Промяната на името от Datsun на Nissan през 1983 г. само в САЩ струваше на компанията над $1.5 млрд. Почти 30 години по-късно, Nissan ще трябва да вложи още толкова, за да възкреси забравената марка. Разликата е, че сега Datsun ще покорява сърцата на съвсем други евентуални купувачи - в Русия, Индия и Индонезия.
Какво всъщност е Datsun? Това е дъщерната фирма на компанията DAT Motorcar Co., която в началото на миналия век произвежда малки камиони. Марката се появява през 1931 г. като Datsun, но 3 години по-късно променя името си, след като DAT купува и Nissan. На емблемата на компанията то обгражда знамето на Япония, на който е изобразено изгряващото слънце - sun.
Един от първите модели на компанията е Datsun 100 - малък и евтин.
Datsun съвсем не единствената марка, собственост на Nissan. Там са още Prince Motor Company, известна със своите модели Skyline и Gloria. Те влизат в моделния ред на Nissan след сливането между двете компании през 1966 г. Но по ирония на съдбата именно Datsun от приемен син се превръща в баща на автомобилите Nissan. Обяснението е, че до 1960 г. леките автомобили на концерна се продават под марката Datsun, а камионите като Nissan. И когато в същата тази година японците решават да излязат на американския пазар, избират бранда Datsun без да се замислят. Причината е ясна - американците приемат негативно марката Nissan, тъй като по време на Втората световна война тя произвежда военнна техника. Докато Datsun няма никакво отношение към армията.
Datsun Fairlady бързо се превръща в сензация
От своите конкуренти Datsun се отличава най-вече по цената си. Той предлага достъпни коли, които са идеален избор за втори автомобил в семейството. Това са седани и хечбеци като Bluebird, Sunny, Stanza, Violet. Има, разбира се, и по-скъпи модели.
Знаменитият Nissan Fairlady, който сега е известен като 370Z, започва своя живот още през 1959 г. като Datsun Sports. Моделът с кодово име S211 представлява малък роудстър с 4-цилиндров двигател с обем 1.0 л. и мощност 36 к.с. Само година и половина по-късно той вече има 47 к.с. и ново име Datsun Fairlady. А през 1967 г. под капака на тази кола вече има 2.0 литров мотор с мощност 150 к.с., който се развърта до внушителните за това време 7000 об/мин.
Истинският успех на марката обаче идва с модела 240Z (в Япония той си остава Fairlady). За разлика от своя предшественик, в чието купе е използван и плексиглас, каросерията на тази кола е изцяло от ламарина. Тя излиза през 1969 г. с 6-цилиндров редови двигател с обем 2.4 литра и 151 к.с. Моделът 240Z ускроява от 0 до 100 км/ч само за 8 секунди, има независимо предно и задно окачване и дискови спирачки. Японците продават по 50 000 бройки от него на година, въпреки големия му недостатък - гниенето.
Знамениjят Z е може би най-лесно разпознаваемият модел на Datsun.
Като цяло обаче подобни коли са по-скоро добавка. Основното, на което разчита Datsun, са малолитражките, които не могат да се похвалят нито с мощен мотор, нито с красота, нито с особена надеждност. И през 60-те години на миналия век са подложени на подигравка в САЩ. Как обаче свърши това, всички знаем.
Datsun се намества активно и в автомобилния спорт. Моделът 510 участва в състезанията Trans Am, 1600 - в рали-надпреварите, а 240Z - и на двете места. В крайна сметка обаче марката минава под ножа - през 1983 г. в рамките на концепцията за глобализация остава само Nissan.
Datsun Bluebird печели клиенти с цена.
Някои модели на Datsun се произвеждат до 1986 г., след което марката умира и никой не прави опит да я съживи. Пикапът на базата на Nissan Frontier, който се продава от 2001-2003 г. в Япония като Datsun, не се брои.
В крайна сметка на 21 март 2012 г. марката възкръсна. Засега Datsun ще се продава само в Русия, Индия и Индонезия, но като отчитаме връзката на Nissan с Renault, може да се получи нещо интересно.
Datsun Sunny е типичен пример за пътя, по който вървеше дълги години компанията. Очаква се сега нещата да продължат по същия начин.
Продажбите ще стартират през 2014 г., като само 2 години по-късно японците се надяват да продадат само в Русия над 100 000 коли. Те със сигурност ще бъдат евтини. Сред тях ще има 7-местно комби (нещо от рода на Logan MCV), много достъпен хечбек (подобен на Tata Nano) и здрав кросовър, презназначен за Русия. Преди това обаче ще видим кола от В-сегмента, която поне в Русия ще се бори с Hyundai Solaris, Kia Rio и Volkswagen Polo Sedan.
Във всички случаи ще бъде доста интересно, защото пазарът на не особено скъпите, но не и евтини машини, е най-оспорван в цял свят. Там доста модели успяха да се наложат с успех. Така че очакваме ходът на Datsun, който обещава да е доста интересен.