През последните години кросоувърите непрекъснато набират популярност, като изместват от пазара автобилите от останалите класове. Логиката е обяснима – по-големи размери, задвижване на четирите колела и по-добра безопасност. Много модачи са на мнение, че кросоувърът е по-тежък и съответно осигурява по-добра защита. Действително ли обаче този тип машини са по-безопасни в сравнение със седаните? Отговор на този въпрос дава изследване на изданието Wheels, като в случая се сравняват както коли, произведени преди десетина години, така и нови модели.
Да започнем с двойката Toyota Corolla/Toyota RAV4 от 2009 г., които са сред най-популярните коли втора употреба. Първият от двата модела (поколение E140/E150) е сред отличниците по безопасност според изследването на американския институт за безопасност на пътя (IIHS). Corolla показва стабилни резултати при удар с частично покритие и при удар от страни, както и за защита на покрива. Моделът получава максималната оценка Top Safety Pick, като единствено със „среден” показател е защитата на главата и шията на шофьора и спътника му при челен удар.
На свой ред RAV4 също получава Top Safety Pick, но също се отбелязват слабости. Сред тях е защитата при челен удар с частично покритие на главата на водача. Тя се дължи на прекалено твърдите елементи от интериора, но като цяло коефициентът HIC (head injury criterion), показващ степента на увреждания на главата, е по-висок от този на седана. Освен това RAV4 получава оценка „добър” за устойчивостта на каросерията, докато при Corolla тя е „отличен”.
Ясно, при японците тезата, че кросоувърът е по-безопасен от седана, не минава. Какво обаче се случва при германците - Volkswagen Tiguan срешу Jetta?
Седанът Jetta от 2011 г. се справя много добре на краш-тестовете, проведени от европейската организация Euro NCAP. Той получава максималните 5 звезди, като защитата на шофьора и пасажера до него е 94%. Единствената слабост при модела е предпазването на гърдите при страничен удар, което е на ниско ниво. Защитата на дете в столче е 86%.
При Tiguan от 2009 г. оценките са почти идентични. Защитата при фронтален удар е 87%, като и тук слабостта е предпазването на гърдите на шофьора и спътника му. Предпазването на детето на задната седалка е оценено на 79%.
Изброените дотук два случая могат да бъдет ориентир за това какво се случва на пазара автомобили втора ръка. Те показват, че като безопасност седаните не отстъпват на кросоувърите и могат да бъдат тяхна разумна алтернатива. Но пък и в случая става дума за автомобили от преди 8-10 години, така че нека видим какво се случва при новите коли, които са получи редица допълнителни защитни системи.
Нека сравним седана Hyundai Elantra с кросоувъра Tucson. Според тестовете на IIHS, седанът също получава най-високата оценка Top Safety Pick+, тъй като се справя отлично при удар с 40-процентно покритие, както и при страничен удар. Манекените в колата по време на изпитанията успешно избягват сблъсък с твърдите елементи в салона, като също помагат за високата оценка.
На свой ред Tucson получава максимални оценки при частичен или страничен удар, а единствената слабост е защитата на коленете и стъпалата на шофьора. Това е и причината кросоувърът да заслужи оценката Top Safety Pick, но без допълнителен плюс, което го поставя под Elantra в класацията по безопасност.
Да вземем за пример и още една двойка от този клас - Mazda 3 и CX-5. При изпитанията лекият автомобил (2014 г.) почти изцяло повтаря оценките на спомената вече Elantra, като се изключва удар от страната на пасажера с частично покритие. В крайна сметка Mazda 3 си тръгва от тестовете с Top Safety Pick. Оценките на кросоувъра CX-5, който е подложен на идентични изпитания, включително и на удар от страната на пасажера до водача, са напълно същите. Тоест, той не е по-безопасен от седана.
Какво обаче се случва в премиум-сегмента, където превъзходството на кросоувърите би трябвало да бъде по-очевидно? В случая това са моделите Mecedes-Benz C-Class и Mercedes-Benz GLC.
Седанът преминава „бойно кръщене” през 2016 г., като пропуска единствено теста за удар от страна на пасажера. Единственото слабо място на модела са главните светлини, които получават лоша оценка. Всички удари са понесени идеално, но заради светлините този модел не успява да заработи Top Safety Pick.
На свой ред кросоувърът GLC издържа ударите от страна на шофьора и спътника му, но не по-добре от седана. Единственият показатeл, по който този модел е оценен по-високо от C-Class, е удар от страна на водача с малко покритие. Като цяло обаче резултатите на двата Mercedes-а са идентични. Все пак GLC заработва Top Safery Pick+, тъй като светлините му са идеални.
Как стоят нещата при Audi Q7 и Audi A6, които на всичко отгоре имат и разлика във възрастта? Кросоувърът смени поколенията преди 2 години, докато новата генерация на седана беше показано едва преди месец. В случая сравнението е между новото поколение на Q7 и предишното на A6, като и двете коли са произведени през 2016 г.
Седанът A6 показва отлични резултати при удар с частично покритие, докато при сблъсък отстрани защитата на кръста на водача се оказва недостатъчна. Като цяло обаче автомобилът остава без Top Safety Pick по същата причина, заради която пострада и Mercedes-Benz C-Class, а именно – светлините. Освен това експертите отбелязват, че A6 не разполага и с пълиня набор системи за безопасност.
Какво се случва с Q7? При почти всички удари той не отстъпва на седана, с изключение на сблъсъка с малко покритие, при които се оказва, че колената на водача не са добре защитени. Там оценката е „приемлива”. Главната оптика на кросоувъра му прави лоша услуга и затова крайната оценка е идентична с тази на седана A6.
Разбира се, това изследване едва ли ще разубеди този, който е решил да избере кросоувър вместо седан, но показва, че като безопасност двата класа автомобили (особено когато става дума за модели от една марка) не се различават. Става ясно обаче, че по-голямата височина или форма на каросерията не оказват влияние върху сигурността на возещите се. Така че при избор на автомобил е по-добре да не се слушат маркетолозите или да се следва модата. Още повече, че седанът или комбито могат да бъдат доста по-удачен избор заради управляемостта, оборудването, комфорта и най-вече цената.
Снимки: IIHS, EuroNCAP