IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Кой одобрява колите в България?

Ако колата ви е внесена извън ЕС, или пък има нужда от реконструкция, трябва да знаете за компанията Технотест

Кой одобрява колите в България?

Модерното автомобилно производство е осеяно с куп изисквания, които варират спрямо определените пазари. Чудили ли сте се защо например в Китай моделите на Jaguar все още се продават с емблематичната скулптура на едноименния хищник на предния капак, докато в Европа това е немислимо и британците залагат на двуизмерно стандартно лого? Колкото и абсурдно да звучи на пръв поглед, проблемът е в пешеходците. Европейските регулатори отделят много повече време и енергия, за да гарантират безопасността на хората, разхождащи се спокойно по улиците. С най-прости думи, ако те удари Jaguar със стърчаща скулптура на предния капак, вероятността да пострадаш сериозно е много по-голяма.
Кой одобрява колите в България?
Използваме този дребен пример, за да обрисуваме цялостната картина на автомобилостроенето в наши дни. Някой трябва да гарантира безопасността на шофьорите, пътниците, останалите участници в движението, както и на случайните минувачи, които може никога да не са се качвали на автомобил.

Чували ли сте за българската фирма ТЕХНОТЕСТ? Вероятно в разговор с приятел или просто познат е ставало въпрос, че трябва да “мине технотест”, за да може да регистрира новия си автомобил, ремарке, платформа или каквото и да е друго превозно средство. Голяма е вероятността обаче да не сте си давали сметка, че това е дружество, сформирано преди повече от 50 години. Всъщност, точната година е 1963 г. Оттогава фирмата, започнала развитието си като държавен научно-изследователски институт, отговаря за одобрението на всички превозни средства, които се продават у нас. Най-общо казано фирми като ТЕХНОТЕСТ, защото тя вече не е единствена на пазара, играят ролята на експертна страна в целия процес по вноса и регистрацията на автомобили, които не разполагат с типово одобрение за използване в България.

Преминаването от държавни в частни ръце се случва през 1998 г., когато дружеството е приватизирано и 60% от неговия капитал е продаден на частната компания ТЕХНОТЕСТ 2001 - РМД.

Сега, след почти двугодишна пауза, заради бюрократични пречки, свързани с акредитацията, която се издава от държавните институции, компанията отново работи на пълни обороти, което означава, че може да изпълнява пълния обхват от дейности. ТЕХНОТЕСТ извършва многобройни операции, но като цяло те могат да бъдат сведени до две основни. Специалистите в лабораторията имат правомощията да извършват проверки и изпитания на нови и регистрирани автомобили и техните ремаркета, както и да одобряват изменения в конструкцията на същите.

Кой се нуждае от подобна услуга? На практика всички собственици на превозни средства, които не разполагат с одобрение за използване в рамките на Европейския съюз.

Преди да бъде издаден протокол, че съответното возило отговаря на изискванията за сигурност и безопасност, за да може да бъде регистрирано и съответно използвано у нас и в Европа, возилото преминава през технически преглед по 22 правила на ЕС, подобен на този, какъвто всеки собственик на автомобил е длъжен да преминава всяка година. Тук обаче колата влиза в специализирана лаборатория, като експерти се ангажират да изследват всичко – от структурния интегритет на купето, през работните режими, до параметрите на двигателя, огледала, фарове, мигачи и т.н. т.н. Идеята е резултатите да се съотнесат към европейските стандарти. Ако те бъдат покрити от въпросното превозно средство, то продължава към следващата стъпка – ИА Автомобилна администрация и в последствие – регистрация в КАТ. Ако пък не, то не получава одобрение и няма да излезе по българските пътища.

Изпълнителният директор на компанията – инженер Драгомир Мицов, заяви за Investor.bg, че ТЕХНОТЕСТ и техният партньор TUV SUD имат капацитета в бъдеще да поемат самата регистрация на пътни превозни средства в България, като по този начин облекчат МВР от “несвойствената работа”.

Другата основна дейност на ТЕХНОТЕСТ е одобрението на изменения на конструкцията на автомобилите и ремаркета. В това перо влизат всички онези превозни средства, които по някакъв начин са били преустройвани – от пътнически в товарни (или обратното), от десен към ляв волан (ако колата е купена от Великобритания, Япония или друга страна с дясна дирекция), или пък е променен броя на местата в интериора, автомобилът трябва да премине през изпитателния център на ТЕХНОТЕСТ, който да гарантира безопасността на автомобила след извършеното преустройство. В този случай компанията играе ролята на инженера, който трябва да ти разреши да бутнеш стената, която така те дразни в новия ти апартамент.

Истината е, че доста хора не обръщат никакво внимание на автомобилите си. Отидете на първия пазар за зеленчуци и почти сигурно ще видите Москвич, преустроен в пикап, който превозва дини. Но дали, когато собственикът му е махнал две трети от покрива, който между другото стабилизира цялата конструкция, се е сетил да усили шасито? Познайте какво ще се случи, ако същият този Москвич катастрофира. Кой ще е виновен тогава? Скоростта, пътните условия, липсата на дисциплина в хората или комбинация от всичко това?

Снимка: Технотест

 

0 от 500
  • #3
    35 rate up comment 6 rate down comment
    LEX ( преди 9 години )
    Не виждам никъде под и над статията да пише, а трябва да пише следното: "ПЛАТЕНА РЕКЛАМА"...!!!! И като говорим за изисквания, на които трябва да отговарят автомобилите, до кога по българските пътища ще се търкалят коли с ДЕСЕН волан? Защо се позволява регистрация за постоянно пребиваване на такива коли, при условие, че в България се карат коли с ЛЯВ волан???
  • #2
    32 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    ТЕХНОТЕСТ са една малка държава в държавата. Кадрите са им бивши, пенсионирани служители на КАТ и ДАЙ, т.е. хора свикнали и създаващи корупция. ТЕХНОТЕСТ няма как да са нещо друго, освен 100% структура за вземане на подкупи и рушвети. Ако действително се грижеха за безопастността на превозните средства, щяха да спрат поне половината, които се движат и които са потенциално опасни. Да обаче, те се занимават само с вноса на коли и от там им идват големите пари. Какво да се занимават с човека с Лада
  • #1
    42 rate up comment 3 rate down comment
    патил ( преди 9 години )
    ЕХНОТЕСТ, могат спокойно да го прекръстят на техноТ***шак! Само прибират едни пари и друго не ги вълнува. Имал съм случай на кола, внесена от Германия с ТЮФс леки изменения направени от официален сервиз на марката по всички международни и европейски стандарти да не искат да ми е одобрят. Правят го нарочно, за да им бутнеш пари, иначе няма да ти одобрят колата. *** големи са...