IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Застрахователи ще ни следят как караме

Идеята е примерните шофьори да плащат по-малко от безразсъдните

Застрахователи ще ни следят как караме

Идеята е проста. Защо не сложим по едно устройство във всеки автомобил, което да записва всичко - от скоростта на движение, до силата, упражнявана от шофьора върху педала на спирачката? По този начин застрахователната компания ще получи ценна информация, която ще й помогне да намали рисковете в бизнеса си и да предложи на клиентите по-ниски цени.

Застрахователи ще ни следят как караме
Част от рекламната кампания на застрахователната фирма Alliance24 в Цюрих, Снимка: Ройтерс

Дали идеята ни харесва или не, в ерата на разгорещена и доброволна търговия с лични данни, беше въпрос на време да се заговори и за това, пише сайтът qz.com. Единствената изненада е, че новата система все още не се е наложила на пазара.


Специалисти от най-големия автомобилен застраховател в САЩ – Progressive Insurance, споделят, че са извършили задълбочен анализ на информацията от милиарди изминати километри на своите клиенти. От доклада става ясно, че информация за изминатата дистанция, спирането и частта от деня, в който хората управляват своите коли, носи много по-ценни данни за степента на риска при сключването на всяка застраховка, отколкото традиционните фактори, които застрахователите използват – възраст на шофьора, пол, година и модел на въпросния автомобил.

Средната отстъпка от премиите на Progressive Insurance за клиенти на компанията, които изрично са се съгласили да бъдат следени, е между 10 и 15%.

В бъдеще, ако даден клиент откаже да бъде "наблюдаван", той не само ще плаща много по-висока премия, но е възможно да му бъде отказана застраховка. Анализатори допускат възможността след години застраховката на автомобил да заприлича на процеса по теглене на банков кредит. Ако имаш лоша кредитна история, банката просто ти отказва заем.

В крайна сметка несъгласните да се превърнат в част от кампанията, ще оформят нова ниша на пазара, която ще бъде обслужвана от избрани застрахователни компании. Под “нова ниша”, трябва да разбираме “много скъпо”, се казва още в публикацията на qz.com.

Голямата промяна е на път да се случи, казва Джон Люкър от Deloitte. Базираните на телеметрия застраховки ще наберат популярност, казва Люкър, заради технологиите. Първоначално този тип услуга изискваше монтирането на специален физически модул във всеки автомобил, но следенето вече ще може да се извършва чрез специални приложения за мобилни устройства, които биха могли да се свалят съвсем лесно от интернет.

Софтуерът е много по-достъпен за клиентите, отколкото монтирането на специално устройство под таблото. Той е и по-евтин за застрахователната компания. Английската компания Marmalade вече продава такава мобилна апликация, която някои компании използват при сключване на договори с млади автомобилисти, които се учат да шофират на семейния автомобил. Въпросният електронен модел струва около 100 долара и при всяко прекъсване на договора от страна на клиента, някой от компанията трябва да отиде и да демонтира устройството. Впоследствие то трябва да бъде рециклирано и използвано повторно в колата на друг клиент.

Така или иначе, телеметрията е голям скок за застрахователните компании, тъй като до момента те използваха субективни фактори. Например младите хора са по-лоши шофьори от възрастните, собствениците на спортни коли са по-рискови от тези със скромни комбита, както и че младите мъже се справят по-добре от младите жени (въпреки че ценообразуването по полов признак е нелегално в някои части на света).
 

0 от 500
  • #2
    13 rate up comment 8 rate down comment
    nikito_blend ( преди 9 години )
    На мен от Дженерали ми бяха пратили такова запитване по мейла. Опипват почвата явно. Аз съм за. От както имам книжка не съм хващан в нарушение (вече 12 години).
  • #1
    11 rate up comment 7 rate down comment
    бъчваря ( преди 9 години )
    Има доста по-*** и резултатен начин. Младите шофьори плащат макс. Информация за направените застраховки и щети се пази в някаква обща база данни. С годините се прави някаква таблица и ако дадения водач не е ползвал застрахователните услуги за покриване на щета, се намалява застрахователната му премия. Или ако не е ощетил даден застраховател с много, също се прави подобаващо намаление. Това е. Аз доста години плащам автокаско, но за последните три не съм взел и лев от застраховател, а съм внесъл около 4 бона. Тъпо е да ме таксуват на максимална ставка и то като софийски шофьор при положение, че в София никога не съм бил с кола с изключение на едно минаване по южната дъга. Тия неща трябва да се обмислят добре от законодателя, ама няма кой да мисли ми се струва. А е толкова просто. По-просто и от фасул.