Европейските производители на автомобили, повечето от които все още не са преодолели напълно последствията от финансовата криза, съвсем скоро ще трябва да се изправят пред ново предизвикателство. То е свързано с покриването на новите екологични стандарти за Стария континент, съобщава Automotive News Еurope. Още от 2017 г. трябва да бъде въведен нов метод за измерване на разхода на гориво и отделяните в атмосферата вредни емисии, който ще принуди компаниите да създават още по-екологични, но и по-скъпи за потребителите коли.
Новият метод дава по-точни данни за разхода на гориво на колите. Снимка: Ройтерс
В момента разходът на гориво и екологичността на новите автомобили в Европа се измерва по метода NEDC (New European Driving Cycle). Той е въведен още през 70-те години на миналия век, като в началото измерва единствено емисиите на азотни окиси NOx, а на по-късен етап са добавени потреблението на гориво и CO2 емисиите. Методът е остарял и неточен, което вероятно ще наложи налагането на нова система още през 2017 г. Тя се нарича WLTP (World Light Vehicle Test Procedure), като големите автомобилни компании се опитват да отложат въвеждането й за 2020 г.
"Методът NEDC е крайно неточен - коментират пред Automotive News Еurope анализатори от Exane BNP Paribas. - В някои случаи измерените по този метод разход и СО2 емисии са с 20-30% по-ниски от реалните".
Новият метод е далеч по-точен, което означава, че измерваните чрез него нови автомобили ще демонстрират по-висок разход на гориво и съответно по-високи нива на вредни емисии.
Към 2021 г. произвежданите от дадена компания автомобили ще трябва да имат средни нива на CO2 от 95 г/км. В момента показателят е около 130 г/км. Някои от компаниите са добре подготвени и ще успят да покрият европейските изисквания, докато други закъсняват и ветряно няма да бъдат готови, показа проведено наскоро проучване на организацията Transport & Environment. То обаче е базирано на данни, калкулирани по метода NEDC, а не чрез системата WLTP.
"Компаниите се подготвят, базирайки се на метода NEDC. Ако новият и по-строг метод на измерване WLTP бъде въведен през 2017 г., то всички сметки ще трябва да се правят наново - коментират от Transport & Environment. - Новият метод може да увеличи показателите за СО2 с до 30 %, което вероятно ще направи постигането на стандартите непосилна задача за някои от производителите."
За да успеят да влязат в рамката на новите изисквания производителите ще трябва да правят все по-екологични коли. А това ще се отрази и на цената им. Според изчисленията на Exane BNP Paribas необходимите нововъведения в колите ще увеличат цената им средно с около 800 - 1000 евро. А това, оказва се, не е малко.
"Заради ниските нива на продажби компаниите в Европа се борят за всеки клиент. За да успеят, те намаляват драстично цените, като в някои случаи печалбата им от един автомобил е не повече от 500 евро", твърдят от Exane BNP Paribas.
Според изчисленията на анализаторите новата мярка ще причини най-големи главоболия на френските и италиански автомобилни компании. "Съсредоточените на пазара в Европа производители ще усетят най-силно негативите от новия метод. Печеливши сред тях обаче няма да има", категорични са от Exane BNP Paribas.
Все пак има и положителни страни. От една страна клиентите ще разполагат с по-точни данни за екологичността и потреблението на гориво, а от друга броят на екологичните хибридни и електрически коли ще се увеличи. Дивиденти ще извлекат и компаниите, които произвеждат компоненти за намаляване разхода на горивото - производители на електроника, на гуми с ниско съпротивление при търкаляне и др.