IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Кой одобрява колите в България?

Ако колата ви е внесена извън ЕС, или пък има нужда от реконструкция, трябва да знаете за компанията Технотест

Кой одобрява колите в България?

Модерното автомобилно производство е осеяно с куп изисквания, които варират спрямо определените пазари. Чудили ли сте се защо например в Китай моделите на Jaguar все още се продават с емблематичната скулптура на едноименния хищник на предния капак, докато в Европа това е немислимо и британците залагат на двуизмерно стандартно лого? Колкото и абсурдно да звучи на пръв поглед, проблемът е в пешеходците. Европейските регулатори отделят много повече време и енергия, за да гарантират безопасността на хората, разхождащи се спокойно по улиците. С най-прости думи, ако те удари Jaguar със стърчаща скулптура на предния капак, вероятността да пострадаш сериозно е много по-голяма.
Кой одобрява колите в България?
Използваме този дребен пример, за да обрисуваме цялостната картина на автомобилостроенето в наши дни. Някой трябва да гарантира безопасността на шофьорите, пътниците, останалите участници в движението, както и на случайните минувачи, които може никога да не са се качвали на автомобил.

Чували ли сте за българската фирма ТЕХНОТЕСТ? Вероятно в разговор с приятел или просто познат е ставало въпрос, че трябва да “мине технотест”, за да може да регистрира новия си автомобил, ремарке, платформа или каквото и да е друго превозно средство. Голяма е вероятността обаче да не сте си давали сметка, че това е дружество, сформирано преди повече от 50 години. Всъщност, точната година е 1963 г. Оттогава фирмата, започнала развитието си като държавен научно-изследователски институт, отговаря за одобрението на всички превозни средства, които се продават у нас. Най-общо казано фирми като ТЕХНОТЕСТ, защото тя вече не е единствена на пазара, играят ролята на експертна страна в целия процес по вноса и регистрацията на автомобили, които не разполагат с типово одобрение за използване в България.

Преминаването от държавни в частни ръце се случва през 1998 г., когато дружеството е приватизирано и 60% от неговия капитал е продаден на частната компания ТЕХНОТЕСТ 2001 - РМД.

Сега, след почти двугодишна пауза, заради бюрократични пречки, свързани с акредитацията, която се издава от държавните институции, компанията отново работи на пълни обороти, което означава, че може да изпълнява пълния обхват от дейности. ТЕХНОТЕСТ извършва многобройни операции, но като цяло те могат да бъдат сведени до две основни. Специалистите в лабораторията имат правомощията да извършват проверки и изпитания на нови и регистрирани автомобили и техните ремаркета, както и да одобряват изменения в конструкцията на същите.

Кой се нуждае от подобна услуга? На практика всички собственици на превозни средства, които не разполагат с одобрение за използване в рамките на Европейския съюз.

Преди да бъде издаден протокол, че съответното возило отговаря на изискванията за сигурност и безопасност, за да може да бъде регистрирано и съответно използвано у нас и в Европа, возилото преминава през технически преглед по 22 правила на ЕС, подобен на този, какъвто всеки собственик на автомобил е длъжен да преминава всяка година. Тук обаче колата влиза в специализирана лаборатория, като експерти се ангажират да изследват всичко – от структурния интегритет на купето, през работните режими, до параметрите на двигателя, огледала, фарове, мигачи и т.н. т.н. Идеята е резултатите да се съотнесат към европейските стандарти. Ако те бъдат покрити от въпросното превозно средство, то продължава към следващата стъпка – ИА Автомобилна администрация и в последствие – регистрация в КАТ. Ако пък не, то не получава одобрение и няма да излезе по българските пътища.

Изпълнителният директор на компанията – инженер Драгомир Мицов, заяви за Investor.bg, че ТЕХНОТЕСТ и техният партньор TUV SUD имат капацитета в бъдеще да поемат самата регистрация на пътни превозни средства в България, като по този начин облекчат МВР от “несвойствената работа”.

