IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Наистина ли електромобилите са толкова безгрешни?

Това са 6-те големи проблема, за които никой от производителите не иска да знаете

Наистина ли електромобилите са толкова безгрешни?
Всички говорят за електромобилите. Ако има нещо, което автомобилният свят обича в момента, то това именно са колите с батерии. Почти няма компания, която да не е обявила плановете си да пусне на пазара поне един електромобил в близко бъдеще. И това в случай, че не го е направила вече. И въпреки че концепцията на електромобилите е по-стара от век, модерните електрически коли са много далеч от нея, тъй като технологиите се променят и развиват с дни.

Наистина ли електромобилите са толкова безгрешни?
 
През годините двигателите с вътрешно горене сякаш останаха застинали във времето, а през това време електромоторите станаха все по-малки, все по-компактни и все по-ефективни. Нещо повече, според прогнозите на различни анализатори, както и на самите производители, електомобилите са на път да изместят машините с двигател с вътрешно горене в много близко бъдеще. Наистина ли това ни очаква?
 
Проблемът е, че хората не обичат да чакат, а сегашните батерии се зареждат отчайващо бавно. Другият основен проблем при електромобилите е свързан с максималния пробег и свързаното с него планиране на маршрута. Хората искат електрическите коли да са поне толкова добри, колкото конвенционалните модели, които дори с всички усложнения, свързани с модернизацията, без проблем могат да бъдат използвани 15-20 години.
 
С други думи, ако автомобилните производители не положат усилия да обновят технологиите във вече продадените хибриди/електромобили, става все по-очевиден изводът, че същите ще се превърнат в ненужна купчина ламарина за по-малко от 10 години, когато представянето на техните батерии се сгромоляса. Междувременно по пътищата продължават да се движат автомобили с конвенционален двигател на възраст повече от 30 години.
 
Овехтяванего при електромобилите ще става все по-значителен проблем, тъй като батериите ще стават все по-скъпа стока до 2026 г., а времето за зареждане ще намалява все повече и повече.
 
Стойността на старите електромобили пада значително с всяка изминала година, което също е значителна спънка пред хората, обмислящи покупката на автомобил с батерии. Ако някой реши да купи 10-годишен автомобил на ток, той със сигурност трябва доста сериозно да обмисли действията си. Представете си сега да си купите Nokia 6600 на старо. Ако се сещате изобщо как изглежда този телефон, ще ви припомним, че когато излезе преди десетина години той се смяташе за иновативен смартфон.

Най-вероятно подобен автомобил не би ставал за каране след толкова години. Издръжливостта на батерията му вероятно би била срамна, а технологиите, по които някога сте ахвали, сега ще ви се сторят като нещо, заимствано от „Семейство Флинстоун“.

Имайки предвид бързият напредък в технологиите при електрическите коли, решихме да забравим очевидните ползи от тях и съвсем целенасочено и песимистично да обърнем глава към потенциалните недостатъци в дългосрочен план.

Разбира се, всички сме съгласни, че автомобил без ауспух е много добър за околната среда, но все пак ще се концентрираме в други аспекти на технологията – онези, за които производителите на електромобили тайно се надяват никога да не разберете.

Наистина ли електромобилите са толкова безгрешни?

Производство на няколко континента – усложнена логистика

Повечето конвенционални автомобили се сглобяват от части, произведени и доставени от заводи, разположени в близост до производствената линия. Много често производителите отварят заводи в други континенти, за да се приближат до местния пазар и да намалят производствените си разходи.

Винаги е било и все още е по-евтино да се сглобяваш и продаваш автомобили на един континент, отколкото да разчиташ на един завод, който да захранва международните пазари. Ситуацията е различна само при компаниите, произвеждащи ексклузивни автомобили, чиито клиенти не се вълнуват особено от крайната цена, а и продажбите не са в толкова големи обеми, за да оправдаят изграждането на отделен завод.

Когато на пазара се появи първият хибрид – Toyota Prius - всички разкритикуваха японците, че са използвали никел-металхидридни батерии в него. Металите в тези батерии се добиват от мини в изолирани части на света, които трябва да бъдат транспортирани на дълги разстояния, за да бъдат превърнати в батерии, които пък впоследствие трябва да бъдат изпратени до завода, където се произвеждат самите коли.

Положението при електромобилите не е много по-различно, с изключение на факта, че производителите започнаха да произвеждат батериите в собствените си заводи. Въпреки това, веригата от доставчици е много по-дълга от тази при конвенционалните автомобили, което оскъпява значително крайния продукт.

Наистина ли електромобилите са толкова безгрешни?

Литий и други метали – откъде идват и на каква цена?

Както вече стана ясно, електромобилите се нуждаят от много ценни метали за техните батерии. Първоначално хибридите използваха никел-металхидридни батерии, но впоследствие фокусът се измести към по-ефективната литиево-йонна технология. Най-важната част очевидно е литият, а той става все по-скъп в последните години. Откъде идва той?

Според проучване, проведено през 2015 г. в Щатите, Австралия е най-големият доставчик на литий в света, следвана от Чили, Аржентина, Китай и Зимбабве.

