Намеренията на Министерството на околната среда и водите да наложи ограничение върху автомобилите, които нямат катализатор, стресна по-голяма част от шофьорите на стари коли. Идеята бе обявена от министър Нено Димов, като все още е в процес на обсъждане.
Към момента голяма част от старите автомобили, движещи се по пътищата на България, са без този основен компонент от изпускателната система. Според Георги Михайлов, експерт от Министерството на околната среда и водите, тези коли нарушават всички европейски норми за количествата вредни емисии и трябва да бъдат спрени от движение.
Експерти от бранша са категорични, че голяма част от шофьорите, особено тези със стари автомобили, категорично отказват да поставят катализатори на превозните си средства, тъй като цената им се вижда висока. Специалистите предупреждават също, че сменянето на тази част извън специализиран сервиз е опасно, тъй като може да доведе до пожар по време на движение.
„Важно е след поставяне или смяна на катализатора, автомобилът да отговаря на стандарта, по който е произведен. Няма как от една кола със стандарт Евро 0 да се изисква покриване на Евро 5. Проблемът е, че когато шофьорът дойде в сервиз и се установи, че катализаторът му е за смяна, в повечето случаи той не е готов да даде пари за това нещо и започват да се търсят начини за манипулация”, коментира инж. Димитър Димитров, цитиран от Нова Телевизия.
Друг проблем е, че част от пунктовете за технически прегледи не правят тази проверка, тъй като не разполагат с необходимата апаратура. Така колите без катализатор преминават без проблеми. Затова и подобни пунктовете ще бъдат наказвани дори със затваряне.