Другата основна дейност на ТЕХНОТЕСТ е одобрението на изменения на конструкцията на автомобилите и ремаркета. В това перо влизат всички онези превозни средства, които по някакъв начин са били преустройвани – от пътнически в товарни (или обратното), от десен към ляв волан (ако колата е купена от Великобритания, Япония или друга страна с дясна дирекция), или пък е променен броя на местата в интериора, автомобилът трябва да премине през изпитателния център на ТЕХНОТЕСТ, който да гарантира безопасността на автомобила след извършеното преустройство. В този случай компанията играе ролята на инженера, който трябва да ти разреши да бутнеш стената, която така те дразни в новия ти апартамент.

Истината е, че доста хора не обръщат никакво внимание на автомобилите си. Отидете на първия пазар за зеленчуци и почти сигурно ще видите Москвич, преустроен в пикап, който превозва дини. Но дали, когато собственикът му е махнал две трети от покрива, който между другото стабилизира цялата конструкция, се е сетил да усили шасито? Познайте какво ще се случи, ако същият този Москвич катастрофира. Кой ще е виновен тогава? Скоростта, пътните условия, липсата на дисциплина в хората или комбинация от всичко това?

Снимка: Технотест

 

0 от 500
  • #13
    3 rate up comment 2 rate down comment
    ... ( преди 9 години )
    d-r house/ klimbar si ti be kaput skapan
  • #12
    4 rate up comment 3 rate down comment
    рмд ( преди 9 години )
    РМД - Разбойническо-ментарджийско дружествоТехните прегледи са също като на КАТ ГТП-та - голям формуляр, много за писане по неги и за проверяване по колата. Единственото, което правят, е да сверят номер на рама и двигател... Пълен та*ак....
  • #11
    6 rate up comment 6 rate down comment
    Маккейн ( преди 9 години )
    Орешарски е по-тесен от Борисов.
  • #10
    14 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    кола на 20 години с TUV за 2/две/ годинив BG не се признава и ти бият печата за1/една/ година.просто немам думиииии !!!!
  • #9
    32 rate up comment 4 rate down comment
    Бял Данъколатец ( преди 9 години )
    По-платена статия скоро не бях чел.Да ви ceрa в муcypите Технотест.Преди 3 години за 2 хамъра внос от Маями ми взеха около 2000 долара рушветче за измислени неща.Да ви го нaчуkaм.
  • #8
    13 rate up comment 3 rate down comment
    до Аню ( преди 9 години )
    А Технотест дали ще ги сертифицира?
  • #7
    7 rate up comment 4 rate down comment
    Аню Ангелов ( преди 9 години )
    В момента съм в САЩ и преговарям с Маккейн за цената на рапторите, почти сигурно до края годината ще бъдат доставени 10 раптора, 50 хеликпотера blackhawk UH-60, 30 многоцелеви изтребителя F-16 модернизирани по стандартите на НАТО block 52++ 10 от които до блок 60. Същевременно Орешарски е договорил от Лавров 15 модернизирани миг 29 и 10 бройки СУ-27 също модернизирани. Не обмисляме вариант при който да снемаме от въоражени сегашните мигове, по-скоро обмисляме вариант да ги модернизираме и тях.
  • #6
    11 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    ПроглокатураКонглокенцияКурникКурабияКуриерКуглокуз
  • #5
    35 rate up comment 3 rate down comment
    д-р Хаус ( преди 9 години )
    Ще ви дам пример от преди години.Американски джип,брониран за инкасова дейност ,бронировката е извършена във Канада от фирма ,която се занимава само с това,със сертификат за вида бронировка ,със усилено окачване и т.н.Обаче тупаните от кат ни изпратиха в Теххнотрес ,щото джипа имал реконструкции.Е,познайте ,какво ще му гледат и разбират от бронировки и окачване,премериха го на кантар и взеха 100-на лева ,големите експерти,тези са пълен шит,както и тъпите мицифайки.Абе смешна работа-Технотрес.
  • #4
    22 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Айде сега проглокатурата да се самосезира и да направи пълна проверка на дейността на тази фирма!