Точно като петрола, залежите на литий са изчерпаеми, а цената му расте, заради растящите нужди на автомобилните производители. И така до момента, в който човечеството не изобрети нова технология. Съвсем естествено, увеличаващата се цена на лития се отразява и на цената на  електромобилите, които стават все по-скъпи.

Проблемите на електрическите автомобили не свършват до тук, тъй като литият не е единственият рядък метал, нужен за тяхното производство. Други редки метали, като диспрозий, лантан, неодим, празеодим, също участват в състава на батериите. Всички те се добиват в мини, които замърсяват околната среда.

Наистина ли електромобилите са толкова безгрешни?

Рециклиране на батериите - готови ли са всички за това?

Първият Prius е на почти 20 години. Неговите батерии  със сигурност не биха оцелели толкова време и в етап от живота на колата ще трябва да бъдат подменени. Ако разцветът в продажбата на  електромобили отговори на очакванията на производителите, това означава, че до 2045 г. би се натрупало огромно количество литиево-йонни батерии за рециклиране.

Ако се чудите защо точно 2045 г., отговорът е съвсем прост - защото това са точно 20 години след очаквания бум на пазара на електрически коли през 2025 г.

И докато литиево-йонните батерии могат да бъдат рециклирани, все още няма достатъчно компании, които да се захванат с тази задача. Малкото фирми на този пазар все още се притесняват да излязат и да кажат, че могат да поемат такива големи обеми.

И докато осъзнаваме, че заводите за рециклиране на литий все още не са достатъчно, за да посрещнат международните нужди в идното десетилетие, причината за това е повече от ясна. В света все още не се продават достатъчно електрически коли, за да се провокира създаването на такива заводи. Междувременно, конвенционалните автомобили също не се рециклират в достатъчно голяма степен.

Toyota има програма за изкупуване на старите батерии на своите хибриди, които впоследствие се рециклират и са готови за употреба. Все още обаче има потенциал цикълът да бъде оптимизиран, за да могат хибридите като Prius да се превърнат в истински екологични.

Наистина ли електромобилите са толкова безгрешни?

Сбогом на лесните ремонти и стартирането с кабели

Електромобилите не са лесни за поправяне, което не улеснява по никакъв начин техните собственици. С изключение на спукана гума или изгоряла крушка на фар, човек не може да поправи каквото и да било в електрическия автомобил. Ако разговаряте с който и да е фен на автомобилите, почти със сигурност ще чуете да се оплаква, че днешните автомобили са твърде сложни и трудни за поправяне. Въпреки това обаче, когато ти падне акумулаторът, винаги можеш да разчиташ на колега на пътя, който да ти даде ток с кабели. Това няма да може да се случи с електромобил.

При всяко положение електрическите коли трябва да бъдат по-издръжливи от конвенционалните, за да се докажат на пазара. Винаги можете да закарате конвенционалния си автомобил, в който и да е сервиз, който да го поправи за вас, докато при електромобилите това ще е далеч по трудна задача. Повечето електротехници нямат квалификацията да работят по автомобилни електромотори, а дори да имат познания в областта, едва ли ще разполагат с нужните инструменти. Другият вариант е да отидете в официалния сервиз, където най-вероятно ще ви “одерат кожата”, ако гаранцията на колата е изтекла, разбира се.

Наистина ли електромобилите са толкова безгрешни?

Забравяте за приключенията в отдалечени местности

Помните ли Land Rover Camel Trophy? Снимките и клиповете от тези състезания допринесоха за развитието на имиджа на Land Rover. Машините в тези серии трябваше да могат да се справят с всичко, а за целта разчитаха на големи варели с гориво.

Много хора използват успешно електрическите си автомобили за придвижването от една точка до друга, но нито едно от тези “приключения” не е свързано с пътувания до отдалечени региони. Причината е повече от ясна, там няма контакти.

Не очакваме това да се промени в близко бъдеще, ако изобщо се стигне до там, тъй като ще отнеме много време, за да успеят технологиите да се развият дотолкова, че производителите да могат да осигурят на клиентите си достатъчно дълъг пробег с едно зареждане. Освен това, за да станем свидетели на нещо като Land Rover Camel Trophy, първо ще трябва да присъстваме на раждането на офроуд машини с електрическо задвижване, което само по себе си звучи вълнуващо, но и отдалечено във времето.

С други думи електромобилите няма да “убият” напълно конвенционалните коли. Не и в отдалечените региони, а най-вероятно не и в тези с по-суров климат. Същото важи и за автомобилите, задвижвани от водородна горивна клетка, които също се нуждаят от сложна система за зареждане.

Наистина ли електромобилите са толкова безгрешни?

Възобноваемо електричество или водород, ако обичате?

Електромобилите са доста противоречиво изобретение. По инерция казваме, че електрическите коли са добри за природата, защото не изпускат парникови емисии в атмосферата, но често забравяме откъде идва електричеството за тези коли. В най-честия случай то се произвежда в електроцентрали, които се захранват от невъзобновяеми източници.

