Вход   Регистрация

Как се зарежда електромобил в България?

Как се зарежда електромобил в България?
 

Главната пречка пред ползването на електрическо задвижване вече отпада - но малцина го знаят

Дълги години настъплението на електромобилите се спираше от четири основни фактора: непрактичните им размери и непривлекателният вид, ограниченият пробег, твъре високата цена и, не на последно място, липсата на инфраструктура за зареждане.

Как се зарежда електромобил в България?
Електрическите автомобили са най-икономични, ако ги зареждате у дома, с фабричното зарядно устройство. Но това невинаги е възможно. Снимка HYUNDAI

ДНЕС ПОЧТИ ВСИЧКИ ЕЛЕКТРОМОБИЛИ на пазара гарантират достатъчен автономен пробег за всякакви всекидневни нужди. Машини като новия Hyundai IONIQ Еlectric предлагат и стил, и достатъчно пространство за нормално семейство. Цената все още е по-висока от тази на конвенционалните автомобили, но като се пресметнат по-ниските експлоатационни разходи и другите предимства, сметката се изравнява.

ОСТАВА САМО ЕДНА ВЪПРОСИТЕЛНА: къде да зареждате? Това доскоро изглеждаше като омагьосан кръг: няма достатъчно станции, понеже няма достатъчно електромобили, за да се изплатят; и няма достатъчно електромобили, понеже няма достатъчно станции, където те да зареждат. Напоследък обаче и този възел започна постепенно да се разплита и днес дори в България човек може да ползва електромобил, без да прави особени саможертви.
Както отбелязахме в статията за цената на пробега, електрическото задвижване има най-голям смисъл, ако можете да зареждате батериите нощем у дома. Но дори да го правите, периодично ще ви се налага да ползвате и външни станции - примерно при по-дългите извънградски пътувания. Проблемът е, че тази инфраструктура като всяка индустрия в зародиша си бе създадена в началото твърде хаотично и от най-различни участници.

Как се зарежда електромобил в България?
Това лято АВВ откри бърза зарядна станция в град Раковски, с което направи пътуването до морето с електромобил напълно възможно. Компанията инсталира станции и в магазини на Lidl и Kaufland из цялата страна. Снимка АВВ

СТАНЦИИТЕ В БЪЛГАРИЯ СА ВЕЧЕ БЛИЗО 80, но за съжаление няма единна платформа, която да дава информация и достъп до всички. На vsichkotok.bg можете да откриете адресите и спецификациите на станциите, но не и цените за зареждане. Няма как да разберете също дали станцията функционира в момента и дали не е заета. Платформата на eldrive (map.eldrive.eu) дава актуална информация и цени, но пък обхваща само станциите, изградени или управлявани от компанията. Има и немалко станции, изградени от частни лица или общински власти, които не са включени никъде.
Същият хаос впрочем съществува и в останалите държави: плод на липсата на регулация, на разработените най-различни стандарти за зареждане и на факта, че дори и частни лица могат да си построят зарядни станции, без да са задължени да ги отчитат където и да било. Има сайтове, където тези станции са описани, но като цяло липсва актуална информация по какъв стандарт са те, работят ли в момента, на какви цени зареждат.

ПОЛОЖИТЕЛНОТО Е, ЧЕ МАКАР да не са кой знае колко стройно организирани, станциите стават все повече. Търговски вериги като Lidl и Kaufland започнаха да монтират бързи зарядни станции (50 kW) на паркингите пред магазините си - там засега зареждането е безплатно и са нужни само 30 минути, за да се зареди батерията на IONIQ до 85% от капацитета й.
За да ползвате платените станции като оперираните от eldrive, ви е необходим само смартфон. Не са нужни абонаменти или специални приложения. На сайта има инструкции и телефони за връзка, ако ви потрябва помощ. Регистрирате се в системата, въвеждате дебитна или кредитна карта, и готово. По желание от компанията могат да ви издадат и електронна карта, която замества смартфона - в случай, че ви е паднала батерията или има проблеми с интернета, да речем.

Как се зарежда електромобил в България?

КОЛКО ОТНЕМА И КОЛКО СТРУВА зареждането? Отговорът зависи и от електромобила ви, и от типа на станцията. На зарядните станции с променлив ток (АС), или т. нар. "бавни" станции, плащането става най-често за киловатчас. На бързите станции за прав ток (DC), където зареждането отнема от 15 до 30 минути, се плаща на минута престой - до 72 стотинки в случая с eldrive. Идеята на този тип станции е не да ги ползвате редовно, а да ви помогнат при нужда - примерно ако пътувате до морето, да можете да заредите за 15-20 минути. Тоест същото време, което би ви отнело да сипете бензин и да го платите на бензиностанцията. Станции за бързо зареждане има вече в Благоевград, Сандански, Пловдив, Варна и Бургас.
Впрочем един от уверено циркулиращите из мрежата митове твърди, че бързото зареждане води до по-ранно изтощаване на батерията. Истината е, че няма данни за подобно нещо, дори от скандинавските страни, където вече имат доста години опит с електрически автомобили.

В следващата статия от поредицата е-motion: Как се прави зарядна станция и защо създаването на електрическа инфраструктура никак не е проста работа.

 

Реклама  


Купи Hyundai

  • Hyundai I20 1.0 turbo

    11 лв.

    дата на произв. - декември , 2017 г., пробег - 11, С.к - Ръчна

  • Hyundai I30 1.4i

    9300 лв.

    дата на произв. - февруари , 2012 г., пробег - 86000, С.к - Ръчна, цвят - Бял

  • Hyundai Matrix

    11 лв.

    дата на произв. - юни , 2005 г., пробег - 10000, С.к - Ръчна

  • Hyundai I30 1.6CRDI

    11 лв.

    дата на произв. - юли , 2009 г., пробег - 198000, С.к - Ръчна, цвят - Тъмно сив

  • Hyundai I30 1.4 - 109 к.с КЛИМАТИК -ШВЕЙЦАРИЯ

    8250 лв.

    дата на произв. - януари , 2009 г., пробег - 176000, С.к - Ръчна, цвят - Сив

  • Hyundai Sonata 3.3i

    11 лв.

    дата на произв. - юни , 2006 г., пробег - 123456, С.к - Автоматична

Виж всички обяви

Избери кола


Изгодни оферти
Последен Тест Драйв




Инвестор.БГ © 2001-2014 Automedia.bg Всички права запазени | Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor.BG AD © 2001-2014 Automedia.bg All rights reserved. Contact Us | Advertising