IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как Ford произвежда автомобили в Румъния

Инвестицията на концерна в завода в Крайова е за близо 1 млрд. евро

Как Ford произвежда автомобили в Румъния

Как Ford произвежда автомобили в Румъния
В България производството на автомобили е сведено до сглобяването на модели на Great Wall във фабриката на Litex Motors край Ловеч. Все е нещо, ще каже някой. На фона на северните ни съседите обаче това е почти нищо. В Румъния се сглобяват моделите на една от най-бързо развиващите се марки в по-бедните държави - Dacia, както и на Ford. Именно завода на американския концерн в страната успя да посети екипът ни. И на място да се запознае как се правят автомобилите на един от най-големите производители на планетата.
Как Ford произвежда автомобили в Румъния
Всъщност Ford купува завода от Daewoo още през 2008 г. Американците инвестират 675 млн. евро в преструктуриране на предприятието, което според представител на компанията вече е най-модерното в Европа. Първоначално концернът изкупува само дялове от предприятието, но за няколко години става собственик на 100 % от него.
Как Ford произвежда автомобили в Румъния
Всичко това става в условията на задаваща се криза, но пък е напълно оправдано. Вместо да започват от нулата, във Ford инвестират в нещо готово. Вложени са близо 900 млн. евро, като от стария завод остават само помещенията. Инвестициите са в машини (роботи), които почти изцяло изземат задълженията на хората. Тяхната бройка е над 300, като всеки един струва от порядъка на половин милион евро. Работниците съответно са обучени да работят с тях, като персоналът на предприятието към този момент наброява близо 4000 души.
Как Ford произвежда автомобили в Румъния
Във Ford обаче са наясно, че тези разходи не могат да растат непрекъснато и взимат мерки за подобряване на процеса. В радиус от около 250 км. от Крайова функционират около 50 компании, които доставят различни компоненти за нуждите на завода. В тях също работят хора и всеки може да пресметне, макар и грубо, колко много семейства се хранят и си плащат сметките, благодарение производството на автомобили Ford.
Как Ford произвежда автомобили в Румъния
А в самия завод засега се прави един-единствен модел - миниванът на годината в България - Ford B-Max. Както и два мотора - 1.0-литровият EcoBoost, който през последните две години бе избран за "Двигател на годината" в Европа, и неговият по-голям аналог с обем 1.5 литра.
Как Ford произвежда автомобили в Румъния
Големите инвестиции водят съответно до сериозно производство. През 2012 г. от завода излизат 22 153 двигателя, а през настоящата се очаква те да бъдат 9 пъти повече - около 190 000 единици. При това възможностите на предприятието са за 350 000 бройки на година (или около 1000 на ден). Подобни са нещата и при автомобилите - за миналата година цифрата е 30 000, а през настоящата се предвиждат около 90 000, но заради финансовата криза тази бройка вероятно няма да бъде достигната. При нормална работа обаче фабриката може да произвежда до 300 000 единици годишно, стига да се работи на три смени. В момента се работи само на една, като изключение прави цеха за тенекиджийство и боядисване, който работи на две смени.
Как Ford произвежда автомобили в Румъния
Всичко в завода е организирано по образец, който доскоро бяхме свикнали да наричаме западен, но всъщност е напълно нормален за всяка уважаваща себе си компания. Разхищение на работна сила няма, даже напротив - всеки служител е така обучен, че да може да изпълнява три различни дейности. Това позволява по-висока гъвкавост и взаимозаменяемост на кадрите.
Как Ford произвежда автомобили в Румъния
Успяхме да се убедим, че и контролът в самия завод е на световно ниво. Всеки елемент е щателно преглеждан. Това важи както за най-дребните елементи и сглобки, така и за двигателите. След като бъде сглобен, автомобилът Ford B-MAX преминава допълнителни тестове на специален полигон.
Как Ford произвежда автомобили в Румъния
Всъщност, в момента Ford B-MAX се прави само и единствено в Крайова. Същото важи и за по-големия от двата двигателя - 1.5 литровия EcoBoost, който директно се изнася за Азия и САЩ и там се слага на новото Mondeo/Fusion. Догодина, когато Mondeo бъде представено и в Европа, производството на този двигател ще се увеличи, за да покрие и нуждите на европейския пазар.
Как Ford произвежда автомобили в Румъния
Също тогава се очаква в Крайова да се появи и още един модел, като от Ford не бързат да разкриват кой ще бъде той. Но пък са категорични, че заводът им ще се справи и с него, тъй като има капацитет да произвежда от нулата не два, а цели 4 или 5 различни автомобила.

