IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Беднякът, който се превърна в милионер

Как изкуството да намираш съюзници превърна Volkswagen в световен лидер

Беднякът, който се превърна в милионер

В момента Volkswagen е най-големият производител в Европа и заема второ или трето място в света по продажби. Как обаче една компания, която създаде ултраевтиния „бръмбар“, стигна дотам, че да притежава елитни марки като Bentley, Lamborghini, Bugatti и Porsche.
Беднякът, който се превърна в милионер
Снимка: Ройтерс

Всеки предприемач ще ви каже, че преуспяват онези, които могат да предложат продукта си на всеки потребител – от обикновен работник до саудитски шейх. Цяло изкуството е да накараш един богаташ да си купи автомобил от народната марка или пък да убедиш англичанин да хареса германска кола. Големите концерни постигат подобни неща само по един начин – като обединяват под общо ръководство марки с различна философия.

Сега в портфолиото на Volkswagen има цели 8 по своему легендарни автомобилни марки от всички краища на Стария континент – от Великобритания до Италия. Всяка от тях в един даден момент се озова в положение, в което да се нуждае спешно от съюз с германците. Ако не да оцелее, то поне да си гарантира светло бъдеще. Ето как се стигна до това положение.

Volkswagen
Беднякът, който се превърна в милионер
Година на основаване - 1937
Къде се продава - цял свят
Ключови модели -  Polo, Golf, Passat, Tiguan
Сегмент - масов


В Германия не обичат много да си спомнят този факт, но концернът Volkswagen дължи създаването си до голяма степен на Адолф Хитлер, който иска да направи страната си толкова автомобилизирана, колкото и САЩ. Това му грандиозно намерение успява. Първият модел на „народната марка“ - Käfer, тоест Beetle или „бръмбар“, се появата през 1938 г., като служи за основа на две военни машини. А 27 години след края на Втората световна война е най-продаваният автомобил в света.
Беднякът, който се превърна в милионер
Във Volkswagen обаче успяват да избягат от определението „Производител на един автомобил“, като и останалите им разработки се оказват успешни. Това става благодарение на умението на компанията винаги да подбира правилните съюзници и да намира правилния подход към тях.

Audi
Беднякът, който се превърна в милионер
Година на присъединяване - 1964
Къде се продава - цял свят
Ключови модели - А4, А6
Сегмент - премиум


Първоначално марката Audi заедно с Horch, DKW и Wanderer е част от алианса Auto Union. След Втората световна война луксозните Horch и Wanderer са закрити, и така остават само Audi и DKW, която предлага евтини модели. Конкуренцията с Volkswagen и неговия Beetle обаче се оказва непосилна задача за двете марки и през 1958 г. Daimler купува Auto Union. Малко по-късно следва препродажба на Volkswagen. Напълно логично брандът DKW e закрит, а марката Audi е насочена към премиум сегмента.
Беднякът, който се превърна в милионер
Твърди се, че във Volkswagen са имали намерение да пригодят завода на Audi в Инголщат за производството на Beetle, но през 1967 г. гениалният конструктор Лудвиг Краус показва държания в тайна от всички Audi 100. Успехът на автомобила помага на компанията да се превърне в един от най-големите производители на машини от премиум сегмента.

Skoda
Беднякът, който се превърна в милионер
Година на присъединяване - 1991
Къде се продава - Европа, Русия, Австралия
Ключови модели - Octavia, Fabia, Yeti
Сегмент - масов, достъпен


Историята на марката стартира още в края на XIX век, когато Вацлав Лаурин и Вацлав Клемент започват да произвеждат велосипеди. През 1905 г. те преминават на автомобили, а през 1924 г. сключат договор с промишления гигант Skoda Works, като стават негово автомобилно подразделение. Марката преживява немската окупация, а след това и съветската епоха.
Беднякът, който се превърна в милионер
Когато пада комунистическият режим, чехите се ориентират към намирането на нов партньор и такъв става именно Volkswagen. За последните 20 години производството на Skoda се увеличава 5 пъти, което никак не е случайно. Марката се сравнява с моделите на Volkswagen, но същевременно предлага автомобили на по-ниска цена.

SEAT
Беднякът, който се превърна в милионер
Година на присъединяване - 1986
Къде се продава - предимно в Европа
Ключови модели - Leon, Ibiza
Сегмент - масов


В края на 40-те години на миналия век правителството на Испания решава да създаде собствен производител на автомобили, като е напълно наясно, че без силен партньор от чужбина това ще бъде почти невъзможно. Още тогава сред претендентите е Volkswagen, но вместо това испанците избират FIAT. В началото на 80-те години обаче италианският концерн изпада в криза и се отказва да инвестира в SEAT.
Беднякът, който се превърна в милионер
Тогава на сцената отново се появява Volkswagen, който на 3 етапа в крайна сметка става собственик на 99.9% от акциите на испанския производител. Именно този актив към момента се счита за едно от „слабите звена на концерна“. Явно концепцията „Същият Volkswagen, но горещ по испански“ засега не работи по най-добрия начин.

