Текст КОНСТАНТИН ТОМОВ; Фотография КОЛЕЛА, BMW
Г-н Нота, покойният Серджо Маркионе настояваше, че промените, които се задават в автомобилната индустрия - от електрификацията до автономното управление - струват твърде скъпо, за да може всеки производител да ги посрещне сам. Съгласен ли сте с това? Нужно ли е по-широко сътрудничество между големите играчи?
- Според нас основните двигатели на промяната ще са четири - четирите аса, както ги наричаме. Това са автономното управление, свързаността, електрификацията и накрая споделянето и свързаните с него услуги. Ние сме доста напреднали и по четирите параграфа. В електрификацията сме сред пионерите, започнахме с i3 още през 2013. През 2017 продадохме над 100 000 електрифицирани автомобила. Тази година достигнахме това ниво още през септември. Имаме над 40% ръст на годишна база. Така че вършим доста неща и сами. Финансово сме достатъчно силни да направим тези инвестиции самостоятелно. Но, разбира се, търсим и партньорства. Работим с големи технологични компании, както и с по-малки доставчици. Ще спомена само две: в Китай работим с Baidu върху автономното управление, а наскоро обявихме, че обединяваме усилия с Mercedes върху новите концепции за мобилност. Това са само два примера.
Новото BMW Серия 3, чиято премиера бе на салона в Париж. Снимки BMW
Заедно с Mercedes създадохте и най-голямата структура за споделяне на автомобили в света, обединявайки DriveNow и Car2Go. Може ли споделянето да се превърне в печеливш бизнес в близко бъдеще, и как ще се отрази това на традиционния модел в автомобилния маркетинг?
- Още не мога да коментирам конкретно това партньорство с Mercedes, защото още очакваме одобрение от регулаторите. Но твърдо вярваме, че в бъдеще споделената мобилност ще е доходен бизнес, и вече имаме много натрупан опит с DriveNow, която функционира в много градове. Същото се отнася и до нашата услуга ParkNow - всъщност любопитно е, че с нея днес BMW е най-големият доставчик на дигитални решения за паркиране в света.
Инвестирате усилено в автономното управление и споделянето, което в крайна сметка ще означава по-малко продадени автомобили. И също така работите върху електрическите автомобили, които се нуждаят от по-малко поддръжка и ще намалят приходите от следпродажбеното обслужване. Как планирате да компенсирате тези спадове в приходите?
- Гледам положително на това. Ако се върнем назад, имаше време, когато хората само купуваха автомобили. След това в много части на света бяха добавени опции като лизинга. Което всъщност доведе до сериозен ръст на пазара, защото направи премиум автомобилите достъпни за повече хора. Вярвам, че концепции като споделянето и мобилните услуги ще увеличат още повече достъпността на автомобила. И съответно пазарът ще продължи да расте. Може би с друг тип растеж, но все пак растеж.
Колкото до електрификацията, сега е много важно да се съсредоточим върху нови, привлекателни модели. До 2025 година ще представим още 25 такива автомобила - половината изцяло електрически, останалите зареждащи се хибриди. Разбира се, това ще има ефект върху следпродажбеното обслужване. Но този ефект ще идва постепенно, и ще мине много време, преди да се прояви напълно.
Нота с шефа по развойната дейност Клаус Фрьолих и главния дизайнер Адриан ван Хойдонк около новата Серия 8
Миналата година печалбата на BMW надхвърли 8 милиарда евро, но финансовите пазари си остават предпазливи за акциите й. Tesla загуби 3 милиарда долара, но пазарите са ентусиазирани. Какво е обяснението?
- Нашите финансови позиции са много силни, а аз виждам и допълнителен потенциал да се подобряват. Просто защото ние сме сред водещите играчи и по четирите аса - автономност, електрификация, свързаност и споделяне. Ползите от това тепърва ще се проявят в следващите няколко години.
Смятате ли, че заплахата от открита търговска война между САЩ и ЕС, от една страна, и между САЩ и Китай вече отминава? Очаквате ли нови смущения в глобалната търговия?
- BMW има наистина глобална производствена и търговска мрежа, така че ние сме подчертано за свободното движение на стоки и свободната търговия. Имаме значителна производствена база в Америка - всъщност ние сме най-големият износител на автомобили от САЩ по брутна стойност. Имаме производство и в Европа, и в Китай. Така че сме добре подготвени да отговорим на глобалното търсене. Нека не спекулираме за неща, които биха могли да се случат.
За съжаление и следващият ми въпрос е такава спекулация: смятате ли, че процесът по Brexit може да бъде обърнат? Великобритания е и важен пазар, и една от основните производствени бази на BMW Group...
- Това не знам. Ще трябва да попитате самите британци. Иначе Обединеното кралство наистина е важна страна за нас. Имаме завода на MINI в Оксфорд, произвеждаме там и Rolls-Royce, разбира се. И освен това Великобритания е четвъртият най-голям пазар на BMW Group в света. Така че подчертано сме за безпрепятственото движение на стоки между нея и ЕС. За да функционира фабриката ни в Оксфорд, стотици камиони трябва да пресичат Ламанша всеки ден.
Доволен ли сте от представянето на пазарите в нашия регион, Централна и Югоизточна Европа? Какви перспективи за растеж виждате там?
- Имаме добър ръст и силни пазарни позиции. Да вземем за пример България - имаме хубави продажби там и много възможности да развиваме бранда занапред.
Спадът в продажбите на дизели в Европа продължава. Как се отразява това на плановете ви? И не смятате ли, че сегашният ентусиазъм на правителствата за електромобилите силно напомня като звучене ентусиазма им за дизела през 90-те години?
- ВMW Group предлага много видове задвижване. Ние сме пионери в областта на електричеството, но имаме и много ефикасни и икономични дизелови и бензинови двигатели. В крайна сметка изборът остава за клиентите ни. Но за да се развиват още електромобилите, са нужни и сериозни инвестиции в инфраструктурата - зарядни станции и така нататък.
Доближаваме ли момента, в който електромобилите ще са конкурентни и без държавните субсидии и стимули?
- Имаме различни типове електромобили, някои от които вече са достатъчно привлекателни и достъпни за клиентите, дори и без субсидиите. Нашите plug-in хибриди например предлагат много добра икономия на доста достъпна цена.