През следващите трийсет години още два милиарда души ще се присъединят към и без това многобройното градско население. Тоест отсега трябва да свикнете с мисълта, че задръстванията ще стават все по-лоши. Освен ако не последва пробив в някой алтернативен тип транспорт, който да разтовари изнемогващите улици. Нека прегледаме седем транспортни средства на бъдещето, които вече съществуват, в една или друга форма.
UberPool
Какво: Седани с автономно управление, които ще бъдат на ваше разположение 24 часа в денонощието и, понеже няма да плащат надницата на шофьор, би трябвало да са по-изгодни като цена. С тях, поне на теория, ще отпадне нуждата да имате собствена кола (която, ако се вярва на статистиката, европейците ползват средно в едва 4% от времето).
Кога: Изпитанията в Питсбърг започнаха през септември с 4 коли. От Нова година ще се появят нови 100. Но на този етап зад волана седи човек - първо, защото законът все още го изисква, и второ, защото технологията се нуждае от доусъвършенстване.
Hyperloop
Какво: Капсули, движещи се в пневматични тръби в безвъздушна среда със скорости като тези на реактивните самолети. Илон Мъск стои зад компанията, която се зае да ги реализира на практика. Изчисленията показват, че системата би позволила да се пътува от Лос Анджелис до Сан Франциско за 35 минути, вместо за сегашните 6 часа и половина с автомобил. Стойността на проекта? Най-малко 6 милиарда долара.
Кога: Първото изпитателно трасе край Лос Анджелис ще е готово още през 2017. Правителствата на Финландия, Холандия и ОАЕ проявяват интерес.
"Разкрачените" автобуси
Какво: Гигантски автобуси на "кокили", които позволяват нормалният градски трафик да се движи под тях. Оригиналната идея е на двама американски архитекти от 60-те години - Крейг Ходжитс и Лестър Уокър. Практическата разработка е дело на китайската Shenzhen Hashi.
Кога: Първият прототип вече минава изпитания в китайския град Цинхуандао, макар и не без поредица скандали между компанията и местните власти.
Airlander 10
Какво: Възкресяване на старата мечта на граф Цепелин за летателен апарат, по-лек от въздуха. Разработена първоначално за нуждите на американското разузнаване, сега технологията се доразвива от британската компания HAV за граждански нужди. Балонът с твърда конструкция е пълен с хелий и може да превозва до 10 тона товар със скорост над 160 км/ч благодарение на задвижваните от дизелови агрегати пропелери.
Кога: Изпитанията започнаха това лято, но при втория тест на 24 август машината се приземи принудително и повреди кокпита. Следващата сесия ще е напролет.
SkyTran
Какво: Монорелсова система от окачени двуместни капсули, движещи се чрез магнитна левитация. Според калкулации на автора Дъглас Малевицки, системата е едновременно много икономична (харчи еквивалента на 1.2 литра бензин за 100 км пробег) и доста евтина за играждане - километър от нея ще струва 10 млн. долара срещу близо 100 милиона за километър от конвенционалната градска железница/метро.
Кога: Първият пилотен проект се изгражда в Тел Авив, Израел, и трябваше вече да е завършен, но строителството се забави. Франция, Германия, Малайзия и Словения също разработват проекти.
Хиперзвуковият самолет на Lockheed
Какво: Авиационният гигант работи по прототипа SR-72 - хиперзвуков самолет, способен да лети при Маch 6 - около 6400 км/ч (или три пъти по-бързо от прословутия Concorde). Говорител на компанията обяви, че инженерите й са решили технологичните предизвикателства по създаването на надежден двигател тип scramjet - при който горивото изгаря в поток от свърхкомпресиран въздух, създаден не от турбини, а от самата скорост на самолета.
Кога: Lockheed очаква да има работещ прототип не по-късно от 2023 година. Но на първо време ще е само за военни нужди.
Orion MPCV
Какво: Следващото поколение космически кораб на NASA, предвиден да се използва за евентуалните бъдещи мисии до Марс. Работата по проекта започна през 2011. Командният модул се изработва от Lockheed Martin в САЩ, а сервизният модул - от Европейската космическа агенция (с участието и на няколко български учени). Orion ще превозва до четирима космонавти.
Кога: Първите изпитателни полети започнаха още през 2014, но апаратът няма да е готов за пилотирани тестове по-рано от 2023.