Porsche
Беднякът, който се превърна в милионер
Година на сливане - 2007
Къде се продава - цял свят
Ключови модели - 911, Cayenne, Panamera
Сегмент - премиум, спорт


Отношенията между Porsche и Volkswagen приличат на „сапунена опера“ с много серии. През 30-те години именно Фердинанд Порше е в основата на марката Volkswagen, като конструира световния бестселър Käfer. Концепцията на „Бръмбара“ с разположен отзад двигател с въздушно охлаждане се запазва и при моделите на Porsche, за да се стигне до началото на 60-те години. Тогава се появява легендарното 911, което продължава тази традиция.
Беднякът, който се превърна в милионер
Сътрудничеството между двете марки продължава със съвместната разработка на модела 914. По-късно наследникът на доктор Порше - Фердинанд Пиех, става шеф на Volkswagen, а на пазара се появява Porsche Cayenne, който е на базата на VW Touareg. През 2008 г. Porsche прави опит да купи Volkswagen, но той е неуспешен. В момента Volkswagen AG и Porsche SE са акционери един в друг и въпросът за юридическото сътрудничество между тях продължава да е открит.

Bentley

Беднякът, който се превърна в милионер
Година на присъединяване - 1997
Къде се продава - цял свят
Ключови модели - Continental GT, Flying Spur
Сегмент - супер-премуим


На английския производител на спортни автомобили, създаден през 1919 г., просто не му е било писано да бъде независим за по-дълъг период от време. Компанията почти фалира през 1929 г. и е купена от Rolls-Royce. Дълго време моделите на Bentley използват шасита на Rolls-Royce, имат по-спортен имидж и са по-достъпни като цена.
Беднякът, който се превърна в милионер
Нова криза застига британците през 1970 г, като тогава двете компании са купени от концерна Vickers. Когато той решава да ги продаде, започва сериозна битка между Volkswagen и BMW. В крайна сметка VW предлага по-висока цена, но не успява да постигне договорка за придобиване на марката Rolls-Royce. След дълги преговори алиансът RR-Bentley се разпада, като първата част от него е продадена на баварците, а втората на производителя от Волфсбург.

Lamborghini
Беднякът, който се превърна в милионер
Година на присъединяване - 1998
Къде се продава - цял свят
Ключови модели - Aventador, Huracan
Сегмент - супер-премиум


Феручо Ламборгини е бил потомствен производител на трактори, известен в цяла Италия. Бизнесът му процъфтява и той се сдобива с цяла колекция от луксозни спортни коли. Любимата му е Ferrari 250 GT. Според легендата, когато машината му получава повреда в съединителя, Феручо отива в завода на Ferrari и предлага по-добра система на съединителя, която използва при совите трактори. Посрещнат е с насмешка, което го амбицира и той решава да докаже на света, че може да прави не по-лоши спортни коли.
Беднякът, който се превърна в милионер
През периода 1963-1972 г. нещата се развиват отлично, но избухва световната петролна криза и това слага край на самостоятелния живот на марката Lamborghini. Тя на няколко пъти сменя собствениците си, сред които за известно време е и Chrysler. В крайна сметка италианската компания се оказва под „крилото“ на Audi AG, която е част от Volkswagen.

Bugatti
Беднякът, който се превърна в милионер
Година на присъединяване - 1998
Къде се продава - цял свят
Ключов модел - Veyron
Сегмент - супер-премиум


Основателят на марката Еторе Бугати е италианец, който обаче построява завод за производство на спортни коли във френското градче Молсайм, област Елзас. Компанията пуска редица успешни модели, но постепенно облаците на нея се сгъстяват. През 1939 г. по време на изпитания на нов автомобил загива Жан Бугати, наследник на основателя на марката. След това идва и Втората световна война, по време на която заводът на компанията е напълно разрушен.

В крайна сметка Bugatti успява да се задържи над повърхността още известно време, но през 1956 г. прекратява съществуването си. През 80-те години на миналия век марката е възродена от италианеца Роберто Артиоли, но бизнесът върви доста трудно. Така през 1998 г. активите на компанията стават собственост на Volkswagen AG. По-късно на бял свят се появява хиперколата Veyron със своя уникален W16 мотор. А през 2016 г. трябва да бъде готов и нейният наследник.

