IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Лабораторията за коли на ТУ-София

Студентите водят трескава подготовка за тазгодишното състезание, където ще гонят първото място

Лабораторията за коли на ТУ-София

България да победи в автомобилно състезание държави като Франция, Германия, Италия, Испания!? При това в автомобилно състезание, в което болидите се проектират от самите участници... Звучи невероятно, но е факт! Факт, за който виновници са студентите от Технически университет-София.

През 2011 г. те записаха четвърто място, а година след това - през 2012, станаха втори в Европа. През тази година отборът също ще се състезава, а целта е само една - първото място. Надпреварата с екологични автомобили - Shell Eco-marathon Европа, стартира на 15 май в Ротердам (Хол), а в лабораторията на българите тече трескава подготовка.
Лабораторията за коли на ТУ-София
Отборът на ТУ-София след състезанието през 2012 г.

През тази година студентите от Технически университет-София ще участват с усъвършенстван автомобил, който е базиран на колата от миналата година. АМ имаше възможността да надникне в кухнята на отбора и да се запознае с нововъведенията за тазгодишното състезание.

Основата промяна е водородната клетка, която ще доставя необходимата електрическа енергия на суперефикасното возило. През миналата година колата използва литиево-йонен акумулатор, но студентите са преценили, че трябва да заложат на най-новите технологии в автомобилната индустрия.

Не само задвижващата система обаче е високотехнологична. Рамата, например, е изградена от дуралуминий, който се използва в самолетостроенето. Купето е от стъклопласт, лагерите в главините на колелата са с намалено триене, електродвигателят е синхронен с постоянни магнити и суперкомпактен размер, а гумите са с ниско съпротивление при търкаляне. Някои от елементите, като шенкелите, трансмисията, шасито, волана и купето, са изцяло проектирани в ТУ-София.

Е, има и съвсем стандартни части, тъй като това е студентско състезание и се налага изобретателност. Чистачката на предното стъкло, например, е заета от стар Opel Astra, клаксонът е от мотоциклет, а основните компоненти на спирачната система са свалени от пистов велосипед.

"Взима се най-доброто и се обединява по начин, който да победи другите. Това е идеята на състезанието", заяви капитанът на отбора за 2011 и 2012 г. Благой Бурдин, който през тази година само помага за развитието на колата.

Всъщност отборът е почти изцяло нов, тъй като повечето участници от миналата година вече са завършили висшето си образование. "Ветераните" от предишните години обаче са всеки ден в лабораторията и наглеждат работата на своите наследници.
Лабораторията за коли на ТУ-София
Миналогодишната кола на ТУ-София на трасето в Ротердам

За трудностите, успехите и предизвикателствата пред тима ни разказа Петко Недялков, мениджър на отбора.

Каква е целта за тази година?

Отиваме, за да победим! Олимпийският принцип не го застъпваме.

Готова ли е вече колата?

В момента правим финалното сглобяване, както и някои доработки.

Какво е новото?

Тази година ще използваме водородна клетка, вместо литиево-йонни акумулатори, като това ни мести в друга категория - електромобили с източник водородна клетка. Драстични промени не сме правили, но сме подобрили много неща, като окачването и трансмисията.

Всички елементи, които използвате ли са проектирани от студентите?

Електродвигателя и гумите са основните неща, които идват готови. Останалото - около 80% от колата, е проектирано от нас - рама, окачване, трансмисия, кормилно управление и т.н.
Лабораторията за коли на ТУ-София
Болидът от 2011 година и купето на настоящата кола

Тази година в състезанието ще участват още два отбора от България - Технически университет–Варна и Професионална гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н. Вапцаров” – гр. Чепеларе. Обменяте ли опит с тях или ги приемате като конкуренция?

Да, обменяме опит и се стараем да помагаме на другите отбори, особено на момчетата от Чепеларе, които тази година дебютират в надпреварата. Не ги приемаме като конкуренти. Участваме в различни категории, поне през тази година.

Как всичко това стана реалност? Кой обедини студентите около тази идея?

Инициативата е на доцент Трайков. През 2008 година той събра група студенти. Така започна всичко. Повечето от първите участници вече са докторанти, но идеята продължават новите студенти в ТУ-София.
Лабораторията за коли на ТУ-София
Рамата на настоящата кола е направена от дуралуминий

Как финансирате проектите си?

Това е едно от нещата, които носят най-големи трудности. Част от средствата идват от ТУ-София, а Shell помага за таксите за участието. Отборът сам търси спонсори, тъй като нужните средства не са малко. Само за колата трябват около 100 000 лв на година. А това е критичният минимум, с който можем да бъдем конкурентоспособни. Да си 7-ми, 8-ми или 9-ти е лесно, но ако искаш да си първи, трябва да изпипаш всеки елемент. А за това трябват пари.

