IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Колко всъщност струва да карате електрически автомобил? (I част)

Сметката се промени значително в последните две-три години - и не в лоша посока

Колко всъщност струва да карате електрически автомобил? (I част)

Преди 7-8 години, когато първите електромобили се появиха на българския пазар, те бяха, между нас казано, твърде налудничаво предложение. Искаше се доста екстравагантност, за да платиш близо 90 000 лева за миниатюрен градски автомобил без багажник и с пробег, който в по-хладните дни едва достигаше 70 километра. Но в последно време нещата се промениха чувствително - и като способности на електромобилите, и като цени, и като инфраструктура. Нека видим как изглежда сметката с всички разходи днес.

Колко всъщност струва да карате електрически автомобил? (I част)

НАЧАЛНАТА ЦЕНА.
Тя си остава главният проблем на електромобилите, най-вече защото батерията - най-важният им елемент - си остава доста скъпа. Но все пак цената спадна значително от 2013 насам. Навремето 80 000 лева бе долната граница за дребосък като Mitsubishi i-MiEV с реалистичен пробег стотина километра. Днес един добре оборудван семеен електромобил с голям багажник, като например новия Hyundai IONIQ Electric, сваля летвата до 66 000 лева - с несравнимо по-щедро оборудване и с пробег 280 километра с едно зареждане.

ДЪРЖАВНОТО РАМО. В съседна Румъния същият IONIQ ще ви излезе около 44 000 лева - нормалната цена за дизелов автомобил от този клас. Причината е, че правителството в Букурещ отпуска субсидия до 11 400 евро за хора, които решат да заменят старата си кола с електрическа. България за момента не предлага никакви подобни стимули, макар че в навечерието на Софийския автосалон браншовата организация на вносителите постави настоятелно въпроса и може би най-после ще предизвиква някакво раздвижване или поне дискусия по темата.

Колко всъщност струва да карате електрически автомобил? (I част)

БЕЗПЛАТНО ПАРКИРАНЕ
.
София, Пловдив, Добрич и още няколко големи града в България стимулират собствениците на електромобили с безплатно паркиране в Синя и Зелена зона. За хора, работещи в градския център, икономията от това може да достигне до 350 лева месечно. Неслучайно някои куриерски компании вече се ориентират към електромобили, за да намалят разходите си.

ПО-ЕВТИНО ОБСЛУЖВАНЕ
. Това е единият голям коз на т. нар. Battery-electric vehicles, или BEV. Понеже устройството им е несравнимо по-просто от това на двигателите с вътрешно горене и износващите се части са значително по-малко, годишното обслужване ще ви струва в пъти по-евтино. На практика единствените сериозни консумативи, които трябва да подменяте, са накладките на спирачките.
Разбира се, електромобилите имат и един много скъп консуматив - самата батерия. В Tesla например подмяната й за Model S струва 40 000 долара по каталог.

Колко всъщност струва да карате електрически автомобил? (I част)

Повечето предлагани в Европа електрически модели обаче са с доста по-модерни и надеждни батерии. Тази на IONIQ например има пълна гаранция до 8 години и 200 000 километра пробег, така че проблемът остава чак за втория или третия собственик. Прогнозите на анализаторите обаче са, че дотогава цената на батериите ще падне два до четири пъти.

Във втората част на статията: Колко пари се спестяват, ако карате електромобил, и каква е истинската цена за зареждането му.

Тагове: Hyundai e-motion ioniq