Nissan Juke е един от малкото автомобили на пазара, които предлагат нещо различно и уникално - неподражаема визия. А както изглежда това му носи успех, тъй като моделът регистрира най-голям ръст при продажбите сред всички кросовъри през 2012 г. Той успя да достигне до 11 място в класацията, въпреки че е нишов модел. Това не е автомобил за всеки, което вероятно го прави още по-желан.
През тази година Nissan реши да прибави още един уникален плюс на своя Juke - инжектира му допълнителна доза спорт. Тя идва от спортното подразделение Nismo, на чиито продукти до скоро се радваха само клиентите в Япония. Nismo вече е в Европа и смело заяви, че ще доработи всички модели на Nissan. Първият от тях е Juke DIG-T, наличен е и в България, а екипът ни имаше възможността да го изпробва.
Специализираното в спортни доработки подразделение е преработило кросовъра във всеки аспект - двигател, трансмисия, управление, окачване, визия. Външността е станала още по-дръзка, трансмисията и управлението - още по-спортни, а окачването не позволява дори най-малък крен. Черешката на тортата е задвижването, което разполага с 200 к.с. и уникалната система Torque Vectoring.
Дизайн и оборудване
Juke е от онези модели, които или много харесваш, или напълно отричаш. Дизайнът е неподражаем и много индивидуален, като съчетава умело формите на спортно купе и SUV. След намесата на Nismo, в тази формула е включен и расов спортен автомобил. Интегрираният бодикит въобще не е семпъл, както всичко в този модел. Целта му обаче не е само атрактивната визия, а и подобряване на пътното поведение.
Новият модел предлага по-ниски предна и задна брони, и странични прагове, плюс модифицирана радиаторна решетка и спойлер над багажника, който гарантира по-добър контрол на въздушния поток. Тези модификации засилват аеродинамичното притискане и по този начин подобряват динамиката на автомобила. В уникалното Nismo оборудване са включени също така 18-инчови лети джанти с по-широки гуми, боядисани в червено странични огледала и отличителна тънка лайсна около основата на автомобила.
Салонът е изпълнен в унисон. Воланът, педалите, уредите, скоростния лост и облицовката на вратите са спортни, брандирани с емблемата на Nismo. С цел допълнително подчертаване на спортната натура на автомобила са монтирани Nismo спортни седалки, тапицирани с велур и съшити с червен шев, осигуряващи по-голяма опора и комфорт на тялото в завой.
Nissan Juke Nismo е дълъг 4165 мм, което е с 30 мм повече спрямо стандартния модел. При 1770 мм, той е с 5 мм по-широк, докато височината и колесната база са останали непроменени - съответно 1565 и 2530 мм.
Задвижване и пътно поведение
Задвижването е поверено на 1,6-литровия двигател на Nissan с директно впръскване на бензина и турбо компресор, който познаваме от Juke DIG-T. Мощността му е увеличена от 190 к.с. на 200 к.с., а въртящият момент - от 240 Нм на 250 Нм.
Увеличението не е голямо, но пък не компрометира потреблението на гориво и емисиите изгорели газове. А освен това силата на компактното високооборотно возило не е ускорението на права отсечка. Запазената територия на Juke Nismo са пътищата със завои, където моделът стои като циментиран за асфалта.
Заслугата за изявеното спортно поведение на пътя не е само на стегнатото окачване и отлично настроеният волан, но и на системата Torque Vectoring, която обикновено е запазена територия само луксозните и суперспортни автомобили.
Система е проектирана да ограничава недозавиването, като увеличава въртящия момент към задното външно на завоя колело, позволявайки на автомобила да следва желаната траектория на движение. А по този начин маневреността и пъргавината на Juke Nismo се изкачват на съвсем различно ниво, достижимо от много малко спортни автомобили.
Освен разпределяне на въртящия момент между предния и задния мост - до максимум 50:50, Torque Vectoring осигурява и прехвърляне на въртящ момент между задните две колела. Събраната информация от различни източници (измерващи скорост на въртене на колелата, ъгъл на завиване, ъглова скорост около вертикалните оси, странично G ускорение) се изчислява, за да се предвидят намеренията на водача.
Освен това Juke Nismo предлага и допълнителен контрол чрез технологията Nissan Dynamic Control System (NDCS). Тази система позволява на водача да променя динамичните настройки на автомобила, чрез избирането на един от трите режима на работа - стандартен, спортен или икономичен. Те се избират от централно монтирания дигитален екран, като променят отзивчивостта на двигателя, чувствителността на волана и смяната на предавките на CVT трансмисията.
Въпреки, че вариаторната трансмисия не е най-доброто решение за спортните автомобили, японските инженери са успели да извлекат максимумът от нея. Скоростната кутия е умна и следи за маниера на шофиране. Когато шофирате по-спортно, в режим Спорт, трансмисията изрежда 7-те предавки в червената зона на оборотомера - както нагоре, така и надолу. Когато отново започнете да шофирате спокойно, трансмисията разбира това и след няколко секунди започва да сменя предавките при много по-ниски обороти. За още по-спортна тръпка е наличен и ръчен режим.
Juke Nismo има 4х4 система, но може да бъде шофиран и със задвижване само към предния мост. По този начин се постига по-ниско потребление на гориво. От бутон на таблото могат да бъдат избрани три режима - предно задвижване, автоматично 4WD или 4WD Lock, предназначен за тежки пътни условия.
Струва ли си?
Juke Nismo е универсална машина. С нея можете да преминавате спокойно през сняг или кал, благодарение на задвижването към четирите колела. Може да карате и наистина спортно, тъй като инженерите на Nismo са успели да правят истински пъргав спортен автомобил. Визията и оборудването също заслужават внимание.
Като минус можем да отбележим високото потребление на гориво, което обаче е очаквано, след като под капка има бензинови 200 к.с. Пространството на задната седалка и обемът на багажника също не са особено практични - като на всеки компактен кросовър.
Но Juke DIG-T никога не е претендирал, че е особено практичен. Той е градско бижу или по-скоро играчка за максимално удоволствие. След намесата на Nismo въпросната играчка може да задоволи претенциите и на най-запалените шофьори.
Цената на Juke Nismo в България е 54 500 лв. с ДДС. Това е с около 5 700 лв. повече от най-скъпата версия на стандартния Juke DIG-T (190 к.с.).
По-високата цена обаче е оправдана, тъй като оборудването включва редица уникални екстри, като напълно оборудван спортен салон, цялостен бодикит за екстериора, специални джанти и др. А и е конкурентна, тъй като най-близкият съперник - премиум предложението Mini Countryman ALL4 JCW (218 к.с.), има начална цена 71 200 лв. с ДДС.
Технически характеристики Nissan Juke Nismo 4WD
Двигател: 1.6 турбо с директно впръскване
Мощност: 200 к.с. при 6000 об/мин
Въртящ момент: 250 Нм между 2400 и 4800 об/мин.
Задвижване: ALL-MODE 4x4-i w/Torque Vectoring
Ускорение 0-100 км/час: 8.2 секунди
Максимална скорост: 200 км/час
Маса: 1441 кг.
Разход на гориво (комбиниран): 7.4 л/100 км (169 г/км СО2)
Разход на гориво по време на теста: 10.2 л/100 км в града и 7.0 л/100 км извън него