На 7 август един от най-великите автомобилни дизайнери – Джорджето Джуджаро, отбеляза своя юбилей. Легендарният италианец, който е създал дизайна на автомобили като Volkswagen Golf и Volkswagen Passat, Lancia Delta и Alfa Romeo Brera, FIAT Punto и SEAT Ibiza, Lotus Esprit и Maserati Spyder, навърши 75 години.
Има обаче и автомобили, които рядко се асоциират с името на Джуджаро. Някои от тях са незаслужено забравени, а други остават в сянка, независимо от своята гениалност. С помощта на изданието Motor се връщаме към тези великолепни машини.
Bizzarrini Manta (1968)
Джорджето Джуджаро основава своето ателие Italdesign на 13 феуврари 1968 г. След дълги години плодотворна работа за Bertone, FIAT и Ghia, дизайнерът най-после получава възможност да развие творчеството си самостоятелно. Една от първите му разработки е именно Bizzarrini Manta.
Интересното е, че създаването на този автомобил стартира само месец и половина преди автосалона в Торино, който Джуджаро не може да си позволи да пропусне. За 40 дни той успява да нарисува и построи концептуален модел, който блести с новаторски решения. Може би най-важното от тях е, че това е еднообемно купе с доста сериозно вътрешно пространство.
Вътре в автомобила има място за трима души, като водачът стои по средата. Машината разчита на V8 двигател от Chevrolet с мощност 330 к.с. Благодарение на него Bizzarrini Manta може да развие без проблем скорост от над 300 км/ч.
Maserati Bora (1969)
Обикновено името Bora в автомобилния бранш се свърза в компактния седан на Volkswagen. Само че през 70-те години на миналия век има доста по-впечатляващ, красив и мощен автомобил с това име и емблема на Maserati.
За компанията от Болоня Bora е първото купе със средноразположен мотор, а за Джуджаро се превръща в пропуск към елита на световното автомобилостроене. Разбира се, и преди това дизайнерът е знаменитост, но фактът, че успява да се пребори за поръчката от Maserati с друга легенда в бранша – Пиетро Фруа, дава огромна популярност на съвсем младото по това време студио Italdesign.
Смелите линии на силуета, мощната стойка и подрязаната задна част придават на Bora баланс и естетика. Спортният автомобил напълно оправдава името си, което е взето от силния и разрушителен северен вятър. Машината разполага с V8 мотор с мощност 310 к.с., който позволява на купето да развие над 260 км/ч. За 60-те и 70-те години на миналия век това е феноменално постижение.
Hyundai Pony (1974)
Прието е, че първото поколение на Volkswagen Golf, което дебютира през 1974 г, е една от знаковите разработки на Джуджаро. Именно тя определя развитието на индустрията за десетилетия напред. Само че и този неособено впечатляващ на външен вид хечбек с името Pony e не по-малко важен за автомобилостроенето.
Всъщност това е моделът, който слага началото на корейската автомобилна промишленост в настоящия й вид. Историята на Hyundai Motor е разделена на две – до Pony и след него. През 70-те години представители на компанията се срещат с Джуджаро и искат от него да направи дизайна на модела възможно най-консервативен. Pony не трябва да става сензация, а да послужи за основа за бъдещето на Hyundai.
Моделът е построен на шасито на Mitsubishi Lancer и притежава доста скромни технически възможности. Неговият изчистен външен вид няма как да накара феновете да ахнат, но пък се вписва напълно хармонично край автомобилите на Toyota, Renault, Opel и Ford. За първи път Pony се появява пред публика на автосалона в Торино през 1974 г., а две години след това става първият модел на Hyundai, появил се на световните пазари.
Hyundai Pony Coupe (Asso di Fiori) (1974)
Дизайнът на Hyundai Pony Coupe има непряко отношение към корейската марка. Да, в основата на концепта е шасито на хечбека Pony, но всъщност този автомобил е създаден като независим проект на студиото Italdesign.
В навечерието на автосалона в Торино моделът е готов, но в Hyundai решават, че автомобилът трябва носи корейско име. Италианците се съгласяват, въпреки че рекламните брошури вече са отпечатани и в тях концептът се казва Asso di Fiori. Това предизвиква объркване, а 5 години по-късно Джуджаро представя още един проект с това име – прототип на купето Isuzu Piazza.
Всъщност обаче Hyundai Pony Coupe е нещо съвсем различно. Ако човек се вгледа в радиаторната решетка, бронята и характерния силует, ще види, че този концепт е основа на един друг легендарен автомобил - DeLorean DMC-12, който е едно от знаковите творения на Джуджаро. Дизайнерът просто увеличава пропорциите на Hyundai Pony Coupe, добавя врати тип „крила на чайка” и се получава машината от филма „Завръщане в бъдещето”.