Борите се със студенти от Франция, Германия, Италия, Испания - страни, в които има развито автомобилостроене. Освен това тези отбори имат по-големи бюджети. Разполагате ли с всичко необходимо в лабораторията си?

Не, категорично не! Изработката на някои от елементите поръчваме на фирми, няма как. Тук не можем да правим заварки на дуралуминий, например. Налага се да импровизираме, да търсим нов подход.

Имат ли студентите нужната подготовка?

Не, не мога да кажа, че студентите имат нужната подготовка. Този проект помага да я получат. Няма как студентите да дойдат в лабораторията подготвени за това. Те идват тук, работят по развитието на колата и след няколко месеца вече са достатъчно добре подготвени. Така младите момчета и момичета придобиват безценен опит, който предават на следващите участници в отбора.

Пошегувахме се за 1-ви април, че студентите от ТУ-София са проектирали хибриден автомобил, който ще се произвежда в Ловеч. Хората повярваха. Вие вярвате ли, че това може да бъде реалност някой ден?

Напълно! Ако не го вярваме, нямаше да се занимаваме с това. Всъщност преди десетина години един наш студент направи проект за болид от Формула 1. Мисля, че сега работи за един от топ отборите. Не е невъзможно! А този проект е един от начините студентите да придобият нови умения и да ги демонстрират пред цял свят.
Лабораторията за коли на ТУ-София
Купето е направено от стъклопласт. Челното съпротивление е сведено до 0.05, докато болидът от 2011 г. има челно съпротивление 0.14

В лабораторията по това време бяха и Радослав Радев, който отговаря за спирачната система и шасито, и Атанас Кефсизов - пилот на отбора. Попитахме ги как виждат бъдещето си, за какво мечтаят.

"Винаги съм искал да стана конструктор, да работя в такава фирма. Няма значение дали на автомобили, мотоциклети или велосипеди. Важното е да има иновации", сподели Радослав Радев.

Не е изненадващо, че Атанас Кефсизов мечтае да бъде тест-пилот - "Много ми се иска да бъда изпитател - обратна връзка, на спортни автомобили. Да ги тествам и донастройвам".

Продължавайте в този дух момчета и някой ден всичко това може да бъде реалност! Стискаме ви палци за първото място.

0 от 500
  • #8
    4 rate up comment 1 rate down comment
    zoom-zoom ( преди 11 години )
    bravo, BG orli!jalkoto e, 4e sponsora vi nikoga nema da dade 6ans na tvoreniqta vi da vidq bql svqt...pone ne predi da e utiliziral i prodal i poslednata kapka petrol...a sled tva moje i da po4ne da prodava i va6ite tehnologii...za sajalenie taka stoqt ne6tata!vse pak...uspeh v Rotterdam!
  • #7
    5 rate up comment 2 rate down comment
    И ( преди 11 години )
    В България практически може да се правят индивидуални коли, но дали някой разглежда проблема с регистрацията му? Преди около 5 години питах на едно автоизложение хората от Технотест може ли ако си конструирам и направя кола да я регистрирам, ама отговора беше меко казано песимистичен - да, ама ще си я карате нерегистрирана. А сега има и една смотана наредба за регистрацията на МПС, та не е само до пари и направа на а-ла.
  • #6
    9 rate up comment 1 rate down comment
    Triforce ( преди 11 години )
    Тази машинка, колкото и да е зле, ако я пуснат по 8 бона нова от магазина, да си джъткат хората из града и да им гори нищо на 100, ще ви питам дали е зле или не е! Идеалка си е! :)
  • #5
    4 rate up comment 11 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    То хубаво да правим коли, ама качеството им би било като на Дачия.
  • #4
    14 rate up comment 1 rate down comment
    Илиянски ( преди 11 години )
    Подкрепям напълно момчетата.И дано се намери един свестен инвеститор да налее пари в един български автомобилен завод.Без пари нищо не става, колкото и желание да имаш.Успех в състезанието.
  • #3
    8 rate up comment 4 rate down comment
    Ъ ( преди 11 години )
    Аз пак да поправя дружелюбно наща обичана медия - много по-литературно правилно е да се напише "автомобили", отколкото "коли"....
  • #2
    5 rate up comment 11 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Какво браво на студентите бе...вярно че са успели да направят нещо свясно вместо да се напиват в студентски град, но в америка един студент произведе и направи собствена марка серийни автомобили и в момента е милионер!Има ли желание има и начин...
  • #1
    26 rate up comment 1 rate down comment
    Студента ( преди 11 години )
    Браво на студентите! Нека правителството се учи от младите и вземе принципите за професионализъм и амбицията им за развитие! А един ден и България може да бъде сила в иновациите и автомобилостроенето.