До 98% от автомобилите, които сега се движат по пътищата на Великобритания, ще бъдат забранени, гласят подготвяните от правителството на Тереза Мей законови промени. Властите в Лондон се придържат към обявените преди година намерения да обявят всички двигатели с вътрешно горене извън закона от 2040 година, с няколко по-малки поетапни забрани преди това, съобщава The Financial Times.
Автомобилът, който вози Тереза Мей, също ще бъде обявен извън закона с подготвяните от собственото й правителство промени
Правителството смята също да преразгледа критериите, по които обявява един автомобил за "екологичен" и го освобождава от данъци. По новите критерии дори Toyota Prius, най-продаваният хибрид на Острова, ще изпадне от списъка на екологичните модели.
Точният текст на промените още се уточнява между различните ведомства. Според FT министърът на околната среда Майкъл Гоув и министърът на икономиката Грег Кларк подкрепят плановете. Единствено транспортният министър Крис Гейлинг имал някои резерви.
Дори Toyota Prius, най-продаваният хибрид на Острова, няма да се смята за "екологичен" по новите критерии
Когато преди година Мей обяви подготвяната забрана за "конвенционални автомобили", големият въпрос беше дали това ще обхване и хибридите. Подготвяното решение оставя вратичка само за някои плъг-ин хибриди, способни да изминават минимум 80 км само на електричество. Хибридите с по-малки батерии, както и онези, които не могат да се зареждат от електрическата мрежа като стандартния Prius, остават зад борда.
Не е ясно как тези промени ще се отразят на британската автомобилна индустрия, която е един от най-големите работодатели в страната. От началото на тази година продажбите на автомобили във Великобритания са спаднали с 8.8%, което вече принуди Jaguar Land Rover и Nissan да съкратят стотици работници. Производителите обвиняват за спада най-вече правителството, защото неяснотата около намеренията му притеснява клиентите и ги кара да отлагат покупката.
Заводът на Nissan в Съндърланд е най-големият работодател в цялата област, но вече бе принуден да започне съкращения заради големия пазарен спад
"Не можем да подкрепяме голи амбиции, които не отчитат нито как работи индустрията, нито как мислят клиентите, и които не са основани на никакви факти", коментира Майк Хоус, директор на браншовата организация на автомобилната промишленост на Острова. "Нереалистичните цели и подвеждащите послания за забрани само ще подкопаят нашите усилия да осъществим това бъдеще. Те объркват потребителите, съсипват пазара и поставят под риск хиляди работни места".