IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Печеливши и губещи около драмата с VW

Има много съмнителни детайли около „Дизелгейт”

Печеливши и губещи около драмата с VW

Скандалът с компанията Volkswagen, който пресата вече нарече „Дизелгейт” (по аналогия с аферата „Уотъргейт”, която свали от власт президента на САЩ Ричард Никсън), набира скорост. Кой обаче печели и какви са причините за случващото се. Предлагаме ви анализа на изданието CarTimes, който повдига редица любопитни въпроси.
Печеливши и губещи около драмата с VW
Снимка: Ройтерс

Скандалът дойде като гръм от ясно небе, след като Американската агенция за защита на околната среда (EPA) обвини концерна Volkswagen, че неговите автомобили с дизелови двигатели не отговарят на нормите в САЩ. Нещо повече – ръководството на концерна е знаело за проблема, но е държало нещата в тайна.

Според версията на EPA във Volkswagen са снабдили своите автомобили със софтуер, който отчита кога автомобилът е на пътя и кога е на изпитателен стенд в лаборатория за проверка. Във втория случай програмата променя работата на двигателя, като намалява неговата мощност и съответно той изхвърля много по-малко вредни емисии. Така и се получава разликата между реалните и лабораторните показатели, която достига 40 пъти.

Подобни обвинения означават, че Volkswagen умишлено е лъгал властите и гражданите на САЩ, а също така умишлено е вредил на околната среда. На всичко отгоре концернът на практика признава обвиненията, които вече са обект на съдебно разследване. Доказателство за признанието са думите на вече бившия шеф на концерна Мартин Винтеркорн, който каза, че не разбира как може Volkswagen да допусне подобна грешка.

За признание може да се брои и обявеното намерение на концерна да похарчи 6,5 млрд. евро за отстраняване на щетите. Тези пари обаче няма да стигнат, най-малкото защото глобата в САЩ може да достигне 18 млрд. долара. Освен това компанията ще трябва да изтегли и ремонтира за своя сметка продадените автомобили, които са около 500 000.

Възможно е дори и след ремонта тези автомобили да не отговарят на американските стандарти. Тогава ще се наложи концернът да ги изкупи обратно от собствениците им и съответно да ги унищожи. А това означава загуби от още милиарди долари. Към тях трябва да прибавим и сумите, които ще бъдат изплатени като граждански искове и компенсации. Все пак говорим за Америка, където всеки съди някого за нещо. При това често успешно и за много пари.

Проблемът става още по-сериозен, защото в цял свят са продадени над 11 млн. автомобила с проблемния двигател. Разследвания срещу VW вече вървят във Франция и Южна Корея, като нещата намирисват на международен скандал. Още повече, че според немските медии правителството на Германия е знаело за случващото се от доста време, но е прикривало производителя.

Нещата се усложняват и от факта, че още един двигател на VW – 3,0-литровият дизелов V6, който се поставя и на модели на Porsche и Audi, също е разследван от властите в САЩ. Ако се окаже, че и той е манипулиран сумата от 18 млрд. долара ще нарасне значително. Което на свой ред може да изправи VW Group пред опасност от банкрут.

Разбира се, заводите няма как да бъдат затворени, но акционерите ще загубят своята компания. Единственото спасение в случая може да дойде само с държавна помощ, което обаче крие немалко рискове. И което в по-далечно бъдеще може да струва канцлерското място на Ангела Меркел. Особено, ако се потвърди, че тя е знаела за проблема още преди той да стане обществено достояние.

Всичко това намирисва на коварен заговор. На първо място трябва да отбележим, че именно VW е пионер в създаването и внедряването на дизелови двигатели. Самият Рудолф Дизел някога е работил за компанията MAN, която сега е част от концерна. Така че, ако германците не могат да правят качествени дизелови мотори, то кой ли може?

Случайно или не, скандалът съвпадна с излизането на резултатите от първото полугодие, което показва, че VW Group вече е най-големият производител на планетата по брой на продадени коли. А в САЩ марката VW е лидер по продажба на дизелови модели. Именно те й носят предимство пред Ford, Chrysler и най-вече General Motors.