Какво още?
Беднякът, който се превърна в милионер
Изброените по-горе марки произвеждат леки автомобили, но бизнесът на Volkswagen AG не се ограничава само с тях. В структурата на холдинга влизат още Volkswagen Commerical Vehicles (лекотоварни автомобили), MAN (камиони), Scania (камиони), Ducati (мотоциклети), ItalDesign Giugiaro (студио за автомобилен дизайн).
Беднякът, който се превърна в милионер
Според слуховете германците не мислят да се ограничат с това. Те вече опитаха да купят италиано-американския алианс FIAT-Chrysler, за да могат да станат най-големия производител в света, изпреварвайки Toyota и General Motors, но не успяха. Сега във VW AG са съсредоточени върху намаляването на разходите и повишаване на печалбата на основната си марка – Volkswagen, от чиято гама предстои да отпаднат някои модели с ниски продажби.  

Снимки: VW AG

Тагове: volkswagen ag
0 от 500
  • #25
    33 rate up comment 6 rate down comment
    до: до Nev ( преди 9 години )
    А бръмбарите от къде са откраднати?А сега да ни обясниш за великата марка как с нацистки пари и кражби е успява да прецака останалите и продължава да го прави.Да в манипулирането наистина са велики.Шапка им свалям.Могат си го.Все пак са рожба на нацистите и действат с техните методи.А нещо друго да кажеш за тази велика,народнамарка как баба Меркел им отпусна милиарди по време на кризата.Помниш ли.Едва ли.Ти си от феновете на марката,а това автоматично те поставя в категорията на глупаците
  • #24
    35 rate up comment 11 rate down comment
    знаещ ( преди 9 години )
    Гледайки през призмата на историята,Народната марка е зачената от нацистите с пари от убийства,терор и световна война.Следват стратегията на Гьобелс и е доразвиват.Манипулации,лъжи,подкупи,очерняне на конглокенцията,подмолни игри и т.н.Колко пъти ги хващаха?Колко?Закупуването на различни други компании е почти сигурно,че е ставало задкулисно с подставени и подкупени лица.Освен всичко немската държава е акционер и стои зад тази полу-държавна фирма,която се държи,като дерибей в Европа...
  • #23
    26 rate up comment 15 rate down comment
    до Nev ( преди 9 години )
    Може би бъркаш от злоба АutoBild u списанието което издава DEKRA.А Volkswagen Group наистина са велики - след Втората Световна Война са започнали с няколко хиляди "бръмбара",за да притежават днес Bentley,Lamborghini,Bugatti,Porsche,Audi,MAN,Skania,Skoda,Seat,Ducati.И съм сигурен,че успехът се дължи и на това,че нямат Дошовци,Nev,doc и подобни,защото с толкова злоба и посредственост,щяха да правят грозни, а не най-добрите автомобили в света!
  • #22
    28 rate up comment 6 rate down comment
    бъчваря ( преди 9 години )
    Хубава статия за съботно-неделния екшън.
  • #21
    39 rate up comment 6 rate down comment
    Nev до До Дошо ( преди 9 години )
    За същия АутоДебил ли говориш, за който гръмна световен скандал преди няколко месеца, как са подкупвали редакторите да очернят някой марки и да бутат нагоре определени Германски ***, с цел да се манипулира общественото мнение? :)Въобще отдавна са казали: Ако вярваш на всичко, което четеш, по-добре спри да четеш.
  • #20
    30 rate up comment 12 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Toyota Prius, *** Bild, 140 000км - среден разход 5.4 л.100 км.
  • #19
    25 rate up comment 13 rate down comment
    до Дошо ( преди 9 години )
    Поздрави от Винтеркорн и Пиех.Дано държат статията през зелия уикенд! Мисля,че тогава няма да доживееш до понеделник. Как може да приемаш лично, а след това и да нагрубяваш всички,които не са на твоя акъл!? За щастие!И оше малко история - след ВСВ завода във Волфсбург е бил разрушен и един английски офицер се заема със възстановяването му и поръчва първите автомобили в него.Проследи развитието на тази малка,незначителна марка тогава до наши дни и виж какво те очаква от тук нататък.Голям кеф!!!
  • #18
    30 rate up comment 12 rate down comment
    L. ( преди 9 години )
    По моето скромно бедно мнение името"ФолксвагИн" повече приляга на емблемата на Рено. :)
  • #17
    24 rate up comment 17 rate down comment
    До Дошо ( преди 9 години )
    Миризлив защо не си изпълнява обешщанията? Строхливооо нали обеща , че ако ти покажа тест на Приус където среден разход е 7литра и ще ми изпълниш 3 желания. Дадох ти линк към теста на Аутобилд на Тойота Приус в продължителен тест от 100000км. там са написали средния разход на Приус за тези 100000км е бил 6,9л. Тоест доказах ти. Хайде сега да изчезваш от тука, изпълнявай си желанията а не като някоя наакана женка да се правиш на луд. Като си обещал нещо изпълнявай. Знам, че си женчо а не мъж, който си държи на думата, ама поне нещо мъничко мъжко намери и си стой зад думите.
  • #16
    23 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Корейците съсипаха всичките тези европейски фирми, но това е един друг въпрос, по който си има официална статискита и може да се види лесно причината и следствието