IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Двигателят на колата - да го чакаме да загрее или не?

Ако автомобилът е с инжекцион, не е необходимо да чакате (Видео)

Двигателят на колата - да го чакаме да загрее или не?

"Двигателят на колата трябва да загрее преди потегляне". Вероятно всеки шофьор е чувал този съвет. Има ли наистина такава необходимост разкрива видео на инженера Джейсън Фенски от EngineeringExplained.
Двигателят на колата - да го чакаме да загрее или не?
Снимка: YouTube / EngineeringExplained

Както Фенски обяснява, изчакване за загряването на двигателя е необходимо само при колите с карбуратор, т.е. при тези, които са произведени преди повече от 15-20 години.

При автомобилите с инжекцион такова изчакване не е необходимо. Модерните системи за впръскване дозират в различно съотношение сместа между гориво и въздух при различна температура на въздуха. Така горивната смес е винаги в оптимално съотношение, което позволява на мотора да работи плавно веднага след стартирането му.

Системата за впръскване обаче не е панацея за студения двигател. Когато температурата навън е ниска, системата за впръскване дозира по-богата горивна смес. В този случай се използва повече гориво, което отмива част от моторното масло в цилиндрите. Така се намалява смазването на триещите се части, което води до по-бързо им износване. Освен това моторното масло се сгъстява при ниски температури, което се отразява негативно на смазочните му качества. Минералните масла губят качествата си при минус 20 - 25 градуса, а новите синтетични - при минус 45 - 55 градуса.

Именно затова Джейсън Фенски препоръчва да изчакате двигателя около 15 - 30 секунди. След това е добре да потеглите, тъй като така всички течности в мотора ще загреят по-бързо, позволявайки работа в оптимален режим. Важно е обаче да не развивате високи обороти преди достигане на оптималната работна температура, тъй като студеното масло (загрява по-бавно от охладителната течност) няма да смазва добре компонентите.

Времето за достигане на работна температура е пряко свързано с температурата на въздуха - колкото по-студено е навън, толкова по-бавно моторът ще загрее. В най-мразовитите зимни дни може да се наложи да изчакате 1-2 минути преди потегляне. Ако пък температурите са летни, не е необходимо изчакване.

 

0 от 500
  • #11
    8 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    На -25 съм виждал Пежо 307 дизел как пали и работи.Трака на желязо.Тоя дето го караше искаше да тръгва веднага.Тръгна и след 4 километра се обади да му закараме Дачията,която я оставихме да работи 15 минути на място,щото Пежото спряло да трака.Нафтата му замръзнала.Амортисьорите му бяха замръзнали даже.По принцип моята 23 годишна барака не я чакам да загрява в студовете.Максимум 1-2 минути.Обаче при температури под -15 малко се замислям преди да тръгна.Всичко е според ситуацията,така си мисля.
  • #10
    7 rate up comment 12 rate down comment
    Hawkeye ( преди 7 години )
    Всичко зависи от настроението ми. Ако бързан паля и тръгвам с м'ръсна газ. Ако съм ленив и не ми се ходи много, много на работа паля и чакам поне 5 мин. За двигателя на колата е все тая. Важно е какво искаш ти!
  • #9
    13 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    карбуратор няма електроника която да вкарва богата на гориво смесВерно карбуратора няма електроника ама има механичен обогатител,дет му викат "смукач".Е,тоз смукач за къв ... е турен там господин енженерин?За красота ли?По-надолу човека е писал същото ама кой да прочете.А дали трябва да се чака или не всеки сам си определя.Ако си в скандинавските държави,Канада или Сибир дали няма да чакаш да позагрее на -25,-30,а?В Африка или южна Европа може и без загряване.
  • #8
    13 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Ако е карбуратор няма електроника която да вкарва богата на гориво смес и да причинява това за което се говори във видеото. Само инжекционите впръскват богата смес при студен двигател. Доколкото за маслената помпа, видеото казва че се изчаква 15-30сек за да омасли навсякъде. Защо не гледате видеото преди да коментирате и биете минуси?
  • #7
    14 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Четете си книжките на колите, там пише да не се загрява на място. Човека го е обясни, бай *** спори. Не става въпрос да запалиш и да тръгнеш още в първата секунда 15-20 сек на място е ок, въпроса е да не загряваш като ЗИЛ по 10мин пред блока и естествено се кара бавно след това.
  • #6
    8 rate up comment 14 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Абе неадекватници, научете се на чужд език и не коментирай маслени помпи и глупости, тук става въпрос за съвсем друго нещо. както написа някой отдолу - това което казва видеото еАко е с карбуратор - загряваш на място.Ако е инжекцион - тръгваш веднага.Като си *** и незнаеш английски недей да биеш минуси на хората, които са ти го превели .
  • #5
    9 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Абе , въобще разбирате ли какво говори човека? той казва че ако е инжекцион трябва да се тръгне веднага за да се намали времето в което ще се инжектира по-богата на гориво смес, което пък е причина за износване на двигателя, заради измиване на маслото в по повърхността на цилиндъра. Идеята е да се намали времето в което по-богата смес се инжектира тъй като това е по-лошо от незагрят двигател. Ако тръгнеш веднага с колата двигателя ще загрее по-бързо.
  • #4
    23 rate up comment 0 rate down comment
    primorack ( преди 7 години )
    Дори и зимата на по-новите коли повече от минута не е препоръчително. При ниски температури - да има по-голямо трие'не. Но ако я оставите 5/10 мин да загрява на място то колата ще работи повече време в неоптимални работни температури. Ако запалите изчакате да се завъртят течностите и тогава тръгнете много по-бързо колата ще влезе в оптимални температури и от там по-малко износване. Естествено като се потегли не става въпрос да се вдита високи обороти, защото и това не е ок.
  • #3
    20 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Какво е значението дали е инжекцион или карбуратор , на маслената помпа и трябват 15-20 сек. да качи маслото навсякъде , това е причината да се изчаква малко сутрин , иначе се получава неприятно тр.иене на елементите без добро смазване
  • #2
    9 rate up comment 11 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Ако е с карбуратор - загряваш на място.Ако е инжекцион - тръгваш веднага.На новите коли в книжките пише изрично да не се загряват на място.