IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Първото комби с боксер и 4x4 не е Subaru

Оказва се, че производител на трактори е изпреварил японците с цяло десетилетие

Първото комби с боксер и 4x4 не е Subaru

Комби със задвижване на четирите колела и 4-цилиндров двигател тип „боксер”. Това звучи като запазена територия за моделите на Subaru, но всъщност първият подобен автомобил се появява далеч преди японците да се сетят за такава конфигурация.
Компания за трактори изпревари Subaru с десетилетие
Идеята е реализирана от британо-ирландска компания за производство на трактори, която в началото на 60-те години на миналия век създава Ferguson 5. Така фирмата изпреварва появата на комбито Jensen FF, което излиза през 1966 г., както и Subaru. Техният първи модел с двигател „боксер” и 4х4 е пуснат в ограничена серия едва през 1971 г., а масовото му производство стартира година по-късно.

Компанията Ferguson Research е основана от Гари Фъргюсън, който е известен като „бащата” на съвременния трактор, използван в селското стопанство и е съсобственик на фирмата Massey-Ferguson. Той е и първият ирландец, построил собствен самолет, като дори летял с него.

Освен това Фъргюсън създава и първия болид от Формула1 със задвижване на четирите колела – P199, като с тази кола британската легенда Стърлинг Мос участва в първенството през 1961 г.
Компания за трактори изпревари Subaru с десетилетие
Именно Фъргюсън проектира и това, което често виждаме по пътищата в наши дни – комби с 4х4. Освен задвижване на четирите колела, R5 разполага и с ABS, дискови спирачки на всички колела, електрически прозорци и 2,2-литров „боксер”, който е собствено производство. Цялата машина е завършена през 1965 г.
Компания за трактори изпревари Subaru с десетилетие
Автомобилът е с механична трансмисия, която има хидротрансформатор, подобен на този на автоматичните скоростни кутия. Нейната работа донякъде напомня тази на съвременния лаунч контрол и на полуавтоматичните скоростни кутии Saxomat/Automatic Stickshift/Sportamatic, използвани от Volkswagen и Porsche по това време.
Компания за трактори изпревари Subaru с десетилетие
Гари Фъргюсън така и не успява да намери голям автопроизводител, който да финансира и съответно лицензира тази технология. Компаниите стигат до извода за направата на подобен автомобил само няколко години след това. А Subaru става световноизвестна марка именно с такива коли.

Снимки: Интернет
 

0 от 500