Успехът на Tesla през първото тримесечие на годината, когато производителят на електромобили обяви нетна печалба от 11 млн. долара, привлече световното внимание. Две автомобилни марки обаче повярваха в американската специализирана компания много по-отдавна. Става въпрос за Daimler и Toyota, всяка от които преди няколко години похарчи 50 млн. долара за част от акциите на Tesla. Журналистката от Forbes Джоан Мюлер се опитва да отговори на въпроса - защо?
Слабо известен факт е, че двата влиятелни автомобилни концерна вграждат технологии на Tesla в някои от моделите си. Така например, Daimler се доверява на Tesla за изработката на батериите, които използва електрическата версия на микроавтомобила Smart, а Mercedes B-Class EV, който ще излезе на пазара през 2014 г., ще използва цялостно електрическо задвижване, разработено от американците.
Японците от Toyota, от друга страна – същите, които преди време взривиха света с първия сериен хибрид – имат договор с Tesla за доставка на електромотори, електроника, батерии, скоростни кутии и софтуер за RAV4 EV. Още повече, че моделът се сглобява заедно с успешния Model S на Tesla в калифорнийски завод, който компанията купи от Toyota през 2010 г. за 42 млн. долара.
През 2008 г. Tesla бе изправена пред фалит, като тогава изпълнителният директор Елън Мъск определи именно инвестицията на Daimler като спасяваща. Изказването бе прието на нож от данъкоплатците в Щатите, заради близо десет пъти по-голямата субсидия (465 млн. долара), която Tesla получи от държавата.
В началото на годината активите на Tesla утроиха цената си, като това се случи точно след пълното погасяване на дълговете към държавата. Така компанията отбеляза първата тримесечна печалба в историята си. От това спечелиха и акционерите Toyota и Daimler, които изтъкнаха основното качество на Tesla – умението да намира изход от трудни ситуации.
„Мисля, че Tesla има много общо с Daimler, който винаги е бил свързван с иновациите в автомобилостроенето. Те експериментираха с неща, за които никой друг не се бе сетил,” коментира за Forbes Харал Крюгер, шеф на електрическата програма на Daimler и представител на германците в Управителния съвет на Tesla.
От Toyota също откриват част от себе си в Tesla, но не съвсем. „Сътрудничеството ни с Tesla е добра проверка за нас. След като подписахме договора си казахме, че Tesla се развива много бързо, благодарение на изобретателността си. Тогава се запитахме дали не сме погълнати от собствената си култура,“ заявява ръководителят на проекта RAV4 EV Шелдън Браун.
Сравнявайки работата на двата екипа, Браун коментира, че инженерите на Toyota са по-концентрирани в последователността и планирането на разработката, докато в Tesla работят в движение и променят проекта, ако видят, че нещо не отговаря на предварителните им представи и очаквания.
И Браун и Крюгер смятат, че имат какво да научат от Tesla, като американците могат да се възползват от дългогодишния опит на „старите кучета“ в бранша.
Снимка: Reuters