Правителствата в много страни се фокусират в развитието на “зелена енергия”, но прогресът е в областта е доста бавен. Ако живеете в къща, лесно можете да се сдобиете със соларни панели, които да произвеждат нужния ток за захранването на вашия електромобил. Така или иначе, соларните панели не са никак евтини, а тези, които имат капацитета да зареждат автомобил, са направо скъпи. Още повече, че голяма част от хората живеят в апартаменти, където монтирането на соларни панели е направо невъзможно.

На този етап рискуваме да приемем водородът за по-удачен избор. Това обаче също не е съвсем разумен подход, тъй като водородът се извлича от метан, а при процеса се генерира въглероден диоксид и въглероден моноксид.


Разбира се, всички проблеми на електромобилите имат теоретични решения. За да се превърне обаче теорията в практика, трябва да има ясни доказателства за потенциалния пазарен интерес към електрическите коли. Важно е също така и правителствата да са решени да стимулират покупката на такива машини с различни субсидии и данъчни облекчения. 

0 от 500
  • #33
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Колев ( преди 8 години )
    Затова и например носачи, карета, амортисьори и пружини, дискове, супорти и спирачни механизми, лагери и шарнири, всичко се ремонтира и подменя по същата технология лато конвенционалните автомобили.Само при двигателя и обслужващите го уредби има промени.
  • #32
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Колев ( преди 8 години )
    Така, относно ремонтите:1. Ел. двигателят-генератор има само ДВЕ основни групи движещи се части - търкалящите лагери и колекторните четки. Много по-лесна механична част за ремонтиране.2. Електрическата част също е по-лесна, тъй като управлението на ел.мотор е много по-лесно и просто, затова и електрическата и електронната технология е много по-упростена.3. ВСИЧКИ останали системи - окачване и ходова част, спирачна и кормилна уредба, са абсолютно същите като при еквивалентни ДВГ автомобили.
  • #31
    0 rate up comment 1 rate down comment
    Един ( преди 8 години )
    Вес доста глупости си написал та ще трябва пак да ти отговоря... а тия литиеви батерии само литий ли съдържат приятелю?! Случайно да се ползва и кадмий и той ли е толкова широко разпространен - случайно да участват и разни радиоактивни метали в процеса ;)
  • #30
    0 rate up comment 1 rate down comment
    Един ( преди 8 години )
    Ves, приятелю ти си много глумаво парче да твърдиш че електроавтообила замърсява по-малко от въглища!!! Я забегай да провериш първо колко СО2 се отделя за производството на 1 кВ електроенергия от въглища, после като говориш за КПД забегай да провериш колко от тоя киловат се губи докато ти стигне до електричарката и чак тогава дрънкай врели некипели!
  • #29
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Old school ( преди 9 години )
    Не знам как и къде се добива лития, нито колко са "ЕКО" електромобилите... Аз карам Ауди80 87г.-дизел и знам че този мотор няма чупене, а за мен е много важно автомобилът ми да е надежден! Няма електроника, няма компютър, еърбег, ЕСП, и още един куп "екстри", но и няма случай да завъртя ключа и да не запали, без значение от температурата и сезона. Аз съм авто-електротехник и знам че един електромотор може да се счупи така че да не може да се ремонтира а направо да се подмени (безплатен коментар)
  • #28
    3 rate up comment 1 rate down comment
    ves ( преди 9 години )
    4. На ДВГ са им лесни ремонтите казваш. Ти кога скоро си ремонтира турбодизела в гаража или пред блока? 5. Дори електричеството да е произведено 100% от въглища, пак CO2 следата на електромобила ще е по-ниска от това на ДВГ. Провери в Уикипедия какво е КПД. Освен това ТЕЦ-овете не пушат под носа ти в центъра на града нали? Да не говорим за серния окис и саждите, които трябва да дишаме.
  • #27
    2 rate up comment 2 rate down comment
    ves ( преди 9 години )
    Автора на статията да не е на заплата във Волксфаген? Все пак ще му дам няколко жокера да не се излага да пише глупости.1. Спри с тая глупост за лития. Лития се съдържа в морската вода и е мнооооооого. В момента се добива от изсъхнали солени езера и мини, защото е по-лесно. Освен това се рециклира. Лития за новите батерии ще идва от старите и така.2. В момента един стар Тесла Модел С от първите произведени е по-скъп от нова S класа. Толкова за обезценката на електромобилите.
  • #26
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Ку-Ку ( преди 9 години )
    "И въпреки че концепцията на електромобилите е по-стара от век"По-скоро са почти 2 века. Електромобилите са по-старо изобретение от тези с двигатели с вътрешно горене.
  • #25
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Аз съм виждал електромотор и има какво да му се счупи!
  • #24
    4 rate up comment 2 rate down comment
    аз ( преди 9 години )
    Този който е писал тази статия явно не е виждал електромотор и явно не разбира че просто няма какво да се счупи , и най вероятно гаранцията му ще е няколко милиона км. Ходовата част е ясна на всички. А на колко хора им дефектира батерията на телефона ще оставя на четящите да помислят.