IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Горещините влияят на реакциите ви

Лятото е в разгара си. Топлината се покачва, а това неминуемо дава отражение на комфорта в автомобила и на реакциите на водача.

Горещините влияят на реакциите ви
Автомобил паркиран на слънце покачва вътрешната си температура за 1 час до 70 градуса по Целзий. Това прави колата недостъпна за водача поне за няколко минути. Воланът и други части са трудни за допир, да не говорим за управление. 

Като цяло най-застрашени са шофьорите, които нямат избор и трябва да са зад волана дълги часове. Реакциите им са забавени и те могат да станат опасни за себе си и за околните при по-дълги часове шофиране. Доказано е, че при големи жеги, произшествията по пътищата са по-чести. 



Как да постъпите при належащо пътуване в най-топлите часове на деня? Съветите са елементарни, но не ги пренебрегвайте, защото последиците могат и да са фатални. 

Преди да влезете в автомобила, който дълго време е бил изложен на слънце, проветрете като отворите широко всички врати. Нека нажеженият въздух излезе и когато стане възможно да седнете, карайте известно време с отворени прозорци, въпреки че сте пуснали на макс климатика. 

Ако попаднете при екстремна жега в задръствания и ви се налага да се движите в колона, организмът ви е изложен на високо натоварване и може бързо да се прегрее. Това се отразява веднага на концентрацията и бързината на реакциите. Следете за състоянието си, пийте много вода, защото бързо може да стигнете до дехидратация и дори да изпаднете в безсъзнание. 

Ако сте сами в колата, спирайте често. Ако сте двама или повече шофьори в колата, задължително се сменяйте често при по-дълъг път. 

В недалечно бъдеще тези съвети вероятно няма да са ви много нужни, защото вече се работи върху нови системи за охлаждане на интериора, дори когато колата е паркирана и в нея няма никой. Това ще става с вентилатори задвижвани от слънчева енергия, които периодично ще проветряват автомобила, когато е паркиран. Тестват се и нови поколения стъкла, задържащи все по-голяма част от топлината навън. 

Докато тези технологии станат ежедневие обаче, бъдете по-внимателни в най-горещата част от деня и при възможност избягвайте дълъг престой в автомобила. 

И още нещо. Никога не оставяйте малки деца в затворен автомобил, дори ако си мислите, че е за малко. Направихме експеримент. Автомобил с приятно охладен от климатика до 22 градуса интериор, паркиран на слънце, само за 15 минути покачи температурата в купето до 45 градуса, температура при която трудно диша и възрастен човек. След още 15 минути температурата в автомобила достигна 55 градуса, а за един час вече беше над 70 градуса по Целзий. 
0 от 500
  • #16
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 15 години )
    Може и така да е.
  • #15
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 15 години )
    А тия тарикати, дето искат да карат Golf 4 на всяка цена с много екстри, но без климатик? Ей за такива хора става въпрос май. Не всички имаме климатици, а и някои не го пускат, за да икономисат няколко грама бензин. Аз преди карах нон стоп на климатик, но в сегашната икономическа ситуация, когато е възможно, отварям прозореца :P
  • #14
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 15 години )
    Кви горещини бе шматки. Пускам си климатика и за 1,2мин. вътре е кът хладилник.
  • #13
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 15 години )
    Не само забавените реакции са проблем. По-опасен е топлинният удар, който може да се получи. Но дори и в колата да е около 40 в началото, студеният въздух в лицето е добре дошъл. Каквито и изследвания да правят, всичко е до човека. Аз на младини много много не се влияех от горещината, но сега не мога да си позволя да рискувам живота си, а и на другите около мен.
  • #12
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 15 години )
    Ще ме накараш да изровя тоя брой. Атермалните стъкла и лакът металик спестяват някой друг градус, но не чак толкова много. В моята съм засичал около 60 градуса вътре при около 40 градуса навън преди 2 години. При температури около 30, в колата ми е около 40-45 градуса. Незнам, може да зависи наистина от лакът и стъклата, след като в най-лошият случай едва достига 60 градуса. Климатикът му е майката. След първата си лична кола се зарекох, каквото и да ми струва, следващата да има климатик.
  • #11
    3 rate up comment 1 rate down comment
    vel_co ( преди 15 години )
    Веднага ти отговарям с тест на Аутобилд отпреди около 15г: Бял,сребрист,червен,син и черен Ситроен ZX на слънце. Около 63-64 градуса в сребристия и около 71-72 в синия. Това е. Цветът няма значение.
  • #10
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Bandit ( преди 15 години )
    Наскоро даваха по Discovery по предаването Еазбивачи на митове, точно тази тема или мит да го кажа. Направиха експеримент с един и същ седан в бял и черен цвят, паркирани един до друг на слънце за един час. В белия автомобил температурата се бе покачила до 51 градуса, а в черния до 54 градуса. Това беше пика, повече не се покачи, а външната беше около 32 градуса. Аз лично силно се съмнявам, че температурата в колата ще достигне 70 както пишете Вие.
  • #9
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Wane ( преди 15 години )
    Точна статия. При начина, по който масово се кара тук (пък и в комбинация със скапаните пътища) забавените реакции могат да се превърнат в супер сериозен проблем.Иначе Audi от близо 15 години предлагат шибедах със соларни батерии, които осигуряват енергия за климатика, когато колата е паркирана.
  • #8
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 15 години )
    То затова е и металика. Преди години имаше статия в Ауто Билд, колко се нагряват автомобилите. Металикът държи няколко градуса по-ниска температура. Не е голяма разликата, но все е нещо. Само едно не мога да разбера все още. Защо базовите версии на почти всички малки коли в България се предлагат без климатик, а още по-неясно ми е, защо нямат и подгряване на челното стъкло, въпреки, че това е най-необходимата екстра зимата. Все пак сме България - големи жеги и големи студове.
  • #7
    8 rate up comment 7 rate down comment
    GOLFFADAR from SELO ( преди 15 години )
    men GOLFO mi e srebaren,ma volana e *** i pari kato topal lqb ot furnata pred bloka na ugala za patq do selo JOINT...mnoo sam zagral,kato pravec ot 30-te god na minalia vek...malii nesna edin s nqkva civik naprao go nasrah na svetofara,be6e nadul nqkva MP-3ka i se kefi6e s nqkvi 4erni caisi ma kato svetna zemeno mi pomirisa pradnqta deto bqh izrqzal predi minuta