IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Падналата звезда на Subaru

Как купето SVX се оказа един от големите провали на марката

Падналата звезда на Subaru

В началото на 90-те години на миналия век Subaru създава автомобил, който трябва да се превърне в новия символ на компанията. За целта японците поръчват на едно от най-великите италиански ателиета да направи дизайна на машината. Става дума за модела SVX, който се превръща в един от най-големите провали на компанията.
Падналата звезда на Subaru
Предпоставките


Subaru винаги се е отличавала от останалите японски производители. Моделната гама на марката не е толкова разнообразна като тези на Nissan и най-вече на Toyota, която може да се похвали с десетки различни модели. В Subaru вървят по друг път – двигатели тип „боксер” с нисък център на тежестта и задвижване на четирите колела дори при моделите от нисък клас.

В края на 80-те години нещата в Subaru, както и при останалите японски компании, вървят отлично. Subaru печели победи в ралита, поставя световни рекорди за скорост и строи завод в САЩ съвместно с Isuzu. Затова и „Плеядите” (прякорът на марката идва от емблемата) решават да се включат в надпреварата за създаване на суперкола, започната от Honda, Mitsubishi и Toyota.
Падналата звезда на Subaru
Готовият концептуален модел е показан на автосалона в Токио през 1989 г. За разлика от Honda, където залагат на драйв-усещането със своята NSX, в Subaru решават да направят истинско Gran Turismo. Дизайнът на машината е поверен не на кого да е, а на Маестро Джуджаро. Неговото студио ItalDesign проектира машина с коефициент на въздушно съпротивление 0,29, като използва елементи от свои предишни проекти като Ford Maya и Oldsmobile Inca.

В този момент автомобилният свят е изправен на прага на нов етап в развитието си, като от производителите се искат свежи идеи и смели решения, за да не изостават от конкурентите си. Така през 1991 г. в серийно производство се появява Subaru Alcyone SVX, който не се отличава от концепта.
Падналата звезда на Subaru
В САЩ автомобилът излиза през същата година под името SVX, което представлява абревиатура от "Subaru Vehicle X". На пазара в Япония машината се продава като Alcyone – така се казва най-ярката звезда в съзвездие Плеяди, което е изобразено на логото на Subaru.

Анатомията на Subaru SVX


Смята се, че SVX заменя в моделната гама на марката купето със задвижване на четирите колела Subaru XT (Alcyone XT за пазара в Япония), но това не е точно така. Идеологически новият модел е разположен над своя предшественик, който така и не успява да се наложи на пазара заради слабия си двигател. За разлика от ъгловатия XT, новият SVX прилича повече на европейския Citroen XM със своя „авиационен” дизайн и големите стъкла на салона. Подобен екзотичен подход е известен от модели като Lamborghini Countach и De Lorean DMC-12.
Падналата звезда на Subaru
Някои от решенията при SVX се оказват толкова успешни, че по-късно се използват и при други автомобили на Subaru. Подобна предна част на купето през 1992 г. получава моделът Legacy. В компанията имат намерение да пуснат SVX и в други версии – като Shooting Brake, но това така и не става.

Купувачите на SVX са лишени от избор на двигател, тъй като моделът се предлага единствено с „боксер” с обем 3,3 литра и мощност 230 к.с. Този мотор дълги години е най-големият в гамата на Subaru, като едва през 2008 г. отстъпва тази позиция на 3,6-литровия агрегат за модела Tribeca.

Агрегатът е с два разпределителни вала и 4 клапана на цилиндъра. Максималният въртящ момент достига 304 Нм. В двигателя е използвана система за директно впръскване на горивото и свещи с платинени накрайници.
Падналата звезда на Subaru
Трансмисията също няма алтернатива – 4-степенен автомат. Това в никакъв случай не носи полза на модела, който тежи повече от 1600 кг. Затова и купето ускорява от 0 до 100 км/ч за 7,3 секунди, а максималната скорост на автомобила първоначално е 248 км/ч, но по-късно тя е ограничена по електронен път на 230 км/ч.

Повечето автомобили от модела са със задвижване на четирите колела, но в зависимост от пазара, на който се предлагат, технологията е различна. Първият вариант е ACT-4, който е стандартен за моделите на Subaru по това време. Тази технология представлява перманентно задвижване 4x4, като при обичайни условия съотношението е 90:10 в полза на предната ос.
Падналата звезда на Subaru
При превъртане на предните колела обаче електрониката сама разпределя тягата между двете оси. Системата се предлага през целия жизнен път на модела, предназначен за пазарите в Канада, САЩ, Германия, Франция и Швейцария.

При втория вариант – VTD AWD, който се предлага в Япония, Великобритания, Северна Европа, Австралия, Испания, Австрия и Бразилия, задвижването на четирите колела е постоянно. Въртящият момент на мотора е разпределен в съотношение 36:64 отново в полза на предната ос.
Падналата звезда на Subaru
Както и всяко купе от висок клас, SVX получава качествена изработка на салона и огромен избор от допълнителни опции. Предните седалки са обшити със скъпа кожа, като предлагат голям брой възможности за регулиране и могат да се подгряват. Автомобилът се предлага с модерна аудиосистема, климатик и дистанционно запалване.

