Комби със задвижване на четирите колела и 4-цилиндров двигател тип „боксер”. Това звучи като запазена територия за моделите на Subaru, но всъщност първият подобен автомобил се появява далеч преди японците да се сетят за такава конфигурация.
Идеята е реализирана от британо-ирландска компания за производство на трактори, която в началото на 60-те години на миналия век създава Ferguson 5. Така фирмата изпреварва появата на комбито Jensen FF, което излиза през 1966 г., както и Subaru. Техният първи модел с двигател „боксер” и 4х4 е пуснат в ограничена серия едва през 1971 г., а масовото му производство стартира година по-късно.
Компанията Ferguson Research е основана от Гари Фъргюсън, който е известен като „бащата” на съвременния трактор, използван в селското стопанство и е съсобственик на фирмата Massey-Ferguson. Той е и първият ирландец, построил собствен самолет, като дори летял с него.
Освен това Фъргюсън създава и първия болид от Формула1 със задвижване на четирите колела – P199, като с тази кола британската легенда Стърлинг Мос участва в първенството през 1961 г.
Именно Фъргюсън проектира и това, което често виждаме по пътищата в наши дни – комби с 4х4. Освен задвижване на четирите колела, R5 разполага и с ABS, дискови спирачки на всички колела, електрически прозорци и 2,2-литров „боксер”, който е собствено производство. Цялата машина е завършена през 1965 г.
Автомобилът е с механична трансмисия, която има хидротрансформатор, подобен на този на автоматичните скоростни кутия. Нейната работа донякъде напомня тази на съвременния лаунч контрол и на полуавтоматичните скоростни кутии Saxomat/Automatic Stickshift/Sportamatic, използвани от Volkswagen и Porsche по това време.
Гари Фъргюсън така и не успява да намери голям автопроизводител, който да финансира и съответно лицензира тази технология. Компаниите стигат до извода за направата на подобен автомобил само няколко години след това. А Subaru става световноизвестна марка именно с такива коли.
Снимки: Интернет