Няма как американските концерни да не бъдат сред заподозрените. Преди няколко години се случи същото с Toyota. Японците бяха обвинени, че педалът на газта на техните автомобили се закачва в постелката на водача и това води до неправомерно ускорение. Скандалът съвпадна с момента, в който Toyota задмина General Motors и стана най-големият производител на планетата.

Изобщо Америка е страна на лобистите. Дизеловите модели на VW имат и друг противник – нефтопреработвателните компании. Двигателите с дизелово гориво харчат по-малко в сравнение с традиционните американски „чудовища”, задвижвани на бензин. И съответно разпространените на тези просторни, мощни и същевременно икономични коли оказва влияние върху продажбата на бензин.

Има и друго – скандалът струваше главата на Мартин Винтеркорн, който има един много мощен враг в самия концерн. Това е бившият шеф на VW Group – Фердинанд Пиех, който е сред най-големите акционери и доскоро бе начело на Надзорния съвет. Той влезе в открит конфликт с Винтеркорн и изненадващо за мнозина, загуби. И бе принуден да се оттегли, но същевременно запази акциите си, както и огромното си влияние в компанията.

Реално погледнато, едва ли именно Пиех е в основата на скандала. Та именно той бе човекът, който превърна Volkswagen от малък производител в световна империя. Той направи от Audi съперник на BMW и Mercedes-Benz и възроди Bentley и Bugatti, така че едва ли би разрушил всичко само за да уреди личните си сметки. Но пък едва ли някой се съмнява, че Пиех ще се поколебае да бутне и без това падащия Винтеркорн, още повече че почти сигурно ръководният пост ще бъде зает от неговото протеже – шефа на Porsche Матиас Мюлер.

Едно е ясно – скандалът няма да утихне скоро. Твърде възможно е в него да бъдат въвлечени и други производители, чиито дизелови двигатели досега не са проверявани (първите опити за това вече са факт). Още повече, че мнозина експерти са на мнение, че американските изисквания за екология на дизеловите мотори са толкова сурови, че няма как да бъдат изпълнени. И затова единственият начин е да бъдат излъгани. А това ще въвлече и останалите автомобилни концерни в играта.

Във всички случаи шоуто ще продължи, така че запасете се с търпение. Тепърва ще става интересно!

