Развитието на технологиите и най-вече затягащите се екологични норми отброяват може би последните години на атмосферните мотори с голям работен обем. Масовото на навлизане на турбокомпресорите, които често са повече от един, както и настъплението на хибридните системи, не могат да бъдат спрени, така че тенденцията на развитие е повече от ясна.
В същото време, големите атмосферни двигатели вече присъстват само на борда на спортни автомобили, внушаващи респект с огромния си работен обем и изискващи сериозни умения от страна на водача, който да ги накара да реализират пълния си потенциал на високи обороти. Да, те не отговарят на екологичните изисквани и осигуряват стряскащо висок разход на гориво, но пък удоволствието, което доставят е трудно за описване. И така, най-мощните атмосферни мотори на световния пазар през 2016 година.
610 конски сили – Audi R8 V10 Plus
Вариантът Plus на R8 се предлага на пазара с 5,2-литров V10 с мощност 610 конски сили при 8250 об/мин. Максималният въртящ момент е 560 Nm при 6500 об/мин. Моторът е с директно впръскване на горивото и осигурява на топ версията на R8 максимална скорост от 330 км/ч и ускорение от 0 до 100 км/ч за 3,2 секунди, което е най-малкото впечатляващо.
Audi предлага R8 Plus със системата Quattro за задвижване на четирите колела и 7-степенен автоматик. Този двигател се появи за първи път при Lamborghini Gallardo, а сега се предлага при друг модел на италианците – Huracan.
610 конски сили – Lamborghini Huracan LP610-4
Италианската марка декларира, че ще е вярна докрай на големите атмосферни мотори и в момента всички модели на Lamborghini се продават с такива двигатели. Шефовете на компанията уточниха, че са против хибридните технологии, но в бъдеще могат да направят отстъпки за турбо компресорите. Huracan LP610-4 се предлага със същия двигател като R8 Plus и данните му са абсолютно идентични, що се отнася до мощност, въртящ момент и ускорение от 0 до 100 км/ч.
Единствената разлика е при максималната скорост – италианският автомобил постига 325 км/ч. Huracan е наследник на Gallardo, но е по-лек, по-мощен и с по-нисък разход на гориво, ако при някой модел на Lamborghini това има някакво значение.
645 конски сили – Dodge SRT Viper
Американската легенда Viper е идеалната илюстрация на изчезващите видове – Dodge събира поръчки за последната производствена серия на модела, която ще е за моделната 2017 година. Viper е моделът, оборудван с най-големия по обем атмосферен двигател, предлаган на сериен автомобил. Става въпрос за V10 мотор с работен обем 8390 куб.см, който има максимална мощност 645 конски сили при 6150 об/мин и максимален въртящ момент 813 Nm при 4950 об/мин.
SRT Viper се предлага само със задно предаване и 6-степенна механична трансмисия, така че човек трябва сериозно да се замисли преди да даде пълна газ. Максималната скорост е 325 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 3,5 секунди.
750 конски сили – Lamborghini Aventador LP750-4 SV
Компанията от Сант’Агата е единствената с два модела в този кратък списък, а версията Super Veloce на Aventador е истинско бижу. Моторът е 6,5-литров V12 и е с мощност 750 конски сили при 8400 об/мин. Максималният въртящ момент е 690 Nm и идва доста по-рано – при 5500 об/мин. Италианците отбелязват многоточковото впръскване на горивото, както и максималната скорост от 349 км/ч. И естествено, ускорението от 0 до 100 км/ч – 2,8 секунди, което е напълно достатъчно на някой неподготвен пасажер да му прилошее.
Също като Huracan, Aventador се предлага със задвижване 4х4 и 7-степенен автоматик. Въпреки масивния V12 мотор, италианското чудо е със сравнително ниско собствено тегло – 1525 кг, което е съизмеримо с кола от средния клас, но без задвижване 4х4.
780 конски сили – Ferrari F12tdf
Италия е родината на много легендарни автомобили, но F12tdf е нещо, което не се среща всеки ден. Производствената серия е от едва 799 бройки и всички те бяха продадени преди края на 2015 година. Но част от тях бяха сглобени и доставени през 2016, затова и този модел попада в списъка ни. Естествено, моторът е V12, с обем 6,3 литра, а мощността му е 780 конски сили при 8500 об/мин. Това е моторът в този списък, който работи на най-високи обороти – ограничителят се активира на 8900 об/мин.
Въртящият момент е 705 Nm при 6250 об/мин, като по този показател F12tdf отстъпва на Viper. Италианското бижу ускорява от 0 до 100 км/ч за едва 2,9 секунди и има максимална скорост 340 км/ч. Aventador SV е по-бърз в ускорението, но да не забравяме, че F12tdf се предлага само със задно предаване, което обяснява тази разлика.
Тези коли винаги са били екзотики, а скоро ще са напълно изчезнал вид, поне що се отнася до моторите им.