Пенсионните схеми на Opel/Vauxhall са недофинансирани с цели 9 милиарда долара и това е главната пречка за придобиването на компанията от френската група PSA Peugeot-Citroen, коментира Bloomberg News.
Кой ще изплаща пенсиите на работниците в Opel?
Липсващите средства, от които един ден трябва да се изплащат пенсиите на сега работещите в Opel, засягат най-вече Германия и Великобритания. Това е основният спор между купувача PSA и продавача General Motors - французите искат американците да покрият ако не цялата липса, то поне голямата й част. От GM обаче не са склонни да поемат цялата пенсионна тежест за бизнес, който вече ще е чужда собственост, и предпочитат тези разходи да се поделят.
Според запознати оригиналното предложение на PSA е да плати 2 милиарда евро в брой за Opel, като половината от тази сума е предвидена за покриване на задължения, най-вече пенсионни.
Това оставя лъвския пай за GM. Дори и така обаче сделката би имала смисъл за американския гигант, коментират анализатори. От 2009 година насам загубата от европейското поделение надхвърля 9 милиарда долара. Освен това продажбата би прехвърлила върху друг отговорността за неизбежното преструктуриране и съкращения, без които Opel не би могъл да излезе на печалба.
За PSA може би също си струва да направи известен компромис с цената. Придобиването на германската марка би отворило на французите пътя към пазари, където те не успяват да пробият за момента, а споделянето на платформи и технологии между двете компании би означавало годишни икономии от порядъка на 1 милиард евро.