Пожелавам си да дойда тук отново догодина, за първа копка на завода на Hyundai, каза премиерът на Република Корея Ли Нак-Йон. Съвместно с българския си колега Бойко Борисов той официално представи новата Българо-корейска търговска индустриална камара. Събитието бе в шоурума на Hyundai в София.
Премиерите Ли и Борисов. Снимка ОЛЕГ ПОПОВ
„Впечатленията ми са, че България е динамично развиваща се, много отворена икономика... Но има и много работа, която нашите бизнесмени трябва да свършат", заяви премиерът Ли. Бойко Борисов допълни, че всеки корейски инвеститор е добре дошъл в България, и че страната ни е привлекателно място за базирането на голям завод за електромобили, а развитият й IT сектор е допълнително предимство в това отношение.
Доколко реалистично е този завод да излезе от сферата на пожеланията и да се превърне в реалност?
Корейският гигант и побратимената компания Kia имат европейски развоен център във Франкфурт. Там е и централата на Kia на Стария континент, а тази на Hyundai е в съседния Рюселсхайм.
Освен това Hyundai има голям завод в Ношовице, Чехия, построен с инвестиция от над 1 милиард евро. Там се произвеждат предимно модели за европейския пазар като i30 и ix20. Годишният капацитет е над 300 000 автомобила.
Заводът на Hyundai в Ношовице, Чехия. Ако се вярва на злите езици, спокойно е можел да бъде и във Варна
Европейският завод на Kia е само на 90 км оттам, в словашкото градче Жилина. Доскоро то бе достатъчно да покрива нуждите на европейския пазар, но в последните няколко години продажбите на Kia в Европа се удвоиха и в момента компанията е принудена да внася някои от най-търсените си тук модели от Корея. Hyundai има и заводи в Русия, но те произвеждат автомобили за местния пазар и за съседните републики от бившия СССР.
Интересът на корейския гигант към България не е нов. Запознати разказват, че от Hyundai са планирали първият им европейски завод да е във Варна, върху парцела на някогашната фабрика на Rover. Говори се, че желанието на корейците охладняло след срещи с тогавашни членове на правителството и поискани деветцифрени плащания под масата.
Страни като Словакия и Унгария от години усърдно примамват автомобилни производители да строят заводи и превърнаха автосектора в основен двигател на икономическия си растеж. Средната заплата на работниците в автомобилния сектор в Чехия, която бе малко под 500 евро в началото на миналото десетилетие, сега надхвърля 1300 евро.
Повече за разговорите на Борисов и Ли може да прочетете в Investor.bg.