Точно преди 42 години от конвейра на АвтоВАЗ слизат първите 6 автомобила ВАЗ 2101, познати като „Жигули”. Машините са боядисани в цветовете на бившата РСФСР – синьо и червено, и са базирани на италианския Fiat 124.
Производството на ВАЗ 2101 е заигравка от страна на съветското правителство с италианската комунистическа партия. По същото време град Ставропол на Волга е прекръстен на Толиати в чест на лидера на италианските комунисти Палмиро Толиати. Името на автомобила е избрано след всенародно гласуване. С помощта на съветски и италиански конструктори той е модернизиран, за да може да отговаря на климатичните условия в бившия СССР. Усилена е каросерията, напълно преработено е задното окачване и е увеличен пътния просвет. При Fiat 124 той е 140 мм., докато при „Жигула” – 174 мм.
Освен това при италианския автомобил клапаните на двигателя са разположени отдолу, докато при руския са отгоре. Като цяло измененията в 2101 са повече от 800, като автомобилът напълно преобръща представите на руските водачи за леките автомобили. „Копейката”, както наричат „Жигула”-та в бившия СССР, се отличава с просторен салон, съвсем нелоша динамика, леко управление и по-икономичен от познатите по това двигатели. Машината бързо се превръща във „всенародна”, като до края на 90-те години на миналия век от нея са произведени над 4.8 млн. бройки.
Тя играе важна роля и с факта, че само заради нейното производство и модернизиране на територията на СССР са открити над 60 научно-изследователски центъра. ВАЗ 2101 е първият руски автомобил, в чието производство са използвани материали като пластмаса например.