IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Второто раждане на Datsun

Завръщането на японската марка след 30-годишно отсъствие обещава да бъде много интересно

Второто раждане на Datsun

Промяната на името от Datsun на Nissan през 1983 г. само в САЩ струваше на компанията над $1.5 млрд. Почти 30 години по-късно, Nissan ще трябва да вложи още толкова, за да възкреси забравената марка. Разликата е, че сега Datsun ще покорява сърцата на съвсем други евентуални купувачи - в Русия, Индия и Индонезия.
Второто раждане на Datsun
Какво всъщност е Datsun? Това е дъщерната фирма на компанията DAT Motorcar Co., която в началото на миналия век произвежда малки камиони. Марката се появява през 1931 г. като Datsun, но 3 години по-късно променя името си, след като DAT купува и Nissan. На емблемата на компанията то обгражда знамето на Япония, на който е изобразено изгряващото слънце - sun.
Второто раждане на Datsun
Един от първите модели на компанията е Datsun 100 - малък и евтин.

Datsun съвсем не единствената марка, собственост на Nissan. Там са още Prince Motor Company, известна със своите модели Skyline и Gloria. Те влизат в моделния ред на Nissan след сливането между двете компании през 1966 г. Но по ирония на съдбата именно Datsun от приемен син се превръща в баща на автомобилите Nissan. Обяснението е, че до 1960 г. леките автомобили на концерна се продават под марката Datsun, а камионите като Nissan. И когато в същата тази година японците решават да излязат на американския пазар, избират бранда Datsun без да се замислят. Причината е ясна - американците приемат негативно марката Nissan, тъй като по време на Втората световна война тя произвежда военнна техника. Докато Datsun няма никакво отношение към армията.
Второто раждане на Datsun
Datsun Fairlady бързо се превръща в сензация

От своите конкуренти Datsun се отличава най-вече по цената си. Той предлага достъпни коли, които са идеален избор за втори автомобил в семейството. Това са седани и хечбеци като Bluebird, Sunny, Stanza, Violet. Има, разбира се, и по-скъпи модели.

Знаменитият Nissan Fairlady, който сега е известен като 370Z, започва своя живот още през 1959 г. като Datsun Sports. Моделът с кодово име S211 представлява малък роудстър с 4-цилиндров двигател с обем 1.0 л. и мощност 36 к.с. Само година и половина по-късно той вече има 47 к.с. и ново име Datsun Fairlady. А през 1967 г. под капака на тази кола вече има 2.0 литров мотор с мощност 150 к.с., който се развърта до внушителните за това време 7000 об/мин.

Истинският успех на марката обаче идва с модела 240Z (в Япония той си остава Fairlady). За разлика от своя предшественик, в чието купе е използван и плексиглас, каросерията на тази кола е изцяло от ламарина. Тя излиза през 1969 г. с 6-цилиндров редови двигател с обем 2.4 литра и 151 к.с. Моделът 240Z ускроява от 0 до 100 км/ч само за 8 секунди, има независимо предно и задно окачване и дискови спирачки. Японците продават по 50 000 бройки от него на година, въпреки големия му недостатък - гниенето.
Второто раждане на Datsun
Знамениjят Z е може би най-лесно разпознаваемият модел на Datsun.

Като цяло обаче подобни коли са по-скоро добавка. Основното, на което разчита Datsun, са малолитражките, които не могат да се похвалят нито с мощен мотор, нито с красота, нито с особена надеждност. И през 60-те години на миналия век са подложени на подигравка в САЩ. Как обаче свърши това, всички знаем.

Datsun се намества активно и в автомобилния спорт. Моделът 510 участва в състезанията Trans Am, 1600 - в рали-надпреварите, а 240Z - и на двете места. В крайна сметка обаче марката минава под ножа - през 1983 г. в рамките на концепцията за глобализация остава само Nissan.
Второто раждане на Datsun
Datsun Bluebird печели клиенти с цена.

Някои модели на Datsun се произвеждат до 1986 г., след което марката умира и никой не прави опит да я съживи. Пикапът на базата на Nissan Frontier, който се продава от 2001-2003 г. в Япония като Datsun, не се брои.

В крайна сметка на 21 март 2012 г. марката възкръсна. Засега Datsun ще се продава само в Русия, Индия и Индонезия, но като отчитаме връзката на Nissan с Renault, може да се получи нещо интересно.
Второто раждане на Datsun
Datsun Sunny е типичен пример за пътя, по който вървеше дълги години компанията. Очаква се сега нещата да продължат по същия начин.

Продажбите ще стартират през 2014 г., като само 2 години по-късно японците се надяват да продадат само в Русия над 100 000 коли. Те със сигурност ще бъдат евтини. Сред тях ще има 7-местно комби (нещо от рода на Logan MCV), много достъпен хечбек (подобен на Tata Nano) и здрав кросовър, презназначен за Русия. Преди това обаче ще видим кола от В-сегмента, която поне в Русия ще се бори с Hyundai Solaris, Kia Rio и Volkswagen Polo Sedan.

Във всички случаи ще бъде доста интересно, защото пазарът на не особено скъпите, но не и евтини машини, е най-оспорван в цял свят. Там доста модели успяха да се наложат с успех. Така че очакваме ходът на Datsun, който обещава да е доста интересен.

Тагове: Datsun
0 от 500