Германският автомобилен концерн Volkswagen отстрани от работа един от своите топ-мениджъри, който е отговорен за решението да се правят експерименти с хора и маймуни с цел установяване на вредата от вредните емисии на двигателите.
До изясняване на скандала е отстранен отговорникът по връзките с обществеността и въпросите за развитие на концерна Томас Штег, който е поел цялата отговорност за случилото. В момента Volkswagen провежда вътрешно разследване, като резултатите от него ще бъдат обявени допълнително.
Отношение по случая взе и правителството на Германия, което категорично обяви, че „подобни опити не могат да бъдат оправдани по никакъв начин”. Скандалът избухна, след като два немски вестника - Süddeutsche Zeitung и Stuttgarter Zeitung съобщиха, че концерните Volkswagen, Daimler и BMW са финансирали изпитания с хора. Те са се съгласили да бъдат подложени на въздействие на вътлероден диоксид, който е част от вредните емисии, отделяни от двигателите.
Няколко дни по-рано американският вестник The New York Times разкри, че подобни тестове са били правени и с маймуни в специална лаборатория. Изпитанията са били поръчани от Европейското изследователско дружество за защита на околната среда и здравето в транспортния сектор (EUGT) на изследователския център LLRI в Ню Мексико и са били проведени през 2015 г.
Животните е трябвало да вдишват в продължение на 4 часа изгорелите газове от VW Beetle, след което кръвта им е била изследвана. При втория тест те са били подлагани на въздейстие на емисиите, отделяни от Ford F-150.
Решението да се тестват маймуни е на трите немски концерна. От EUGT са поискали изпитания и с хора, но ръководството на американския изследователски център е отказало, тъй като вредните емисии от автомобилите официално са признати от Световната здравна организация за причинител на раковия заболяване.
По тази причина и опитите с хора се извъшват в Германия, където това е нямало как да остане незабелязано, тъй като в отчетите се отбелязват имената на мениджърите, които са участвали и одобрили програмата. Засега обаче единствено във Volkswagen признават за случилото се, докато от Daimler и BMW отричат участие.
Снимка: Motor