За пръв път в историята си Tesla е продала повече автомобили в сегмента на луксозните лимузини в Европа от германските си конкуренти Mercedes, BMW и Audi, твърдят пазарните анализатори от JATO Dynamics.
Най-продаваната премиум лимузина в Европа през 2017 е Tesla Model S, твърдят от JATO Dynamics
Продажбите на Model S на американския производител на електромобили са скочили с 30% миналата година до общо 16 132. За сравнение от Mercedes са пласирали 13 359 бройки от своята S-class (ръст от 3%), а BMW - 11 735 екземпляра от Серия 7 (спад от 13%).
Това е историческо постижение за компанията на Илон Мъск, която до момента е побеждавала германските конкуренти само на щатския пазар. И там Model S е лидер в сегмента с 28 800 продажби, пред Cadillac XTS (16 275) и S-class (15 888).
В Европа добре се е представил и кросоувърът Tesla Model X, с общо около 12 000 продажби - колкото Porsche Cayenne и с 2 000 бройки повече от BMW X6.
Обяснението е най-вече в затягането на данъчните облекчения на пазари като холандския, където до 2016 година държавата даваше щедри отстъпки за плъг ин хибриди и електромобили. През 2017 отстъпката остана само за чистите електромобили, а германците нямат подобни модели в луксозния D-сегмент.
Някои наблюдатели се усъмниха и доколко коректно е Model S да се сравнява с премиум лимузините. Въпреки високата си цена електромобилът е с 11 см по-малък от късата версия на S-класата, с 13 см по-къс от Седма серия и с 15 см под предишното поколение на Audi A8. От друга страна, американският електромобил е забележимо по-дълъг от E-класата и BMW Серия 5.
Електрическото Porsche Mission E, което ще се появи по-късно тази година, ще се бори директно с Model S
Eвропейските производители се опитват да ускорят разработването на електрически модели. Audi ще представи първия си по-масов електромобил - e-tron Quattro - през август в Брюксел. Преди това Jaguar ще дебютира в Женева със своя I-Pace. Очаква се и дебютът на електрическия Mission E на Porsche, пряк конкурент на Tesla Model S.
"Статистиката е тревожен сигнал за традиционните автомобилни производители като Mercedes. Тя показва, че по-малки и гъвкави марки като Tesla могат да ги победят дори на техен терен", коментира анализаторът на JATO Фелипе Муньос пред AN Europe.
Остава единствено въпросът дали Tesla ще успее да превърне пазарните си успехи и в печалба. До момента компанията е неизменно на загуба, като през 2017 отрицателният й резултат достигна до 2 милиарда долара. "Лесно е да се произвеждат електромобили. Трудно е да се печелят пари от тях", коментира пред Automedia.bg директорът на BMW по развойната дейност Клаус Фрьолих.