Asgard, Aspid, Aztec (1988)
Автосалонът в Торино се превръща в бенефис за Italdesign. Специално за 20-годишнината на ателието си Джуджаро подготвя не един, а цели 3 концептуални модела, всеки по-красив от другия. Роудстърът Aztec, купето Aspid и миниванът Asgard показват един напълно нов път пред автомобилния дизайн.
Всъщност тези модели са напълно в модата на този период, когато хората са завладени от „Междузвездни войни”. Машините правят впечатление както със своя футуристичен вид, така и с електронните джаджи, с които са натъпкани. Сред тях са кодова система за достъп до салона, борт-компютър и др.
Subaru SVX (1992)
„За първи път в историята на автомобилостроенето клиентите могат да купят и да се возят на концептуален модел”, се казва в рекламата на не толкова известната по това време компания Subaru. С гръмкото си изказване тя иска да привлече внимание върху себе си и рискува, като пуска концептуалното купе SVX в серийно производство, без да променя нищо по него.
Между другото, моделът наистина изглежда доста смело за стандартите от 90-те години на миналия век. Джуджаро подхожда новаторски и снабдява автомобила с революционно остъкляване на каросерията. Голяма част от повърхността на машината е прозрачна, което придава уникална външност на купето. Проблем се оказват единствено предните стъкла, които са подвижни.
Освен всичко това Subaru SVX се представя и доста впечатляващо на пътя. Машината разполага с 3.3-литров бензинов боксер с мощност 230 к.с. Той позволява на автомобила да развие максимална скорост от 248 км/ч.
Italdesign Columbus (1992)
Началото на 90-те години е период на разцвета на автомобилите с еднообемна каросерия и както винаги Джуджаро е в центъра на новата мода. Той представя микроавтобус от клас „лукс”, който носи името на Христофор Колумб и е създаден в чест на 500-годишнината от откриването на Америка.
Външността на машината отново е доста футуристична и е взаимствана от фантастичните филми, които по това време заливат пазара. Каросерията е от полимери, а двигателят – 5.0 литров V12 от BMW с мощност 300 к.с. Моделът има и система за задвижване на четирите колела.
Най-впечатляващо е обаче решението салонът да се раздери на две. Шофьорът стои на седалка в средата, а до него има места за още двама души. ВИП-персоните пък се настаняват на разкошни кресла в задната част, като имат на разположение телевизор и видеомагнетофон.
FIAT Lucciola (1993)
Първият поглед върху този автомобил навява доста въпроси. Един от тях е „Защо Daewoo Matiz се казва FIAT?” Да, няма грешка – това е доказателство, че добрият дизайн винаги ще намери поклонници.
Всъщност, добре познатият Daewoo Matiz започва живота си като автомобил от съвсем друга марка. Собственоръчно Джорджето Джуджаро разработва прототипа на новия градски FIAT Cinquecento. Само че очарователният Lucciola (в превод от италиански пеперуда) не се харесва на шефовете на компанията от Торино. За щастие, от проекта се заинтересуват шефовете на Daewoo, които искат да създадат градска малолитражка.
Italdesign Touareg (2000)
Този удивителен всъдеход няма никакво отношение към Volkswagen. Те си приличат единствено по името си. Концептът е кръстен така в чест на африканско племе, след като Джуджаро пътува до Либия. Там той решава да създаде идеалния за пустинята Сахара автомобил. При това идеален не само като качества, но и напълно в стила на ландшафта на тази местност.
Донякъде Italdesign Touareg прилича на всъдеход, сглобен от детски конструктор, но в гигантски размери. За това спомагат здравата тръбна рама и каросерията от надупчен алуминий. Както и формата на капака, която освен че дава възможност за охлаждане на V8 двигателя, позволява на хората да видят и бруталния му външен вид.
Всъщност Touareg не е само поредното упражнение на Джуджаро в областта на дизайна. Той е създаден като напълно функциониращ автомобил и е подарен на фотографа Хелмут Нютон, който създава една от най-скандалните реклами на ателието Italdesign.
Toyota Volta (2004)
Най-големият автомобилен производител доста рядко интригува публиката със суперколи. Дори концептуални. Понякога обаче има изключения и през 2004 г. Italdesign показва едно от тях – ефектния прототип Toyota Volta. Той е наречен на името на италианеца, дал на света акумулаторите.
Специалистите от Italdesign явно усещат какъв бум ще направят хибридите. Те напълно сами създават тази машина, като я обзавеждат с хибриден агрегат от Lexus RX400h. В него влизат бензинов V6, два електромора и планетарна трансмисия. Volta прави фурор в Женева и всички очакват, че японците и Джуджаро ще решат да развият проекта.
За съжаление, това така и не се случва. Нещо, повече – в Toyota започват да работят напълно самостоятелно върху собствена суперкола. А Джуджаро решава да потърси съюз с друг голям автомобилен производител – Volkswagen.
Снимки: Motor