Тагове: volkswagen group
0 от 500
  • #34
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    Скандалът с VW: Фирмата Бош е предупредила за незаконния софтуер още през 2007 г.Техник от Фолксваген алармира през 2011 г. ръководството на концерна за престъпната практикаМанипулирането на стойностите на вредните емисии при двигателите на дизеловите автомобили на Фолксваген нито е било случайно, нито неволна грешка. Това става ясно от последните разкрития около скандала, разтърсил из основи най-големия в Европа автомобилен концерн.Още през 2011 г. техник от Фолксваген установява недопустимо манипулиране на вредните емисии и незабавно подава сигнал до ръководството, съобщи днес в. Франкфуртер алгемайне. Изданието се позовава на източник от надзорния съвет на VW, както и на течаща в момента вътрешна ревизия на концерна. Тя е започнала след подаден сигнал, че е имало предупреждение от 2011 г., направено от въпросния техник писмено.Нещо повече. Ръководството на Фолксваген е било предупредено далеч по-рано - още през 2007 г., разкрива неделното издание на Билд Билд ам Зонтаг.Същата година реномираната фирма Бош, която е даставчик и на VW, писмено уведомява ръководството на автомобилния гигант в никакъв случай доставената от нея техника и софтуер да не се използват за манипулиране на вредните емисии в режим на движение. От Бош изрично са посочили, че предоставеният софтуер е предназначен единствено за изпитания, в никакъв случай не и за монтиране при автомобили с дизелови двигатели. Ако се вярва на Билд ам Зонтаг, от Бош са предупредили VW, че планираното монтиране на софтуера в коли е противозаконно.Дори и последното да не е вярно от Бош да са били уведомени за такъв план, сигурното е, че от фирмата изрично са предупредили, че предоставят софтуера единствено за лабораторни изпитания.От Бош отказват коментар поради течаща вътрешна ревизия във Фолксваген, както и заради заведено в САЩ и други държави следствие във връзка с установените престъпни действия на Фолксваген. От там вече признаха, че с въпросния софтуер са били манипулирани 11 милиона дизелови автомобила с марката VW в световен мащаб.Босът на концерна Мартин Винтеркорн миналата сряда беше принуден да подаде оставка. Ден по-късно стана ясно, че само в Германия продадените манипулирани автомобили са 2,8 милиона.Начело на концерна с 600 000 заети от петък е Матиас Мюлер, досегашен бос на Порше. В публично изявление след избора му той увери, че в нито един момент не е била застрашена сигурността на автомобилите, нито тази на клиентите, но се врече случаят да бъде изцяло и прозрачно разнищен.Че скандалът ще бъде изяснен с всички произтичащи от това последствия, включително глоби в милиарди евро, е ясно. Дали Мюлер ще успее да възвърне доверието в марката Фолксваген, засега никой не може да прогнозира.
  • #33
    1 rate up comment 3 rate down comment
    До: RRE S3 ( преди 8 години )
    Ama tova kyde ... v Need For Speed li ? Ili ti djitka6 Grand Theft *** 5 ? Kaji mi to4no kyde 6te si go kupuva6 tova Q7 i s kakvo ? S biskvitki li 6te pla6ta6 ili sys salfetki ot Biad ? :))))))))
  • #32
    1 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    Yo .. Djidji, 4akai da se join-na i az kym twoq na4in na pisane ... maloumen li si? stupid li si ? Iskam da te ask-na edin question, if I may so? Kogato use-va6 ne6to drugo osven google translator, zadava6 li nqkakvi po-special data ? I mean, *** that shit, man, znae6 li ot kolko vreme se opitvam da izpolzvam ne6to drugo, i always ne mi se polu4ava!!! Give-va mi nekakvi erori, i ne moga da se join-na da transleitna ne6to.
  • #31
    12 rate up comment 0 rate down comment
    Станой ( преди 8 години )
    "VW е пионер в създаването и внедряването на дизелови двигатели. Самият Рудолф Дизел някога е работил за компанията MAN, която сега е част от концерна." Добре ... колкото трябва да си кух за да напишеш това??? Значи понеже Рудолф Дизел е работел за МАН, а сега VW са ги купили, значи VW са пионери в създаването на дизеловите двигатели? Абе вие на какви наркотици сте бре ? Страшно *** хора сте!!! И какви постановки и конспирации ви гонят, при положение че от VW си признаха ?
  • #30
    3 rate up comment 4 rate down comment
    zoom-zoom ( преди 8 години )
    az li4no imam poznat varnenec, jivu6t v sf (Sofia, ne San Fran), koito pi6e software za kompanii kato OPEL i BMW, ako se pointeresuvate malko i sprete da polzvate google translator kato basic tool i izlezete ot ofisa...moje i da napravite interview s insider s liubopitni detaili...primerno! aide malko da mislim izvun kutiqta!
  • #29
    5 rate up comment 0 rate down comment
    zoom-zoom ( преди 8 години )
    nemskiqt ministar na transporta v interview po BBC kaza, 4e i 1.6 tdi e sred zasegnatite agregati...egati!takuv skandal do sega ne e imalo! priznaite, pe4kiiiiiii!tukmo ve4e se vijdah kak sqdam v nova cx-5 2.2 D skyactiv, *** gear...i te me pre4upiha!;-) e, nema da stane!
  • #28
    11 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    Така че, ако германците не могат да правят качествени дизелови мотори, то кой ли може? -> Исузу! Това са най-добрите дизели в света.Не случайно и най-продаваните.ТрошлякВаген прави най-добрите манипулации и измами. В това отношение, никой не може да ги стигне.
  • #27
    4 rate up comment 11 rate down comment
    RRE S3 ( преди 8 години )
    Spoko seltacii Golf i tazi godina 6te e nomer edno v Iaponia, s 2.0 TDI.Muahhahahahahhahaha
  • #26
    10 rate up comment 7 rate down comment
    Гост ( преди 8 години )
    Така че, ако германците не могат да правят качествени дизелови мотори, то кой ли може? -> Peugeot
  • #25
    5 rate up comment 5 rate down comment
    Кодошо ( преди 8 години )
    От цялата галимация май само Дошо е "печелившия"! Ха ха ха!