Германското правителство разшири списъка на облекченията и субсидиите за купувачите на електрически автомобили, съобщи Дойче веле. На заседание на 1 август Бундестагът реши да намали наполовина данъчната ставка върху служебните автомобили с електрически и хибридни двигатели. Тази мярка се прилага за коли, които ще бъдат купени в рамките на следващите три години - от 1 януари 2019 г. до 31 декември 2021 г.
Кой и при какви условия има право на служебна кола в Германия?
Поредната мярка за подкрепа на автомобилите на ток свидетелства за твърдото намерение на Берлин да ускори разпространението на този екологично чист вид транспорт. В същото време новото облекчение показва, че предишните мерки за стимулиране на търсенето все още не са постигнали желания резултат.
Затова сега правителството се насочи към може би най-платежоспособния сегмент на местния автомобилен пазар - служебните коли. Става дума не само, а и не толкова, за автомобилния транспорт, обслужващ високопоставените федерални служители: в Германия по-голямата част от служебните автомобили не са собственост на държавните организации, а на частните фирми.
Всяка година немски компании - малки, средни и големи, купуват около 800 000 коли, които след това се дават на висши, а понякога и на средни мениджъри, както и на тези служители, които трябва редовно да пътуват до клиентите. В случаите, когато фирмите позволяват на получателите на служебни превозни средства да ги използват и за лични цели (което е честа практика), данъчните изискват плащането на налог. Защото, макар и косвено, се получава материално възнаграждение на въпросните служители.
Ето защо всеки месец към размера на дохода, с който получателят на служебния автомобил плаща данъци, се добавя 1% от каталожната цена на автомобила. Ако например, колата струва 60 000, се добавят 600 евро месечно. В резултат на това в края на годината данъчната основа на служителя се увеличава с 7200 евро.
Две цели: подобряване на екологията и подкрепа към автомобилния бизнес
Така че от 1 януари 2019 г. данъчната ставка ще намалее наполовина - до 0,5%, а след това получателят на служебна кола на стойност 60 000 евро, ще добави само 300 евро на месец към данъчната основа или съответно 3600 на година.
По този начин правителството, очевидно, се стреми незабавно да реши две задачи: да ускори разпространението на електромобили и в същото време да подпомогне местните производители на коли в трудното време за преориентиране на производството към електрическа мобилност. В Германия фирмите купуват за служебни автомобили такива от премиум класа, а именно това е сегментът, в който водещите немски производители BMW, Daimler с марката Mercedes, и Volkswagen с марките Audi и Porsche, са особено силни.
А всички тези производители в следващите 2-3 години ще започнат серийно производство на голям брой нови модели с електрически или хибридни двигатели. Много германци обаче не могат да си позволят тези модели, защото и без това скъпите коли на престижните марки са още по-скъпи в електрическите си версии. Следователно, на първо място тези автомобили вероятно ще започнат да се купуват - дали изцяло, дали на лизинг, от юридическите лица: те имат не само пари, но и възможност да отпишат покупката на моторни превозни средства от данъците си като производствени разходи.
Експертите и медиите критикуват данъчното облекчение
Така Берлин също се опитва да подслади избора на висшите мениджъри на германските компании в полза на служебните автомобили с електрически двигатели, въпреки че техният пробег е все още по-нисък, отколкото при колите с ДВГ. Електромобилът, явно казва правителството, е не само иновативен, модерен и готин, но и печеливш от данъчна гледна точка.
В експертните кръгове и в германските медии обаче новото данъчно облекчение предизвика много критики. Директорът на Центъра за изследване на автомобилите в Университета в Дуисбург-Есен, професор Фердинанд Дуденхофер, смята например, че от решението на правителството вероятно най-много ще спечелят хибридите, а те доста по-често работят на ДВГ, отколкото на електромотор, така че тази мярка едва ли ще помогне въздухът в големите градове да се пречисти.
Освен това експертът смята, че повече ще спечели американският производител на електрически автомобили Tesla отколкото немските автомобилни концерни. А загубата ще бъде за държавата, която ще събира по-малко данъци. Според в. Volksstimme във въпросните 3 години в хазната ще влязат близо 2 млрд. евро по-малко заради решението на Берлин. Критикувайки тази "скрита форма на субсидия" към немските автомобилни производители, изданието предлага алтернатива: "Най-важното нещо за функционираща и атрактивна електрическа мобилност сега ще са щедрите инвестиции в необходимата инфраструктура. Иначе данъчните подаръци ще нес окажат евтини козметика".
А професор Дуденхофер, който се позовава на статистиката, според която над половината от служебните автомобили в Германия са дизелови, предлага премахване на данъчните облекчения за дизелово гориво.
Германските потребители не бързат да получават субсидии
Съмненията за ефективността на мерките на Берлин за насърчаване продажбата на електрически автомобили са напълно оправдани. Започналата преди 2 г. мащабна тригодишна програма за субсидиране на купувачите (4000 евро за покупка на електрическо превозно средство и 3000 евро за plug-in хибрид) показа доста скромни резултати към 1 юли 2018 г.
Две трети от планирания срок вече отмина, а от отделените 600 милиона евро бяха поискани само 100 милиона, а вместо набелязаните 300 000 автомобила, едва 66 000 бяха купени с държавна подкрепа. Ето обаче, кое е показателното: по-голямата част от заявките постъпиха от юридически лица, купуващи електрически автомобили за служебни цели. От 1 януари 2019 г. тази целева група ще има допълнителен стимул - данъчен.
Трудно е да се каже до каква степен всичко това ще стимулира продажбата на електрически автомобили в Германия. Засега, ако се съди по допитванията, основният аргумент срещу покупката им не е високата им цена, а дори и относително кракия пробег, но липсата на разклонена инфраструктура за презареждането им.
В това отношение обаче има положително раздвижване. В края на юни основаната през миналата година компания Ionity, съвместното предприятие на Daimler, BMW, Audi, Porsche и Ford, пусна в експлоатация първия си терминал с шест изхода за високоскоростно (20-30 мин) зареждане на електромобили. До края на годината те ще станат 100- 150, а през 2020 г. броят на такива зарядни станции по основните магистрали на 24 европейски държави ще достигне 400. И това съвсем не е единственият инвеститор, който дава пари за ускореното развитие не само в Германия, но и в ЕС като цяло, на инфраструктурата за високоскоростно и стандартно зареждане на електрическите автомобили.
Снимки: Дойче веле