BMW и Daimler, глобалните лидери в премиум сегмента, подписаха споразумение да обединят поделенията си за споделено пътуване и градска мобилност. Ако сделката бъде одобрена от антимонополните органи, тя ще създаде най-голямата платформа за услуги като споделяне на автомобили, паркиране и зареждане на електромобили.
С обединението на DriveNow и Car2Go се създава най-голямата схема за споделяне на автомобили в света
Този съюз вероятно е бил планиран отдавна, коментират анализатори, защото в началото на тази година и двете компании първо откупиха дяловете на миноритарните си партньори в тези направления. BMW изкупи дела на Sixt в програмата си за споделяне на автомобили DriveNow, а Mercedes-Benz стана едноличен собственик на другата най-голяма такава схема, Car2Go, като взе акциите на досегашния си партньор Europcar.
В перспектива двата гиганта могат да се окажат в позиция да овладеят пазара за автомобили под наем, владян в момента от компании като Sixt, Europcar, Avis и Hertz.
Двата германски гиганта разполагат общо с над 143 000 зарядни станции за електромобили. Към декември миналата година Tesla имаше 7496
Обединените Car2Go и DriveNow разполагат с над 20 000 автомобила в 31 големи града по света, основно в Европа и Северна Америка, и с над 4 милиона клиенти. Освен тях, ще се обединят и всички останали мобилни услуги на двата гиганта - като приложенията за викане на такси, системите за онлайн плащания, за дигитално паркиране и така нататък. Сливат се и системите за зареждане на електромобили - съответно ChargeNow при BMW и Digital Charging Solutions при Daimler. С това се създава най-голямата мрежа от зарядни станции в света - с над 143 000 точки (за сравнение Tesla има около 8 000). "Когато става дума за градска мобилност, ние като пионери в автомобилостроенето не искаме да оставим тази област на други. Занапред все повече хора ще са склонни да се лишат от собствения автомобил в града, но ще искат да си останат мобилни", заяви главният изпълнителен директор на Daimler Дитер Цетше. В останалите области двете компании си остават конкуренти, подчерта той.
Не губим продажби от споделянето на автомобили, каза шефът на BMW Харалд Крюгер (вляво) в отговор на въпрос на "КОЛЕЛА" в Женева
Главният въпрос е дали наблягането на подобни схеми за споделяне и наем няма да доведе до намаляване на продажбите на автомобили. "КОЛЕЛА" го зададе на главния изпълнителен директор на BMW Харалд Крюгер по време на автосалона в Женева. "Досегашният ни опит с мобилните услуги показва, че не губим продажби от тях", отговори Крюгер. "Вместо това намираме нови клиенти за бъдещето. Вече се карат повече коли и повече километри, отколкото преди. Тоест не става дума едното да замени другото.
Имаме и много клиенти, които започват да ползват нашите услуги като Reach Now и Drive Now още като студенти, и по-късно наемат или купуват автомобил от нас. Вече имаме няколко години опит в тази област и го знаем със сигурност. Така че печелим нови клиенти с това, а освен това събираме и данни за клиентите, което също е много важно".