Снимки: Automedia.bg

Тагове: ford b-max
0 от 500
  • #27
    1 rate up comment 0 rate down comment
    тт ( преди 7 години )
    В българия който и да е поискал да инвестира, са му искани такива рушвети за "съдействието",че човека е изчезвал с 300.
  • #26
    1 rate up comment 0 rate down comment
    неграмотен- разконсп ( преди 10 години )
    неграмотен-разконспиратор-май си далеч от техниката,и само пълнач на коментари
  • #25
    2 rate up comment 3 rate down comment
    hyundai_fan ( преди 11 години )
    Завод в Румъния, части от България и Турция. Нищо чудно, че Форд се разпадат по улиците. :D
  • #24
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Е не съм съгласен, че автомобилостроенето е само сглобяване на автомобили. А реално точно това представлява един обикновен автомобилен завод. В сянка остава работата на стотиците доставчици, а точно те могат да бъдат причина за това даден автомобил да се възприема като качествен и надежден. Факт е, че в България много хора са заети в автоиндустрията. Може би повече от тия, заети в химическата, което всъщност е жалко. В миналото поне имахме химия. Сега и селско стопанство нямаме. Имаме само западни и не само западни инвеститори, използващи факта, че минималната заплата в България е 150 евро. Точно затова и много заводи за части и нула заводи за сглобяване на автомобили, освен оня, китайския. Когато правиш някакъв детайл на конвейр, нещата са много по-лесни. Понякога дори не знаеш какъв е тоя детайл. А той може да е в някой Мерцедес или БМВ. Аз се занимавам с производство на дадени детайли и на по-малко от 1 процент от тях знам предназначението. И понеже сега нашата фирма се натиска да произвежда за БМВ и други марки, то леко се светнах, защо нещата не се получават. Първо, повечето наши предприятия са на принципа, че и машината купена на старо или оная китайксата, стават за печелене на пари. Тук няма никакви стандарти. Много фирми дори не дават работно облекло, не хранят работниците си и не отделят пари за модернизации и дори ремонти. Принципът е, сменяме детайл, когато се счупи. Такова нещо като профилактика на машините, няма. Гледа се само всичко да е външно замазано за пред чуждите погледи. Например се обръща внимание на дисциплина, чистота и това, работникът да не се съюзява с друг работник. Не се обръща ни най-малко внимание на инвестиции в нова техника и дори на поддръжка на старата. Ето затова е трудно да се въведат 10 стандарта, които така и така се изискват в автомобилната индустрия. Затова и се плащат рушвети или в краен случай се дават малко пари на други, за да се замажат нещата. Един пример. Идва евреина и иска сертификат на една машина, която е при нас 11 години и която работи само за пред очите на евреина. Да де, ама той се сети да иска сертификат. И какво става? Ами става това, че се плати на човек от София за няколко часа и се прати в Израел изискуемия сертификат. Та тук нещата стават така бавно и когато се налага. Обаче не всеки може да чака. Когато се произвеждат автомобили, всичко трябва да е наред със сертификатите, а тук няма как да стане. Трябват дълги години, а никой няма търпение тепърва да ни показва, как се прави бизнес в Европа. А и те да не пасат трева? Като ни видят окъсаните *** и на момента им става ясна картинката :) Така, че в скоро време ще се надяваме само на китайци, пък Европа ще почака. Поне за големите дела.
  • #23
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Cenitell ( преди 11 години )
    Причината Форд да построят завода си в Румъния, а не, примерно у нас,знаят само Форд и румънските преговарящи, всички са правили компромиси, важното е за приемащата страна-какви!
  • #22
    3 rate up comment 3 rate down comment
    C-max ( преди 11 години )
    Aнонимен, толкова ти разбира главата, след като така се изказваш за марка, като Форд! Уникално здрави и евтини за подръжка автомобили! А ти Авторазбивач си още по зле! Всеки втора употреба Форд е в пъти по добър от всеки нов китайски брак!!!!
  • #21
    3 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    По-добре 10 годишна Киа от нов Форд.
  • #20
    7 rate up comment 2 rate down comment
    RS1600 ( преди 11 години )
    Никой не ни бойкотира, ние сами си го правим.А монтьорите нормално да не предпочитат Форд - твърде малко се чупят и не се изкарват пари, а и горепосменатите винаги обвиняват горките автомобили за своята некадърност и калпавите части.
  • #19
    4 rate up comment 1 rate down comment
    бъчваря ( преди 11 години )
    А по мои груби сметки, Монтюпе осигурява работа може би на над 1000 човека. Вярно, текучеството е голямо заради ниските заплати и мизерията, но пък нека не пропускаме и тоя факт. В България се отварят все повече заводи за автомобилни части. Между другото и нашата фирма се готви от година да навлезе в бизнеса, но там вече са намесени други интереси. трябва да се плаща на много некадърници и лапачи, само и само да ти издададат 1000 сертификата. Наистина това е глупаво и реално спира бизнеса в БГ.
  • #18
    7 rate up comment 1 rate down comment
    бъчваря ( преди 11 години )
    RS1600, наистина това рязко контрастира с модерния завод на GW в Баховица. Иначе да допълня статията, понеже всички плюят България и българите, а пък авторите на статията незнайно защо изпускат момента, че някои части се правят и в България - Русе в завода на Монтюпе. А именно цилиндровите глави на ecoboost моторите. Възможно е да има и други части, нямам информация, но наскоро, преди 2-3 седмици, Монтюпе отвориха нов цех. Имаше и ден на отворените врати. Ама тия работи защо не се коментират?