След Mazda и Alfa Romeo, които решиха да създадат заедно нов роудстър, съвместна разработка на спортен автомобил обявиха и от Toyota и BMW. Подобни съвместни проекти не са новост, затова решихме да проследим назад през годините какво кара различни компании да обединяват усилия върху направата на спортни машини.
Nash Healey (1951-1954)
След Втората световна война британските спортни коли са много популярни в САЩ, въпреки че по местните стандарти са малки и недостатъчно мощни. Компанията Nash-Kelvinator е един от първите американски производители, представили през 1951 г. спортен автомобил в европейски стил. За целта е създаден алианс с британската фирма Donald Healey, която предоставя шасито от успешния си спортен автомобил Silverstone. То е допълнително усилено, за да издържи американски редови 6-цилиндров мотор.
Каросерията първоначално се прави във Великобритания, но по-късно в проекта е включено и ателието Pininfarina. В резултат на това на Острова се доставят американски мотори и трансмисии, които се поставят на шаси, а в Италия се довършва сглобяването на колата. След това готовите купета и роудстъри заминават обратно за САЩ. Именно това проваля модела, тъй като разходите се оскъпяват значително.
Shelby Cobra (1962-)
Суперлколата Cobra също има британски корени. В началото на 60-те години на миналия век Карол Шелби напуска автомобилните състезания по здравословни причини и решава да се съсредоточи върху създаването на коли. Идеята му е да снабди британския роудстър АС с американски двигател V8. Британците се съгласяват веднага и моторът е доставен от Ford, където също са заинтересовани от създаването на спортен автомобил. Той трябва да се конкурира с Chevrolet Corvette и с европейските марки както на пътя, така и на пистата.
Сглобяването на машината е поверено на фирмата на Карол Шелби, който измисля и името на модела – Cobra. Легендарният конструктор твърди, че названието му е дошло в главата, след като сънувал змия. И макар, че продажбите на автомобила не са големи и не носят печалби на страните в проекта, той бързо става легенда. До ден-днешен Cobra продължава да се произвежда в ограничен тираж, след като надживя както британската АС, така и своя създател Карол Шелби.
Porsche 914 (1970-1976)
Компаниите VW и Porsche отдавна имат „роднински” връзки. Една от тях е именно този автомобил. Той е създаден, тъй като Volkswagen започва да търси заместник на модела си Karmann, а Porsche иска да направи базов модел, който да не е скъп. В крайна сметка резултатът е роудстър със средно разположение на двигателя – 914, чийто дизайн е дело на холандеца Херм Лагая.
Моделът се продава под името Volkswagen-Porsche. Основната част от производството се прави в завода Karmann в Оснабрюк, а допълнителните работи - във фабрика на Porsche. Проблемът на машината е, че не е чак толкова евтина, особено във версията с 6-цилиндров боксер, която почти не се продава. Виж, модификацията с 4-цилиндровия мотор на VW се изкупува напълно.
Opel Speedster (2000-2005)
Lotus Elise е един от моделите, които стоят в основата на сериозен брой коли, в това число и електрическия Tesla Roadster. Изключение не прави и концернът General Motors, който решава да създаде спортен модел под името Opel. Още повече, че през 90-те години на миналия век американците са собственик на Lotus и участват в модернизирането на Elise II.
Всъщност Opel Speedster се различава само на външен вид от британския модел. Алуминиевото шаси е на Elise, а автомобилът се сглобява на Острова. Двигателите са на Opel, като сред тях има и такива с турбина.
Chrysler Crossfire (2003-2007)
Резултат от сътрудничеството между Daimler и Chrysler е спортният Crossfire, който се произвежда в завода Karmann в Оснабрюк. Купето и роудстърът са базирани на платформата R170 (Mercedes-Benz SLK) и разчитат на V6 двигател и трансмисия, които също са на германската компания. Под капака на версията SRT е поставен мотор на AMG с мощност 330 к.с. Въпреки че един от най-приятните за каране американски спортни автомобили, Crossfire така и не постига успех на пазара.
Audi R8 (2007-)
Германската версия на Lamborghini Gallardo е подобрена конструктивно, като предлага повече пространство, по-ниска цена и не е толкова екстремна при управление. Каросерията от лека сплав е изготвена с технологии на Audi. Първоначално R8 разполага с роботизирана скоростна кутия Graziano, която после е заменена от S-Tronic.
Топ-версията на модела разчита на V10 двигател от Gallardo, който при Audi R8 развива 550 к.с. Като цяло немската суперкола се продава далеч по-успешно от италианския модел, най-вече заради сравнително по-достъпната си цена.
Subaru BRZ (2012-)
Най-свежият продукт на кооперация между две компании. В случая в Toyota решават да използват технологии на Subaru, за да реанимират лозунга Fun to drive. В това няма нищо чудно, тъй като именно Toyota е най-големия акционер в Subaru. Последователно са показани няколко концепта, а в крайна сметка първият автомобил е произведен през 2012 г. в завода на Subaru.
Всъщност разлики, макар и минимални, между двата автомобила – Subaru BRZ и Toyota GT86, има. Като цяло обаче с настройките на шасито се занимава компанията с плеядата звезди в емблемата си. Нейно дело е и 2.0-литровият боксер (без системата за впръскване), който стои под капака. Трансмисиите – 6-степенен автомат и 6-степенна механика, са производство на компанията Aisin.
Снимки: производителите