Причините за провала


Естествено, всичко това струва много пари и SVX е най-скъпият модел на Subaru по това време. На американския пазар автомобилът се продава с около 10 000 долара по-скъпо от всеки друг модел на марката. Именно високата цена обаче прогонва купувачите и това принуждава компанията да направи нещо немислимо – през 1994 г. пуска версия само с предно предаване, която е с около 10 000 долара по-евтина.
Падналата звезда на Subaru
На следващата година обаче се оказва, че този ход е бил напразен, тъй като компанията повишава цените на всички модификация на SVX. Така разликата между версиите с предно предаване и задвижване на четирите колела се оказва около 1500 долара, което напълно обезсмисля наличието на по-евтиния вариант. И в крайна сметка той е спрян от производство малко след това.

За съжаление, Subaru SVX се появява именно в разгара на спада на американския пазар, към който е ориентиран. Продажбите на купето носят загуби на компанията – по около 3000 долара от всяка произведена машина. И в крайна сметка проектът е спрян, като от модела са продадени общо 24 379 бройки – от тях 14 257 в САЩ. Купето е спряно от производство през 1996 г., като общите загуби на марката от него за 75 млн. долара.

Бъдещето

Това би трябвало да е краят на историята, но не така мислят американски дилъри на Subaru, които продължават да считат, че SVX трябва да получи наследник. Според тях подобен автомобил ще вдигне имиджа на марката и ще привлече нови клиенти. Слуховете твърдят, че новият модел ще представлява Shooting Brake и ще бъде с хибридно задвижване.
Падналата звезда на Subaru
Очакванията са бъдещият модел, ако има такъв, да използва агрегатите на новия голям кросовър на марката, който трябва да се появи догодина. Двете машини ще бъдат на еднаква глобална платформа и ще имат общ 6-цилиндров двигател с обем 3,3 литра. Заради икономия на средства Subaru ще заимства хибридната система на Lexus, а дизайнът ще е в стила на показания концепт Viviz2.

Не е ясно обаче дали новият модел ще получи името SVX, но се знае, че той ще се произвежда само в завода на Subaru в САЩ. И тъй като дим без огън няма, явно нещата за японската марка вървят в правилната посока. Дали е така, предстои да видим.

Снимки: Subaru


 

Тагове: subaru svx
0 от 500
  • #18
    6 rate up comment 33 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Значи статията бъка от грешки. Модела на Субару първо е копие на Опел Калибра, правилно казват, доста по-лошо копие. Техническите характеристики, които сте дали нямат нищо общо с реалноста. Субаруто не се продава заради група от причини, едната е приликата с Калибра, но тай-голямата е тромавоста на автомобила. Модела излида 1992г. с двигате 3.3 250к.с. 0-100км.ч. 7,6 сек. а двигателя 3,3 230к.с. е от 0-100км. за 8,6 сек.
  • #17
    21 rate up comment 9 rate down comment
    RRE S3 ( преди 9 години )
    Dali e na 6800 oborota 4ervenata zona ili na 7000 vse edno.VSe e pove4e ot na germanskite legeni.
  • #16
    23 rate up comment 6 rate down comment
    RRE S3 ( преди 9 години )
    Calibra verno 4e perdashi Golf 3 2.9 VR6, VW Scirocco 2.9 VR6 ,toest nai-mo6tnite sa po-bavni ot opelaka. Opelaka e po-byrz i ot Subaruto, OBA4E opelaka e s mehani4ni skorosti,a Subaru Automat.Ako pogledne6 Opelaka ima edin automat i e 2.5 V6 i e 8,8 sec. 0-100km./h,toest dale4 po-baven ot Subaru.
  • #15
    32 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Субару вадят коцепта преди Калибра да е в продажба. Една година, но месеци преди тя да е в продажба. А Джуджаро няма да копира от Опел!
  • #14
    4 rate up comment 31 rate down comment
    Лютфиместан Октай ( преди 9 години )
    Таблото е като ГАЗ'ка копира ли са от руснаците невероятна грозотия. Провала е логичния край на този проект, колкото и да пишат Оризарите фактите и историята са КАТЕГОРИЧНИ !
  • #13
    8 rate up comment 33 rate down comment
    Дърваруфен ( преди 9 години )
    Тия взели една Калибра па маали с брадвето и теслата, за финиш една раш-пила и ето ти готов провал!
  • #12
    10 rate up comment 34 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Копира ли са Калибрата, ама се е получило кофти копие, Калибрата е 100 пъти по хубава на вид. А и като сравнявам данните е по-добра и на пътя. Калибра 2.0 204к.с. 4Х4 0-100км. 6,8сек. челно съпротивление 0,28 . Субаруто 3.3 литра мотор 230к.с. 0-100км. 7,3 сек. челно съпротивление 0,29. Опелдака го пердаши по всеки показател.
  • #11
    10 rate up comment 34 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Тъй като Субаруто вадят концепта когато Калибрата вече се продава, значи Субару3 са копирали а не обратното. Може да ви е трудно да го възприемете, но няма как един модел който е на пазара вече да е копирал модел, който още не е.
  • #10
    18 rate up comment 1 rate down comment
    Automotive ( преди 9 години )
    "Субару SVX, и Calibra са дело на едно и също Дизайнерско студио."Не е вярно това. Дизайнер на Calibra е германецът Ерхард Шнел, който цял живот е работил в Opel. На SVX както са написали в статията е Джорджето Джуджаро.
  • #9
    5 rate up comment 22 rate down comment
    6a13TT ( преди 9 години )
    Страхотен автомобил ама тоя неговия кашкавален автомат просто не е за тая кола. Принципно е лесно да стане ръчка с кутия от Legacy или Impreza, но си е пари... Обаче след това... :)