паунда (по онова време равни на около 2200 дойче марки). Освен него имало още един двуместен модел със стъклен куполообразен покрив, който приличал на луноход.

Почти 50 години по-късно най-малката кола отново идва на мода и Peel P 50 скоро ще се появи по улиците. Защото двама млади лондонски предприемачи възнамеряват да произвеждат автомобилчето отново, а също и двуместния модел. „Този автомобил е по-умен от Smart“, казва Фейзал Кан (Faizal Khan), инвеститорът, който форсира съживяването на джуджето. „Той е по-малък, по-маневрен, по-екологичен“.

Някогашният P 50 е пъплил из градските улици с 50 кубиково едноцилиндрово моторче с 4 к.с. Модерният му наследник ще е електрически.



Новият модел ще има даже мигачи и задна скорост.

„В дизайна сме се придържали детайлно към оригинала, но от фарове и мигачи няма да се откажем“, казват инвеститорите (освен Кан, другият набъркан в проекта е Гари Хилман). „Това важи и за задната скорост“. В оригиналния Peel такава липсвала и шофьорът трябвало да слезе и с помощта на специална ръчка да завърти автомобила назад. Това си е сложно упражнение при тегло от 62 кг, което ще бъде спестено на новите собственици.

Историята започва с посещение на Гари Хилман на търг, на който се наддава за един от последните P 50. Така му идва идеята за производство на нов модел и намира предприемача Кан за партньор в бизнеса, а също и веригата музеи "Ripleys Believe it or not" като първи клиент. Компанията възнамерявала да изложи минимобила във всеки от своите кабинети на куриозите и да го използва като магнит за повече клиенти. От оригиналния модел обаче били произведени само 120 екземпляра, от които до наши дни са оцелели не повече от две дузини. Затова Ripleys поръчали още и така подкрепили ренесанса на P 50.



„Откакто такава количка стои във фоайето на Ripleys в Лондон на Пикадили Съркъс, Peel Engineering е преследван с въпроси за нови модели“, казва бизнесменът Кан. Двамата партньори в бизнеса участвали в телевизионно шоу по BBC, което търси бъдещи предприемачи и така успели да привлекат интереса на един от инвеститорите в предаването. Той налял средства в проекта и така историята на малката количка отново стига до повече хора.

Кан и Хилман вероятно могат да продадат стотици P 50 – цената е 12 499 паунда (~ 15 хиляди евро), което според специалистите е смехотворно малко за автомобил, който може да отнеме вниманието от всяко Ferrari. Ще бъдат произведени обаче само 50 броя. "Peel трябва да остане нещо специално, не трябва да го виждате на всеки ъгъл", така че който иска такава трябва да побърза, защото 29 броя вече са продадени.
0 от 500
  • #14
    5 rate up comment 1 rate down comment
    flat6 ( преди 15 години )
    Автомедия, този абсурден материал още колко време ще ферментира на първа страница?? Не виждате ли по астрономическия брой коментари че никого не интересува?
  • #13
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Pepino ( преди 15 години )
    Ако някой се нацепи в мантинелата няма да му има абсолютно нищо! Смарта и другите микроавтомобили имат прекрасни показатели при удар в статична стена.. Проблем става ако го удари някой нормален автомобил с 7-8 пти по-голямо тегло, да не говорим за джип..
  • #12
    3 rate up comment 1 rate down comment
    ха ха ( преди 15 години )
    Англииска консервена кутия. Като се цапне некой у мантинелата да не моот да то извядят и направо с консервата у трапа.
  • #11
    6 rate up comment 0 rate down comment
    60 ( преди 15 години )
    за всяка кола си има потребители.западна европа работи в тая насока от 100г насам.ако сте чували за триколките на морган,месершмит,изета и др.,сте наясно ,че и тук хората са преди нас.
  • #10
    6 rate up comment 18 rate down comment
    WJQ ( преди 15 години )
    УФ!Обичам ръбатите!
  • #9
    16 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 15 години )
    По принцип идеята е много добра.В съвременния забързан градски живот си е доста добра алтернатива за предвижване.Евтино,лесна поддръжка,малко гори,но...несигурно.В тестовете за сигурност колко ли звезди ще вземе?Сигурно нито една.Ако културата на водачите на МПС е на ниво или повечето МПС са като това става.Иначе си е опасно за живота особено по нашите геогравски ширини.
  • #8
    9 rate up comment 0 rate down comment
    fre ( преди 15 години )
    motoren roler = skuter po nashenski
  • #7
    13 rate up comment 0 rate down comment
    :) ( преди 15 години )
    по Българските пърища , ДА , то тук трябва да си с бронетехника и пак не е сигорно че някой заспал или пиян няма да те помете с някой 40т тир
  • #6
    15 rate up comment 0 rate down comment
    ili ( преди 15 години )
    Interesno e no lichno men shte me e strah da go karam za da ne me smachka nyakoi,osobeno po bulgarskite putishta.Shte se chustvam kato nasekomo pred ostanalite:)
  • #5
    9 rate up comment 2 rate down comment
    Wane ( преди 15 години )
    Дали въпросните предприемачи ще се откажат от Phantom-a и ще се качат в електрическото си микро-автомобилче? :)