IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

70 години лудост: кратката история на Ferrari

На 14 януари отбелязахме юбилея от официалния старт на италианската легенда

70 години лудост: кратката история на Ferrari

Тази събота една от най-великите автомобилни марки официално навърши 70 години. Но дори и тази годишнина - която другаде би била просто повод за празнуване - в случая с Ferrari е обградена от спорове и двусмислици. Както и всичко друго, отнасящо се до автомобилите с Буйстващото конче на бронята.

70 години лудост: кратката история на Ferrari
Eнцо Ферари като служител на Alfa през 20-те

ПРЕДИ ВСИЧКО, FERRARI на практика е на доста повече от 70 години - първата самостоятелна кола на стария Енцо е създадена още през 1940 под името Auto Avio Costruzioni Tipo 815. Това си е истинско Ferrari - с редови осемцилиндров мотор, направено да се състезава в Гран При на Бреша, едно от най-прочутите състезания на онази епоха. Но Енцо Ферари не могъл да му даде името си заради една клауза в договора с предишния му работодател - Alfa Romeо.

70 години лудост: кратката история на Ferrari
Това е първото "истинско" Ferrari в историята - или по-точно негова точна реплика

СЛЕД ВОЙНАТА ОБАЧЕ това ограничение отпада и на 14 февруари 1947 Енцо представя първото "истинско" Ferrari - 125 S. Задвижвано от 1.5-литров V12 мотор, то било произведено в само две бройки, нито една от които не е оцеляла до днес. И двете били разглобени, за да се използват частите в по-късни модели. Чак през 1987 Микелото създаде една реплика в чест на 40-ия юбилей на компанията, така че днес можете да видите тази емблематична машина в музея.

Самият Енцо Ферари никога не е обичал своите серийни, предназначени за нормални шосета модели. Правел ги е с отвращение, за да намери средства да финансира отборите си в различните състезания. От това отвращение са се родили три четвърти от най-скъпите автомобили в историята.

70 години лудост: кратката история на Ferrari
Пиеро Таруфи зад волана на Ferrari 500 в Гран при на Германия, 1952

ПЪРВИТЕ "СЕРИЙНИ" МОДЕЛИ на Ferrari всъщност били набързо пригодени за пътя версии на състезателните коли. Но през 1954 това се променило с представянето на 250 Europa GT. С трилитров V12 мотор, тази машина поставила началото на славата на Ferrari като производител на Гран туризмо (GT) автомобили.

Днес всички модели с този номер, както и с последващия 275, се смятат за отлична инвестиция. Най-скромните от тях надхвърлят 1 млн. евро на пазара за класики. Най-редките, като 250 GTO, вече достигат суми от порядъка на 15, 20, дори 30 милиона евро.

70 години лудост: кратката история на Ferrari
California Spider Long Wheelbase 

МОДЕЛЪТ 250 Е ПРОЧУТ и с друго - благодарение на него днес имаме и колите на Lamborghini. Феручо Ламборгини, производител на трактори от Емилия Романя, толкова се вбесил от постоянните проблеми със съединителя в своето 250, че се зарекъл да направи по-добър автомобил и да покаже на надменния Енцо как трябва да се вършат нещата.

В КРАЯ НА 60-ТЕ ОБАЧЕ бизнес моделът на Ферари все повече затъвал. Разработването на новите автомобили гълтало все повече средства, за да се покрият нарастващите изисквания за безопасност и за вредни емисии. В един момент работилницата за серийни автомобили вече не можела да издържа състезателните отбори.

70 години лудост: кратката история на Ferrari
Еnzo - колата, с която Ferrari почете паметта на създателя си

РЕШЕНИЕТО НА ЕНЦО било да потърси партньор - не просто някой с дълбоки джобове, но такъв инвеститор, който би го оставил да се занимава на спокойствие със състезанията. И би поел грижата за серийните модели, които по онова време се изчерпвали с 365 GT, 365 GTB/4 Daytona и Dino.

Тогава на сцената се появил Fiat. Компанията на клана Аниели още от 1963 притежавала малък дял от Ferrari, след като Енцо по легендарен начин прекратил преговорите за продажбата на компанията си на Ford (вдъхновявайки по този начин друга легендарна спортна машина - Ford GT).

ПРЕЗ 1969 ДЕЛЪТ НА FIAT вече достигнал 50%, а две години по-късно Енцо се оттеглил от директорския пост в компанията за серийни модели.

Оттогава до днес компанията разчита за основния дял от приходите си на поредица автомобили със средно разположени V8 двигатели - чието днешно въплъщение е Ferrari 488. Но в златните страници ще останат и други модели - като V12 550 Maranello, Berlinetta Boxer и Testarossa.

70 години лудост: кратката история на Ferrari
Себастиян Фетел зад волана на F12. Интериорът на суперавтомобила е дело на българския дизайнер Мирослав Димитров

КЪМ ТОВА СЕ ПРИБАВЯТ И СУПЕРАВТОМОБИЛИТЕ като F40 (първата серийна кола, надхвърлила границата от 200 мили в час, и последната, построена преди смъртта на Енцо), като Еnzo и като днешната хибридна LaFerrari.

Продажбите вече нямат нищо общо с някогашните единични бройки. През 2015 компанията пласира 7 664 автомобила; през 2016 този рекорд ще бъде подобрен. Излиза, че все пак в Маранело има за какво да празнуват.

Вижте още от легендарните модели на Ferrari в галерията по-долу.

 

Тагове: ferrari 250 gt testarossa enzo f40
0 от 500
  • #5
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Пропов ( преди 7 години )
    Testarossa си е най - Ферарито на Фераритата. Абсолютно неповторим и разпознаваем дизайн. Артистично дързък и провокативен, но все пак фин и изящен - типично по италиански До него оня ръб Коунтач е като кофа за ***. Видях го на живо през осемдесетте пред Гранд Хотел Варна. Бял екземпляр на Христо Стойчков. Много красив спомен!!!
  • #4
    5 rate up comment 0 rate down comment
    JDM+Mercedes ( преди 7 години )
    Черно 360 Модена, бежова кожа с червени окрасителни шевове и ръчна кутия ! Колкото и да ми харесват най-новите модели на марката, и тези които се продават за десетки милиони всяка година по разни търгове, 360 си ми остава идеала за Ферари.
  • #3
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Това ми беше първата кола която ми се падна от дъвки ТУРБО.
  • #2
    7 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    хаха, Loco, имах го на плакат от Пиф :D
  • #1
    10 rate up comment 0 rate down comment
    Loco ( преди 7 години )
    Testarossa си остава най-интересното Ферари за мен, сигурното защото ми е кумир от детството :)