IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

300 000 души остават без "Гражданска застраховка" в петък

Причината е ликвидирането на кипърската компания "Олимпик"

300 000 души остават без

Близо 300 000 души ще трябва да си вадят в събота нова задължителна застраховка "Гражданска отговорност". Причината е отнет лиценз на компания, към която са направени. Става въпрос за кипърското застрахователно дружество "Олимпик", което обаче работи в България през клонова мрежа, съощи mediapool.bg.

300 000 души остават без

Лицензът на дружеството е отнет от органа за застрахователен надзор на Кипър на 8 май. То е обжалвано от компанията и потвърдено. На 20 юли българската Комисия за финансов надзор (КНФ) обяви на сайта си, че "Олимпик" остава без лиценз. От 10 май КНФ забранил на компанията да сключва нови застрахователни договори.

Причината за отнемането на лиценза е, че дружеството не отговаря на изискванията за платежоспособност. Компанията ще бъде ликвидирана, а полиците ѝ спират да действат от петък - 17 август, пише на сайта ѝ.

По данни на КФН, цитирани от в. "Капитал", към началото на май застраховки в "Олимпик" са имали близо 275 000 автомобила. Това отрежда на компанията 9,2% пазарен дял в автомобилното застраховане в България и четвърто място след "Лев инс", "Бул инс" и "Евроинс". Дружеството е специализирано основно в този вид застраховане, но предлага също така полици по "Автокаско", имуществени, здравни застраховки, както и такива при злополука.

Валидните полици и за тези продукти, както и за "Гражданска отговорност", спират да действат в петък, когато официално ще бъде назначен ликвидатор на компанията. "Всички притежатели на такива полици трябва да предприемат спешни действия, за да осигурят своевременно алтернативно застрахователно покритие", пише на сайта на дружеството.

Хората, които имат застраховки в "Олимпик", ще могат да сключват нови застраховки "Гражданска отговорност" от 00.01 часа на 18 август, съобщиха от КФН. "На 18 август 2018 г. всеки засегнат собственик на МПС трябва незабавно да сключи нова застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите с друг застраховател. Застраховката може да се сключи и от друго лице", предупредиха от комисията.

300 000 души остават без

От КФН допълниха, че при катастрофа, причинена от автомобил, който няма нова полица "Гражданска отговорност", щетите от нея трябва да бъдат платени от виновния шофьор. Освен това, ако застраховката не бъде подновена, регистрацията на колата може да бъде автоматично прекратена от МВР. Законът за движение по пътищата предвижда и отнемане на книжката за липсваща "Гражданска отговорност". Документът се връща, когато се сключи нова полица.

Хората, чиито застраховки в "Олимпик" не са изтекли до автоматичното прекратяване на 17 август, могат да поискат връщане на парите си за оставащия период, обясниха от КФН. Това обаче става при последващото производство по несъстоятелност на кипърското дружество и въобще не е сигурно, че претенциите им ще бъдат удовлетворени. Същото важи и за клиентите със заведени, но неизплатени щети.

Тъй като е регистрирана в Кипър, компанията на практика не подлежи на контрол от страна на българската КФН. Регулаторът може да се намесва само когато застрахователи от ЕС не спазват задълженията си спрямо клиенти в България.

Българският Гаранционен фонд също не гарантира дейността на "Олимпик". По закон фондът набира средства от застрахователите, а с парите се гарантират застрахователни вземания при фалит на компании или при щети, нанесени от неизвестни или незастраховани автомобили. В случая с "Олимпик" клиентите с неизплатени суми по щети трябва да се обърнат към Застрахователния фонд на Кипър, става ясно от съобщение на сайта на българския фонд.

0 от 500
  • #22
    7 rate up comment 0 rate down comment
    Реалист ( преди 6 години )
    И въобще недейте да заблуждавате хората,защото ако клон на коя да е голяма европейска финансова/застрахователна институция фалира в България(щото е търговец тук), то той фалира ТУК! Никой няма да седне да прави трансфер на капитали. Правилата са си правила. Въобще къде са резервите на това дружество, има си законови нива за тях. КФН да обясни какво е следила. Това е скандално за КФН, не за Олимпик, защото няма вечен бизнес.
  • #21
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Реалист ( преди 6 години )
    Какви са тия глупости за Кипър и кипърския гаранционен фонд? Става въпрос за търговско дружество, работещо в България, по българските закони, с чуждестранен собственик от страна членка на ЕС(това до долния с аргумента за Европа). И освен всичко друго цен от 200 лева не е аргумент за адекватност. Въпроса е срещу тези приходи какви разходи стоят, но това удобно се премълчава. КФН да вземе да осветли и другата страна на медала и какво точно е одитирала.
  • #20
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Man до долния ( преди 6 години )
    Човек, изглежда не си наясно. Олимпик е работела като КЛОН на дружество извън ЕС. Провери в търговския закон какво значи КЛОН. Това е позволено от КФН и няма причина да не е при положение, че застрахованите са ГАРАНТИРАНИ, но от кипърския фонд. Примерът с КТБ е неудачен, тази банка е регистрирана у нас. Един пример, като гръмна КТБ жена ми си премести част от парите в БНП, която има КЛОН в БГ, съответно, ако БНП гръмне, то тя ще си търси парите от ФРЕНСКИЯ фонд за гарантиране на влоговете.
  • #19
    11 rate up comment 3 rate down comment
    До разан ( преди 6 години )
    Пич, държавата няма как да гарантира, че дадена компания няма да обяви фалит. Тя няма вина, единствения пособ е да забрани офшорни компании да оперират на територията й, но ако го направи "чуждестранните" инвестиции ще намалеят с 50-60%.
  • #18
    13 rate up comment 0 rate down comment
    547 ( преди 6 години )
    До пича, който ме е репликирал:Пич, по-добре да има 2 компании на пазара като Алианц и Дженерали, които са публични, акциите им се листват в най-големите борси в Европа, от колкото да се застраховам при Маджо, Черепа, Ковачки и т.н., докато фирмите им са регистрирани в Кипър и Лихтенщайн на порясаци с по 1000 офшорки на техни имена. Същите укриват данъци, перат пари и осигуряват служителите си на минимални ставки. Нормално е и цените им да са по-ниски за по-лошите услуги, които предлагат.
  • #17
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Това да не е пак някоя руска офшорка?
  • #16
    1 rate up comment 6 rate down comment
    GSX-R ( преди 6 години )
    Нормално е мотористите да плащаме по-малко щото като не става за каране вие с колите пак се трепете кат` ***....
  • #15
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Man До реалиста ( преди 6 години )
    Точно така и в случая всички претенции ги отнасяш към кипърския гаранционен фонд. Не те кефи? Ми другия път си дай парите на дружество регистрирано в ЕС.
  • #14
    6 rate up comment 0 rate down comment
    До рабирача ( преди 6 години )
    Дано не те спира КАТ тогава, защото ще ми любопитно как ще ти "влязат" в положение!
  • #13
    11 rate up comment 1 rate down comment
    до долния ( преди 6 години )
    с 1000 те лева.Хайде хиляда са адекватни,да питам какво става с Бонус Малуса-нищо.И що да съм наравно рисков с льольо с новата книжка?Защо плащам гражданска за компресор който тегля със застраховано мпс и по смисъла на закона са състав.Защо ако моята застр.е 200 ле,за мотористите не е 1500 към момента.Те вършат работа какв ?,рискови са колко? и прочее..Хората са закупили застр.от лицензиран оператор а не от женския пазар..Системата да носи отговорност!