Френският компактен ван Citroen C4 Picasso се появи през 2006 г. на международното изложение в Париж в два варианта - с 5 и със 7 седалки. Втората модификация носи названието C4 Grand Picasso, като в момента френската компания тества новото поколение на модела, което вероятно ще видим на някоя от следващите големи изложби.
В днешно време моделите със 7 места, които се предлагат в Европа, не са никак малко и за да успееш да се наложиш в сегмента, трябва да притежаваш доста качества. Решихме да видим как се справя с подобна задача C4 Grand Picasso и се приготвихме за дълъг път. Дестинацията вече е ясна - морето е перфектното място за почивка през този сезон и напълно логично се насочихме натам. За да бъде пълноценен теста решихме да заложим на формула 4-ма възрастни и 2 деца, като за тази комбинация машината е напълно подходяща.
Първото, което се набива на поглед е многото светлина в салона. Това е постигнато благодарение на огромния преден прозорец, който предлага отлична видимост. В Citroen наричат това свое решение "visiospace", което би трябвало да означава "простор и светлина". Тя се провира отвсякъде в машината - от огромното челно стъкло, от страничните и задното стъкла. А като опция може да бъде поръчан и стъклен покрив, с който остъклената повърхност достига цели 6.4 кв. метра. Това е най-голямото постижение в класа на компактните ванове.
Когато се разположите на креслото на водача, сякаш попадане в кабина на самолет. Тази част от интериора е добре позната от предишното поколение на хечбека С4, но има и нови неща. На мястото на стандартните прибори в горната средна част на таблото е вграден цифров дисплей. Скоростта се изписва с големи цифри, оборотите на двигателя - с кръгова диаграма. Наличието на гориво в резервоара се показва със скъсяваща се лентичка. А в средата е цветният многофункционален дисплей, на който се извежда цялата останала информация.
Воланът също е като при старото C4 - върти се само външната част, докато средната остава неподвижна. Централна конзола въобще липсва - на нейното място е монтиран малък хладилен бокс. Това обаче е само при версията с 6-степенна механична скоростна кутия, управлявана електронно. Ръчна спирачка също няма - функцията й се изпълнява от бутон, разположен под дисплея на таблото. Тя може да се задейства както ръчно с клавиш под дисплея, така и автоматично при изгасване на двигателя или с подаване на лека газ при потегляне. Задвижваната електронно система подпомага и потегляне по наклон, когато закъснението от една-две секунди е достатъчно за преместване на крака от спирачката върху газта.
Потеглянето на път също предизвиква лека изненада. Въпреки големите си размери, автомобилът се управлява доста леко. Комфортът, както при повечето модели на Citroen, е на високо ниво, а усещането за пространство в салона дава допълнително задоволство - както на водача, така и на останалите пътници в салона. Климатичната инсталация е четиризонална и се управлява от отделни блокове отпред и отзад.
За приятното пътуване спомагат и удобните кресла с доста големи възможности за настройки. Седящите на втория ред също разполагат с необходимото пространство. Облегалките отпред имат сгъваеми масички с допълнително осветление (там може да се монтират и монитори за DVD системата и др. удобства). Детското кресло със закрепване Isofix може да се сложи не само в крайните места, но и в средата, така че хлапаците могат да гледат какво става на пътя.
Както стана дума, по-големите деца спокойно могат да се разположат на третия ред. Опитахме да седнем там и може да се каже, че възрастен с нормални размери се побира дори на тези седалки. Е, трудно би издържал да пътува 400 или 500 км, но пък при по-къс преход нещата са напълно поносими. А за децата - направо перфектни.
Седалките се прибират с издърпването на специално лостче и се прибират в пода. В този случай C4 Grand Picasso предлага огромно място за багаж - 576 л. Ако задните седалки бъдат вдигнати, то обемът е 210 л., но при свален и втори ред обемът нараства на 1951 литра. Товаренето е улеснено от отварящия се отделно прозорец на задната врата, а ако автомобилът разполага с пневматично окачване отзад (което е опция), съществува и възможност за промяна на височината на задната част на колата.
Grand C4 Picasso се предлага с два бензинови двигателя - 1.6 VTi с мощност 120 к.с. и 1.6 THP с мощност 156 к.с. Дизеловите агрегати също са два - 1.6 HDi FAP с мощност 110 к.с. и 2.0 HDi с два варианта на мощност - 150 и 163 к.с. Те могат да се комбинират с три вида скоростни кутии - 5- и 6-степенни механични, както и изцяло нова 6-степенна роботизирана трансмисия с възможност и за ръчна смяна на предавките.
Имахме възможност да тестваме по-големият от двата дизела - 2.0 литров с мощност 150 к.с. Агрегатът е снабден с турбо компресор с променлива геометрия на лопатките и система за директно впръскване на горивото, при това под високо налягане. Освен това трябва да се отбележи и наличието на система за междинно охлаждане на сгъстения въздух. Полученият разход - комбиниран от преминаването на магистрала, междуградски пътища и в градски условия, бе малко над 7 л/100 км, което е напълно оправдано с оглед на размерите на автомобила.
Окачването при Grand C4 Picasso е независимо отпред и отзад, като стабилността му на пътя е отлична. Тя се дължи основно на двете стабилизиращи щанги, както и на серийно монтираната електронно стабилизираща програма ESP.
В базовото си оборудване компактният ван разполага с всевъзможни екстри. Сред са климатроник, автоматични предни чистачки и светлини, предни регулируеми подлакътници, лети джанти, подвижна лампа-фенерче в багажното отделение, CD/MP3, двуцветен екран с възможност за избор на цвета на фона, кожен волан, сервоуправление с променливо усилие, круз-контрол, електрическа ръчна спирачка, AFU - система за подпомагане при внезапно спиране, ESP, ABS + REF - електронно разпределение на спирачното усилие, паркинг асистент, хладилна жабка и др.
И всичко това на цени, стартиращи от 40 000 лв. В зависимост от оборудването сумата може да надмине и 53 000 лв. Които на някои могат и да им се струват много, но пък в крайна сметка и тук важи правилото, че цената оправдава средствата. Ако искате да имате добре изглеждащ автомобил, с който да заведете още 6 души на море (или някъде другаде), Citroen C4 Grand Picasso ще ви свърши работа.
Снимки: Citroen


0