IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо Tesla загуби големите си предимства

Компанията става една от многото на пазара и това може да доведе до нейния край, смятат водещи анализатори

Защо Tesla загуби големите си предимства

„Tesla имаше огромни успехи, докато беше единствената на пазара на електромобили и това я правеше много привлекателна за инвеститорите. Сега митът, че това е най-технологичният производител се разбива, което охлажда ентусиазмът на потребителите и може да доведе до края на компанията”.

Защо Tesla загуби големите си предимства

Това е мнението на Юрген Пийпер, водещ анализатор в Bankhaus Metzler. Според него, нарастването на интереса към електромобилите води до намаляване на толеранса към лошото качество, който първите клиенти на Tesla даваха заради очарованието от новаторските идеи на компанията Мъск.

Все повече водещи експерти и журналисти споделят подобно мнение, като постепенно преминават в лагера на критиците на американския производител на електромобили. Те са категорични, че митът, който се създаде около Мъск и екипа му, не отразява истинската същност на компанията от Санта Моника.

Факт е, че Tesla досега се представяше в една идеална опаковка. Това беше първият луксозен електромобил със солиден пробег и на сериозна цена. Той без проблеми поставяше нови и нови рекорди, а инвеститорите се редяха на опашка, за да дадат на Мъск своите пари. Telsa предлагаше и собствена мрежа от зарядни станции, която беше безплатна за собствениците на нейни електромобили.

Постепенно обаче нещата поеха в нова посока и компанията се сблъска със суровата действителност. Хубаво е, когато си единственият играч на терена, тогава дори може да си позволиш да направиш грешка. Когато обаче се появят и други, нямаш право да лежиш на стари лаври. И ако не вземеш мерки, тръгваш по спиралата надолу.

Защо Tesla загуби големите си предимства

Модели като Nissan Leaf или Chevrolet Bolt няма как да се сравняват с Tesla, тъй като дори да се продават в по-голям тираж, те са от друг ценови сегмент. Само че, през 2017 г. BMW продаде повече електромобили от американците. И никой не може да оспори факта, че баварците правят премиум-модели, които като качество на производството и на материалите превъзхождат Tesla. Още повече при отсъствието на огромен интерес към електромобилите, сегментът не е от значение. Просто, обществото все още не е решило категорично – иска ли коли на ток. Не като демонстрацията на обществен статус, а за всекидневно ползване.

Tesla наистина стартира ударно, но приемуществото пред останалите трябва да се използва бързо, иначе се губи. Илон Мъск явно забрави това правило и това също носи проблеми. Забавянето на производството на Model 3 е един от тях. Друг е отказа от безплатните зарядни за собствениците на коли на Tesla, които вече си плащат.

Все по-ясно става, че Tesla е медиен феномен. Та компанията няма нито един патент, с изключение на тези, свързани с дизайна. Тя едва ли ще може и да предложи технологичен пробив в близките години. При стартирането си Tesla получи подкрепа от Daimler AG, но през 2014 г. германският концерн продаде своите акции. На свой ред Toyota участва в организирането на технологичния процес на американския производител, но японците през 2017 г. също се отказаха от съвместния бизнес с Tesla.

Защо Tesla загуби големите си предимства

Сега единственото оръжие на компанията е Илон Мъск – гениален комбинатор и предприемач. Само че и той може да бъде изхвърлен от мястото си, след като акционерите най-после разбраха, че начело на компанията не трябва да стои шоумен, а топ-мениджър от класа. През юни те ще гласуват за председател на Съвета на директорите, какъвто е Илон от 2004 г. Засега Съветът запазва доверие в Мъск и дори призова акционерите да го подкрепят при гласуването. Не е ясно обаче дали това ще стане.

Общо взето, явно историята на Tesla все още не е приключила, но най-вероятно съвсем скоро ще прочетем нейните последните страници.

Снимки: Tesla
 

Тагове: tesla
0 от 500
  • #17
    4 rate up comment 4 rate down comment
    пена ( преди 5 години )
    Айде ми кажете поне една кола със сходни на Тесла параметри, която вече се продава? Или пък една компания която има добра глобална зарядна мрежа?
  • #16
    5 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    много глупаво момче сбъркан маркетинг ужасно изглеждащи автомобили кофти качество на изработка а тесла можеше да произвежда ексклузивни спортни авномобили и високотехнологични премиум на баснословни цени в лимитиран тираж и да генерира печалба и инвеститори и след това да навлезе в масовия среден клас
  • #15
    5 rate up comment 4 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 5 години )
    Тъкмо чета в последния автобилд за модел 3 - тестови разход 16 кв/100 (там участва със 75кв батерия) значи при 50 кв това са към 310 кмАко сложим 16 кв и за Голфа при 36 кв батерия са 225 км... така че определено не е нещо драматично по-добре Тесла и разликите буквално могат да се обуславят от по-добра аеродинамика и различни гуми... В Тесла няма наистина нищо революционно като технология - време е да се разбере от всички!
  • #14
    3 rate up comment 1 rate down comment
    :) ( преди 5 години )
    Norwegian car sales in 2017 were topped by the Volkswagen Golf (VOWG_p.DE), BMWi3 (BMWG.DE), Toyota Rav4 (7203.T) and Tesla Model X (TSLA.O). The Tesla is pure electric and others have electric or hybrid versions.
  • #13
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Достатъчно е да се види пробега и батерията на Модел 3 за да се види колко са напреднали с 50КВТ минава 345км според ЕРА единствено Иония е по-икономичен но е доста по-малък и бавен а Е-Голфа примерно според същия тест с 36КВТ минава 200км и БМВ И3 с 33КВТ има пробег 183км което е по-близо до Модел S 75КВТ(417км) при задвижването са 1ви засега
  • #12
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Не е реалност защото не искат да работят на загуба като Тесла. Маркионе си каза откровено, че предпочита клиентите да не купуват електрическия Фиат 500 защото всяка кола носи загуба. Само че Мъск не управлява някой от автомобилните гиганти където нямаше да му позволят това което прави сега защото щеше да им съсипе реномето. Тесла е дело на Мъск и не е стратегическа компания. Ако почне да потъва надали правителството ще ги подкрепи както ГМ, Форд и Крайслер когато бяха пред фалит.
  • #11
    8 rate up comment 6 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 5 години )
    Все по-ясно става, че Tesla е медиен феномен.--------------Ясно и кратко! Даже и сектантите на Свети Илон трябва да го разберат :)
  • #10
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Глупости, всяка нова компания, която излезе с някоя иновация ще трябва да премине през същия процес, финансиране, строене на заводи, проблеми при производството и т.н. Кой ще даде толкова пари на втора фирма да се развива ?Много по-вероятно е такава да бъде купена в началото от Тесла или друг производидел за голяма сума, отколкото да се развие. От както тесла пусна модел S доста компании започнаха да показват концепти и някакви измислени данни да дават, но продукта не е реалност.
  • #9
    4 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Много ми е интересно, гладните български еколози какво ще правят, ако ФВ купят Тесла.
  • #8
    9 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Притеснително е че гиганти като Мерцедес и Тойота са се отдръпнали от Тесла. Кой се дърпа от печелившо партньорство? Липсата на патенти май дава част от отговора. Големите компании имат R&D центрове които ще са нужни за усъвършенстване на нов продукт какъвто са ел колите. Липсата на патенти на Тесла показва че те не разработват нови технологии а експлоатират нещо до което всички имат достъп. Ако я карат така въпрос на време е големите да ги изместят или погълнат.